افتتاح سایت دانشنامه اسلام معاصر

۰۲ خرداد ۱۳۸۸ | ۰۲:۰۳ کد : ۴۶۸۴ اخبار اصلی
دانشنامه اسلام معاصر به سر ویراستاری سید صادق خرازی با هدف معرفی و تحلیل تحولات جاری جهان اسلام شروع به کار کرد.
افتتاح سایت دانشنامه اسلام معاصر

دانشنامه اسلام معاصر به سر ویراستاری سید صادق خرازی با هدف معرفی و تحلیل تحولات جاری جهان اسلام شروع به کار کرد. دانشنامه اسلام معاصر نهادی علمی و غیر دولتی است که شورای علمی آن متشکل از اندیشمندان، صاحب نظران و فعالان حوزه سیاست و روابط بین الملل به ویژه در زمینه اندیشه و جنبش های اسلامی است.

دانشنامه اسلام معاصر می کوشد با ارایه اطلاعات و تحلیل های علمی، تحولات فکری و سیاسی جهان اسلام طی دو قرن اخیر را برای مخاطبین خارج از جهان اسلام معرفی کند.

جهت کلی تلاش های علمی دانشنامه تبیین جنبش ها و نگرش های سیاسی و فکری مسلمانان درعصر حاضر است. براین اساس دانشنامه بر تحلیل پدیده ها و واکاوی اندیشه ها، نه توصیف و وقایع نگاری آنها استوار است.

تحولات عظیم علمی، سیاسی و فرهنگی در مغرب زمین طی دو قرن گذشته آثار فراگیری در نحوه زندگی بشر داشته است. کشورهای اسلامی و مسلمانان با  بیش از جمعیت جهان، نسبت به این تحولات رویکردهای متفاوتی اتخاذ کرده اند .

دانشـنامه اسلام معاصر مواجهه مسلمانان با تحولات جدید را وجهه همت خود قرار می دهد. پاسخ مسلمانان نه از لحاظ مفهومی یک پارچه بوده است و نه از لحاظ جغرافیایی یکسان. تحلیل این تفاوت های مفهومی و جـغرافیـایی و تبـیین نـوآوری های درون هر دستگاه فکری و سیاسی در حوزه های متنوع فکری و جغرافیایی جهان اسلام کاری است که دانشنامه اسلام معاصر در پی انجام آن است.

دانشنامه اسلام معاصر سعی دارد کاستی های موجود در شناخت تحولات سیاسی، فکری جهان اسلام را برای مخاطبین خارج از دنیای اسلام جبران کند. این مخاطبین طیـفی گسترده از علاقمندان به تحولات فکری و سیاسی، محققین و کارشناسان حوزه های مطالعات اسلامی، دانشجویان و اساتید در رشته های علوم اجتماعی و سیاسی، رسانه ها و موسسات فکری و فرهنگی و مراکز راهبردی و تصمیم ساز را در برمی گیرد. این دانشنامه با حدود 1200مدخل در چهار جلد به زبان انگلیسی در حال تدوین است. دانشنامه اسلام معاصر  جهت تالیف مقالات از همکاری صاحب نظران و پژوهشگران استقبال می کند.

برای آشنایی بیشتر با اهداف،موضوعات و حوزه ها به سایت دانشنامه مراجعه فرمایید. آدرس ما WWW.ECI-IR.COM


( ۱ )

نظر شما :