وقتی درآمد کشور بیشتر شده چرا وضع مملکت این است؟

۱۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۶:۱۲ کد : ۴۸۱۸ اخبار اصلی
گزارش سخنرانى محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی
وقتی درآمد کشور بیشتر شده چرا وضع مملکت این است؟

وقتی درآمد کشور بیشتر شده چرا وضع مملکت این است؟

 

عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت:‌ «کشور باید نظام‌مند اداره شود. من به عنوان یک شهروند می‌پرسم این کارها برای جوان‌ها دل خوشی می‌آورد؟ حدود 3 میلیون بیکار در کشور داریم. 23 میلیون تقریباً جامعه کاری ما در کشور است. در بین جوانان بیکاری دو برابر این آمار است. در کردستان 25 درصد بین جوانان 18 تا 25 سال آمار بیکاری وجود دارد، زاهدان 35 درصد، کرمانشاه 26درصد و خراسان جنوبی 18 درصد آمار بیکاری وجود دارد».

به گزارش آفتاب، محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی که در جمع انجمن صنف رایانه در بازار رضای تهران سخن می‌گفت، با بیان مطلب فوف افزود: «با هدف کسب و کار بهتر دور هم جمع شده‌ایم و احساس مسئولیت برای بهتر شدن این صنف در کشور».

وی ادامه داد: «خوشبختانه جوانان امروز با کامپیوتر آشنایی بسیاری دارند و از نظر من، ملاک، سواد امروزه کاربران اینترنت و IT که شماها جز مروجین برای توسعه این صنعت هستید».

نعمت‌زاده اظهار کرد: «مبارزه با تکنولوژی جز به ضرر جامعه نیست. همیشه صنعتگران به سوی تکنولوژی پیشرفته‌تر تشویق می‌شوند، بنابراین بینش‌های سنتی نباید از پیشرفت جوانان و تکنولوژی جلوگیری کند. بنا به سرعت تکنولوژی، ما هم باید پیشرفت کنیم هرچه تکنولوژی‌های جدید وارد کشور شود به سود مردم است. مردم به دنبال تغییر و بهبود شرایط موجود هستند».

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی به جشن خودکفایی گندم دعوت شدیم. چون در پتروشیمی کود شیمیایی تولید و نیاز کشور را به کود تأمین کردیم. آقای خاتمی به خاطر این خودکفایی و تولید کود، لوح تقدیر برای ما صادر کرد. این درحالی است که در چند سال اخیر 5 تا 6 میلیون تن گندم وارد کرده‌ایم. درحوزه تولید چغندر نیز آماری که ما دریافت کردیم 6 و 6.5 میلیون تن واردات بوده است. بقیه محصولات مانند چای هم در همین شرایط است. سوال مردم این است که زمانی که درآمد کشور بیشتر می‌شود چرا وضع مملکت باید اینگونه باشد؟ ما مجبوریم چیزی که در ظاهر لمس می شود را قضاوت کنیم».

نعمت‌زاده افزود: «جمعی از اقتصاددانان به ریاست محترم دولت اعلام کردند با این رویه که دولت در پیش رو دارد نقدینگی، تورم و بیکاری بیشتر خواهد شد ولی متاسفانه هیچ توجهی به این هشدار نکردند و حالا باید از مردم پرسید آیا تورم کم شد»؟

عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه افزود: «تورم در سال 84 کم‌ترین رقم بود و در چند سال قبل به 10.4 درصد رسیده بود. در سال 85 به 12 درصد و در سال 86، 18.4 درصد رسید».

معاون سابق وزیر نفت ادامه داد: «آیا این تصمیمات موجب کاهش تورم شد؟ دولت به تیم اقتصادی گفت کار شما غلط است. این تیم اقتصادی متشکل از بهترین اساتید دانشگاه‌ها بودند و به جوانان ما در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند پس اینها در حال منحرف کردن دانشجویان هستند»؟

او ادامه داد: «دولت در اقدامی دیگر شوراهای مشورتی و قانونی کشور را ادغام کرد و گفت که کار این شوراها وقت تلف کردن است. زمانی که موضوع کار این شوراها با هم متفاوت است چگونه می‌توان آنها را با هم ادغام کنیم؟ آخرین اتفاقی که در دولت نهم رخ داد ادغام سازمان حج و زیارت با سازمان گردشگری بود که با نامه دفتر‌ مقام معظم رهبری، این کار عملی نشد. سوال ما این است آیا این اقدامات در جهت اهداف نظام است»؟

وزیر کار شورای انقلاب تصریح کرد: «کشور باید نظام‌مند اداره شود. من به عنوان یک شهروند می‌پرسم این کارها برای جوان‌ها دل خوشی می‌آورد؟ حدود 3 میلیون بیکار در کشور داریم. 23 میلیون تقریباً جامعه کاری ما در کشور است. در بین جوانان بیکاری دو برابر این آمار است. در کردستان 25 درصد بین جوانان 18 تا 25 سال آمار بیکاری وجود دارد، زاهدان 35 درصد، کرمانشاه 26 درصد و خراسان جنوبی 18 درصد آمار بیکاری وجود دارد».

وی گفت: «اگر ما آمار مستقل درباره بیکاری دختران جوان تهیه کنیم شاید بیش از این آمارها باشد. در جامعه جهانی از ما سوال می‌شود آیا راجع به کسب و کار برای دختران جوان فکری کرده‌اید؟ زمانی که 50 درصد ورودی دانشگاه‌های ما دختر هستند باید برای اشتغال دختران جوان برنامه‌ریزی شود. با گفتن این که، این کشور، کشور امام زمان (عج) است نباید بگوییم اینها را امام زمان (عج) درست می‌کند. وضع حاضر باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود. این موضوع ربطی به اصولگرا و اصلاح‌طلب‌ها ندارد. بحث ما بهبود شرایط موجود است و تا جایی که بسیاری از اصولگراها را دیده‌ایمکه در طرفداری از مهندس میرحسین موسوی برای ایشان فعالیت تبلیغی می‌کنند».

وزیر صنایع دولت‌های شهید رجایی و سازندگی در رابطه با واردات کشور گفت: «جمعا 58 درصد درآمد کشور از طریق نفت حاصل شده و در این چهار سال 28 درصد درآمد نفتی تبدیل به سرمایه شده است. ما با واردات مخالف نیستیم تکنولوژی باید وارد کشور شود ولیکن نباید هر جنس بی‌کیفیتی وارد بازار شود و اوضاع بازار کشور را به این صورت دگرگون کند. بنده در 8 سالی که در دوره آقای خاتمی مسؤول پتروشیمی کشور بودم تلاش شد و تولیداتی به وجود آمد. یک دلار هم از بودجه عمومی گرفته نشد. با وام خارجی این کارها را انجام دادیم و در این چند سال این تولیدات اضافه شده ولیکن دولت نهم مدعی همه این خدمتگذاری‌ها شده است در حالی که از دولت نهم باید پرسیده شود در این سال چند قرارداد جدید بسته است»؟

وی در پایان یادآور شد: «در آمار گمرک اگر به واردات اشاره کنیم مشخص می‌شود نسبت کالاهای مصرفی در طول دولت نهم 59 درصد اضافه شده است. در حساب ذخیره‌ ارزی هم باید همه چیز به صورت شفاف بیان شود. مسئولان اگر از مردم واهمه‌ ندارند و نسبت به عملکرد خود مطمئن هستند باید همه چیز را به صورت شفاف به مردم گزارش دهند».

در این جلسه، مصیبی، رئیس صنف رایانه ‌نیز در صحبت‌های خود به نقد دولت نهم پرداخت و با انتقاد از شرایط عدم همکاری دولت با صنف رایانه اشاره کرد و افزود: «درخواست ما این است که نظام صنف رایانه مشخص شود و اتحادیه کشوری صنف رایانه فعالیت بیشتری داشته باشد».

وی خطاب به دولت گفت: «چرا برگزاری انتخابات صنفی برای اتحادیه کشوری به تأخیر افتاد؟ قطعات کامپیوتر می‌تواند شاخص توسعه یافتگی در کشور باشد،تعداد کاربران اینترنت می‌تواند نشان از سواد کشور باشد، زیرساخت این توسعه که نرم‌افزار و سخت‌افزار است تفاوتی با حوزه نشر کتاب ندارد. تعرفه‌های IP و مالیات‌های کلان که با زوم کردن اداره‌های رایانه‌ای است باعث عقب‌نشینی این صنف می‌شود حالا باید از دولت پرسید چرا باید دارایی قشر وسیع مردم و جوانان و تحصیل‌کردگان در این صنف را نادیده بگیریم»؟

وی گفت: «این فشار مالیاتی باعث از گردونه خارج شدن قدیمی‌های این صنف می‌شود».

مصیبی همچنین خواستار تجدیدنظر در مورد مالیات ارزش افزوده شد و افزود: «نباید با نفوذهای خاص،این کالا با قیمت گزاف به دست مصرف‌کننده برسد. متاسفانه تصمیم گیرندگان عرصه IT و رایانه نظرخواهی با بزرگان این صنف نداشته‌اند و به عنوان مجزا قوانین را تنظیم کردند که ما امیدواریم رییس جمهور آینده با صنف رایانه همکاری بیشتری داشته باشد».


نظر شما :