در آستانه مذاکرات، درگیری‌های تازه میان فتح و حماس در فلسطین

۱۰ خرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۵۷ کد : ۴۷۹۶ اخبار اصلی
به گفته منابع پزشکى فلسطینی در اين درگيرى‌ها که از شنبه شب آغاز و تا صبح يکشنبه 31 می ادامه داشت، چهار تن از نيروهاى امنيتى شهر قلقيليه کشته شدند.
در آستانه مذاکرات، درگیری‌های تازه میان فتح و حماس در فلسطین

در حالی که مقام‌های فتح و حماس همچنان در قاهره به مذاکرات خود بر سر تشکیل دولت وحدت ملی ادامه دهند و از سوی دیگر تشکیل دولت موقت از سوی سلام فیاض به دستور محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطینی این مذاکرات را دچار چالش کرده، درگیری‌های تازه‌ای میان فتح و حماس به جریان افتاده که بنا به گزارش‌ها 7 نفر در آن درگیری‌ها کشته شده‌اند.

به گفته منابع پزشکى فلسطینی در اين درگيرى‌ها که از شنبه شب آغاز و تا صبح يکشنبه 31 می ادامه داشت، چهار تن از نيروهاى امنيتى شهر قلقيليه کشته شدند.

در اين درگيرى‌ها دو تن از اعضاى گردان القسام به نام‌هاى محمد ياسين و محمد السمان نیز کشته شدند.

منابع پزشکى گفتند، در اين درگيرى‌ها عبدالناصر الباشا، صاحب ساختمانى که اعضاى گردان القسام در آن پناه گرفته بودند، نيز کشته شد. اين درگيرى‌هاى مسلحانه از نيمه‌هاى شنبه شب ميان نيروهاى گردان القسام و نيروهاى امنيتى فلسطين آغاز شد.

منابع امنيتى به خبرگزارى معاى فلسطين گفتند، درگيرى‌ها در يکى از مناطق قلقيليه صورت گرفت و اعضاى گردان القسام خود را تحويل نيروهاى امنيتى نمى‌دادند و همين مساله موجب گسترش درگيرى‌ها شد.

يک مقام امنيتى گفت: «عدم تسليم گردان القسام و تيراندازى آنها موجب محاصره منزل از سوى نيروهاى امنيتى و درگيرى ميان دو طرف شد.»

جنبش حماس از طريق شبکه الاقصى اعلام کرد، نيروهاى امنيتى يکى از گروه‌هاى وابسته به گردان القسام را در قلقيليه محاصره کردند.

جنبش حماس خواستار برگزارى تظاهراتى در کرانه باخترى برای اعلام همبستگى با اين افراد و نيز پايان دادن به محاصره اعضاى گردان القسام شد.

حماس همچنين تشکيلات خودگردان فلسطين را مسئول اين درگيرى‌ها و حفظ جان آنها دانست.

جنبش حماس نيروهاى امنيتى فلسطين را به همکارى با اسرائیل در تحت پيگرد قرار دادن خالد دودين، از رهبران گردان القسام متهم کرده است.

همچنين جنبش حماس اعلام کرد، نيروهاى امنيتى وابسته به تشکيلات خودگردان فلسطين 22 تن از اعضاى جنبش حماس را در کرانه باخترى دستگير کردند.

مشير المصرى، سخنگوى حماس گفت: «نيروهاى امنيتى وابسته به محمود عباس حمله‌ گسترده‌اى را عليه جنبش حماس در کرانه باخترى آغاز کردند و به اين ترتيب تلاش‌هاى مصر برای تحقق آشتى ميان گروه‌هاى فلسطينى از بين خواهد رفت.»

اين در حالى است که عدنان الضميرى، سخنگوى سيستم‌هاى امنيتى فلسطين در رام‌الله گفت: «هيچ گونه انگيزه‌ سياسى در اين دستگيرى‌ها وجود ندارد و ما کسانى را که در پولشويى اغتشاش و حمل سلاح در کرانه باخترى دست دارند تحت پيگرد قرار داديم.»

فوزى برهوم، سخنگوى جنبش حماس نيز اظهار کرد، اين درگيرى‌ها مانعى بر مسير مذاکرات ملى و تلاش برای به شکست کشاندن تلاش‌هاى مصر است. هر گونه توافق نهايى با فتح منوط به پايان دستگيرى‌هاى سياسى براى هميشه است.

جنبش جهاد اسلامى نيز در کرانه باخترى اعلام کرد، وقايع قلقيليه در چارچوب جنگ عليه مقاومت و مخالفت با آن و نابودى مقاومت است که ما آن را رد مى‌کنيم. تا زمانى که اشغالگرى وجود داشته باشد مقاومت نيز بايد پابرجا باشد.

مسئولان امنيتى فلسطينى اعلام کردند، اين درگيرى‌ها در پى عمليات جستجوى نيروهاى امنيتى وابسته به محمود عباس در شهر قلقيليه درگرفت.


نظر شما :