مصر فلسطین را بر پرونده هسته‌ای ایران مقدم‌ دانست

۱۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۷ کد : ۴۸۲۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اسرائيل معتقد است که جامعه جهانى ابتدا بايد با ايران به توافق برسد و مى‌گويند که برنامه هسته‌ای اين کشور نه تنها تهديدى براى اسرائيل بلکه حتی براى ملت هاى عربى در منطقه است. چنين نظريه‌اى تا کنون از سوى جهان عرب با استقبال روبه‌رو نشده است.
مصر فلسطین را بر پرونده هسته‌ای ایران مقدم‌ دانست

با وجود این که روابط ایران و مصر سردتر از همیشه شده و دو کشور در برابر هم مواضع سخت می‌گیرند، دولت مصر به تازگی اعلام کرده که مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل بر پرونده هسته‌ای ایران مقدم‌تر است. ظاهرا روی کار آمدن دولت افراطی و تندروی نتانیاهو در اسرائیل باعث شده تا مواضع اعراب نسبت به ایران نیز دست خوش تغییر شود و با خوش‌بینی بیشتری به اولویت‌های سیاست خارجی منطقه به دور از هیاهوی سیاسی بنگرند.

سلیمان عواد سخنگوى رئيس جمهوری مصر در این باره گفت: «بر خلاف نظر اسرائيل، برنامه هسته ای ايران نسبت به طرح صلح خاورميانه در اولويت بالاتر قرار ندارد.»

وی تاکید کرد، با توجه به تلاش هاى صورت گرفته که مى گويد ايران خطر مشترک است، اولويت حسنى مبارک و مصر مسئله فلسطين است.

وى در گفت و گو با خبرنگاران در قاهره همچنین گفت: «در مقايسه با خطرات و تهديداتى که در خاورميانه وجود دارد اين موضوع (مسئله فلسطین) در اولويت باقى مى ماند.»

عواد تصریح کرد، مصر بر راه حل دو دولت براى منازعه ميان اعراب و اسرائيل پافشارى مى کند.

پس از روی کار آمدن دولت نتانیاهو در اسرائیل، این دولت دائما تلاش داشته برای فرار از به رسمیت شناختن طرح دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل و مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل موضوع هسته‌ای ایران را پیش بکشد.

نتانیاهو دائما در گفت‌وگوهایش با مقام‌های ارشد غربی و عرب به ویژه در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده بر این موضوع تاکید کرده و تلاش داشت دولت امریکا را در برابر این شرط یعنی روشن کردن وضعیت نهایی مواضع امریکا در برابر ایران در برابر پذیرفتن اسرائیل به مذاکره با فلسطینان و به رسمیت شناختن تشکیل دو کشور فلسطینی قرار دهد. سیاستی که ظاهرا تا کنون برای به نتیجه رساندن آن موفقیتی حاصل نکرده است.

پیش از این حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر در یک گفت و گوی مطبوعاتی گفته بود، تهدیدی که ما از ایران احساس می‌کنیم با آنچه اسرائیلی‌ها می‌گویند تفاوت دارد. ما پرونده هسته‌ای ایران را تهدیدی برای خود نمی‌دانیم.

اظهارات سليمان عواد سخنگوى رياست جمهورى مصر نشانه‌اى است از اين که قاهره نمى خواهد اجازه دهد که اسرائيل موضوع صلح خاورميانه را به حاشيه براند.

اسرائيل معتقد است که جامعه جهانى ابتدا بايد با ايران به توافق برسد و مى گويند که برنامه هسته ای اين کشور نه تنها تهديدى براى اسرائيل بلکه حتی براى ملت هاى عربى در منطقه است. چنين نظريه اى تا کنون از سوى جهان عرب با استقبال روبه‌رو نشده است.

اعراب نگران هستند که تمرکز بر موضوع ايران توجهات را از موضوع راه حل دو دولت فلسطين و اسرائيل منحرف کند.

اظهارات سخنگوى رياست جمهورى مصر در آستانه سفر باراک اوباما، رئيس جمهورى امريکا به خاورميانه صورت مى گيرد و انتظار مى رود که وى سخنرانى مهمى درباره صلح خاورميانه ايراد کند.

سخنرانى اوباما روز پنجشنبه در مصر خواهد بود و گمانه زنى ها حاکى از اين است که وى در سخنان خود بر تقويت مناسبات ميان امريکا و جهان اسلام تاکيد خواهد کرد.

رئيس جمهوری امريکا روز چهارشنبه وارد رياض، پايتخت عربستان می شود تا با ملک عبدالله، پادشاه اين کشور در باره صلح خاورميانه و همچنين برنامه اتمى ايران مذاکره کند.

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :