مشهدانی خواستار بازگشت بعثی‌ها به قدرت شد

نفوذ بی‌سابقه حزب بعث در هسته قدرت عراق

۱۵ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۱ کد : ۴۶۸۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: احمد مهدى الیاسرى
یادداشتی از احمد مهدی الیاسری، روزنامه‌نگار عراقی برای دیپلماسی ایرانی
نفوذ بی‌سابقه حزب بعث در هسته قدرت  عراق

در یک اقدام بحث برانگیز محمود المشهدانی رئیس مجلس سابق عراق به صراحت از بعثی­ها خواست به عملیات سیاسی باز گردند با این بهانه که کمونیست­ها در عملیات سیاسی کشور فعال شده­اند.

وی که پس از کناره گیری اجباری از ریاست پارلمان عراق به تشکیل جریان سیاسی برخواسته و جنبش آینده میهنی را راه­اندازی کرده در صحبت­هایی که روزنامه الشرق الاوسط بخش­هایی از آن را منتشر کرد، گفت: «جریانی که به حزب کمونیست اجازه داد پس از سقوط صدام حسین از عزلت خود خارج شود و فعالیت سیاسی خود را مجددا آغاز کند اکنون مانع بازگشت بعثی­ها به قدرت شده است.»

او همچنین به ترویج گفته­های اخیر جریان­های نزدیک به حزب بعث و خبرگزاری­های عربی متمایل به آن پرداخت و گفت: «برخی جریان­ها هستند که در انتخابات اخیر شکست سنگینی خوردند. آنها مسبب عملیات انفجاری اخیر در عراق بودند و این باعث شد که مردم از آنها رویگردان شوند و به آنها رای ندهند.»

این در حالی است که رسانه­هایی که به ترویج و پخش شایعه دست داشتن مجلس اعلا در عملیات تروریستی اخیر عراق از جمله خبرگزاری رویترز و روزنامه الشرق الاوسط کردند از مجلس اعلا و سازمان بدر رسما عذرخواهی کردند و از این جریان سیاسی خواستند که علیهشان اقامه دعوا نکند.

همچنین دستگاه امنیتی عراق گروه تروریستی را در همین رابطه دستگیر کرد که از اتباع سوریه بودند و قصد داشتند عملیات انتحاری مشابهی در همان روزها در کرکوک انجام دهند.

با این حال مشهدانی ضمن مطرح ساختن این ادعا گفت: «هیچ حساسیتی نسبت به بازگشت حزب بعث بر اساس اصول بازی دموکراسی و قواعد جاری برای رسیدن به قدرت به صورت مسالمت­آمیز احساس نمی­کنم. اما برخی از ما حساسیت­های شخصی داریم که آن را در قانون اساسی وارد کردیم. بر ما واجب است که این قانون اساسی را تغییر دهیم تا به تمام جریان­های فکری اجازه داده شود تا در عملیات سیاسی کشور مشارکت فعال داشته باشند. والا عاقلانه نیست به حزب کمونیست اجازه فعالیت داده شود اما این نوع فعالیت برای حزب بعث ممنوع باشد. کمونیست­ها در سال 1958 کثیف­ترین نوع خشونت­ها را در کشور اعمال کردند، اما چرا اکنون باید به آنها اجازه کار سیاسی داده شود؟»

وی در ادامه مدعی شد، آیا غیر از این است که ایران و امریکا نسبت به فعالیت آنها رضایت دارند و از آنها راضی هستند؟

وی بازگشت عملیات تروریستی به عراق را از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون حاصل دو عامل دانست که یکی را روشن و دیگری را مخفی معرفی کرد.

وی در توضیح این تقسیم بندی خود گفت: «عامل مخفی که یکی از عوامل حقیقی بازگشت درگیری­ها به کشور است، این است که برخی جریان­ها در انتخابات گذشته شکست خوردند. آنها طبیعتا حق دارند انتخاب دیگری داشته باشند. اما اکنون به هر حال احساس تنگنا می­کنند چرا که می­دانند در دور بعدی انتخابات مجلس بخش اعظم نمایندگان خود را در پارلمان از دست خواهند داد از این رو می­خواهند آن برگه برنده دولت را که باعث شد طرفداران دولت بتوانند در انتخابات پیروز شوند، باطل کنند. آن هم چیزی نیست جز مقوله امنیت که برگ برنده دولت بود. نخست وزیر کشور ما آقای مالکی و طرفدارانش که خود را با ائتلاف دولت قانونی معرفی کردند، توانستند در موضوع امنیت موفق باشند، آنها مستحق پیروزی هستند چرا که این دستاورد را به دست آوردند، اکنون برخی قصد دارند این برگ برنده را از دست دولت خارج کنند تا وی چیزی برای پیروزی در دست نداشته باشد.»

پیش­بینی می­شود این اظهارات مشهدانی باعث رنجش بسیاری از جریان­های سیاسی کشور شده و بازتاب­های تندی علیهش در بر داشته باشد.

این در حالی است که عمار حکیم، فرزند ارشد سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای عراق و جانشین وی در این مجلس بار دیگر بر نبود جایی برای بازگشت بعثی­هایی که دستشان به خون ملت عراق آلوده است، تاکید کرد و گفت: «نزدیک به 40 نفر از بعثی­ها خود را در انتخابات استانداری­ها نامزد کردند. آنها کسانی هستند که با حمایت گروه­های اقلیمی و برخی گروه­های همسایه قصد بازشگت به قدرت را دارند.»

عمار حکیم تاکید کرد، کسانی که می­گویند پروژه سیاسی کشور اکنون به مرحله تضمین نهایی رسیده در خطا به سر می­برند و من در اینجا می­گویم که روند سیاسی کشور در تنگنای خطرناکی قرار گرفته چرا که حزب بعث صدامی در کمین است تا عملیات سیاسی کشور را به نفع خود قبضه کند، بعثی­ها آغاز به بازگشت به قدرت با اسامی مختلف و حمایت مالی و رسانه­ای برخی کشورهای همسایه کرده­اند. توطئه­ای در کار است که تلاش می­کند ملت عراق را قانع کند که به دلیل مشکلاتی که اکنون مردم با آن مواجه هستند و سوء خدمات رسانی نیروهای ملی فعال در مشارکت سیاسی کشور را سرنگون کرده و زمینه را برای بازگشت حزب بعث مهیا کند. حزب بعثی که سه دهه بر کشور حکومت کرد و از اساس زیربنای کشور را نابود ساخت، آیا می­توان به آن اجازه داد که به عملیات سیاسی کشور باز گردد؟»

در همین رابطه محمد البیاتی، یکی از رهبران سازمان بدر و یکی از اعضای ائتلاف یکپارچه عراق در تایید سخنان عمار حکیم گفت: «آنچه حکیم گفت بر اساس اطلاعات موثقی است که به ائتلاف یکپارچه رسیده است. برخی اطلاعات حاکی از آن است که اعضای مخفی حزب بعث در برخی از مکان­ها برای پیروزی یک شخص معین تبلیغ و توصیه به انتخاب آن فرد خاص می­کردند.»

بیاتی تاکید کرد، نزدیک به 16 هزار نفر از عناصر حزب بعث در وزارت­خانه­های دولت از جمله سازمان امنیت حضور دارند و بعثی­ها در بسیاری از تصمیم­گیری­ها درون سازمانی نقشی موثر ایفا می­کنند.

وی از نام بردن اسامی فهرست­های انتخاباتی که بعثی­ها به واسطه آن در انتخابات گذشته شرکت کردند، خودداری کرد.      

احمد  مهدى الیاسرى

نویسنده خبر


نظر شما :