ایران دور از اهداف مانور اسرائیل

۱۱ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۴ کد : ۴۷۴۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: امیر موسوی
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک برای دیپلماسی ایرانی
ایران دور از اهداف مانور اسرائیل

به گزارش اسوشیتد پرس، هفته گذشته نیروی هوایی اسرائیل مانور نظامی گسترده‌ای برگزار کرد و در مقابل جبهه‌های متعدد دشمن فرضی از جمله ایران جنگی شبیه‌سازی شده را به نمایش گذاشت. این در حالی است که تل آویو در ماه ژوئن سال 2008 مانور مشابهی را با همین اهداف در آب های یونان برگزار کرد.

گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک برای دیپلماسی ایرانی:

مانور هوایی جدید اسرائیل در زمانی برنامه ریزی و اجرا شد که این کشور هم در داخل و هم در منطقه بسیار ضعیف و شکست خورده می نماید. اسرائیل در جنگ بیست و دو روزه غزه و پیش از آن در نبرد با حزب الله لبنان شکست خورد و اهدافش ناکام ماند، اکنون دولت تل آویو، دولتی ضعیف و ائتلافی با پایگاه نا مستحکم میان مردم است، به این ترتیب به نظر می رسد که ترتیب دادن مانوری جدید اولا با هدف قوت قلب دادن به مردم اسرائیل است و ثانیا ترساندن حزب الله و جمهوری اسلامی ایران را دنبال می کند.

اسرائیل تلاش می کند در قالب این گونه مانورها با نمایش قدرت سیستم‌های پیشرفه هوایی و ضد موشکی همچنین سیستم‌های مقابله با بمب‌های غیر متعارف، هم به مردم خود در زمینه آمادگی دفاعی و نظامی کشور اطمینان دهد و هم نیروهای مسلح را آماده کند.

به این ترتیب این مانور هوایی و دیگر مانورهای اسرائیل، مانورهایی تبلیغاتی است و تل آویو چندان بی میل نیست در میان این حرکات تبلیغاتی دست به اقداماتی احمقانه در سطح لبنان یا سوریه و یا حتی ایران نیز بزند، با این حال شرایط اسرائیل بگونه ای نیست که قادر به چنین حرکاتی باشند، ضمن آنکه این روزها شاهد برگزاری جشن آزادسازی جنوب لبنان از سوی مردم این کشور بودیم که برخوردی روانی از سوی مردم لبنان در برابر اسرائیلی هاست.

مانور جدید اسرائیل در عین حال هدف دیگری نیز داشت؛ ترساندن مردم لبنان و متذکر شدن این نکته که گرایش به سوی حزب الله و مخالفان دولت فعلی لبنان و متحدین و حامیان حزب الله در منطقه، لبنان را به سوی جنگ و درگیری و نابودی سوق می‌دهد.

با این توضیحات مشخص می شود که پیام مانور جدید اسرائیل متوجه لبنان در آستانه برگزاری انتخابات این کشور است، اگر حزب الله یا هم پیمانان این گروه در این انتخابات پیروز شوند، خطری جدی اسرائیل را تهدید می‌کند. باید توجه داشت که مقامات اسرائیلی قدرت تعقل و منطق ندارند، امکان سر زدن هر حرکتی از سوی آنها وجود دارد با وجود این بعید است که تل آویو به این شکل خود را به سوی بحران و درگیری پیش ببرد.

هر حرکتی علیه ایران برای اسرائیل معنای خودکشی دارد، چراکه کوچک‌ترین برخورد جمهوری اسلامی ایران در برابر اسرائیل، نابودی این کشور خواهد بود. ایران امکانات و تجهیزات نظامی و دفاعی پیشرفته‌ای در اختیار دارد به ویژه آن که هدف‌های اسرائیل در سرزمینی مسطح و قابل دسترس قرار دارد، از سوی دیگر سیستم های ضد موشکی اسرائیل چندان موفق عمل نکرده اند.

به نظر می‌رسد که روحیه دادن به مردمی که مهاجرت از اسرائیل را به دلیل ترس از حملات مختلف آغاز کرده اند، انجام عملیات‌های روانی و تبلیغاتی در منطقه با تمرکز خاص بر اوضاع داخلی لبنان در آستانه انتخابات، اصلی‌ترین اهداف برگزاری مانور هوایی اخیر دولت اسرائیل بوده است.

امیر موسوی

نویسنده خبر


نظر شما :