مذاکره با فلسطينيان بدون پيش شرط

نتانياهو تسليم شد

۳۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۵ کد : ۴۴۱۰ اخبار اصلی
سرانجام فشارها به دولت اسرائیل کارساز شد و نخست وزیر این رژیم پذیرفت بدون هیچ پیش شرطی با فلسطینیان به مذاکره بنشیند. منابع رسانه‌اى اسرائیلی به نقل از مسئولان دفتر نتانياهو تاکيد کردند، نخست وزير اين رژيم آمادگى‌اش را براى مذاکره با فلسطينيان بدون شرط به رسميت شناختن اسرائيل اعلام کرده است.
نتانياهو تسليم شد

سرانجام فشارها به دولت اسرائیل کارساز شد و نخست وزیر این رژیم پذیرفت بدون هیچ پیش شرطی با فلسطینیان به مذاکره بنشیند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزير تندروی اسرائیل پس از آن که جورج میچل نماینده ایالات متحده در خاورمیانه بر لغو هر گونه شرطی برای مذاکره با فلسطینیان اصرار کرد و فلسطینیان نیز در برابر خواسته­های دولت جدید تلاویو مقاومت کردند، از شرط به رسميت شناختن کشور يهودى از سوی فلسطینی­ها براى از سرگيرى مذاکرات صلح با آنها عقب نشينى کرد.

نتانياهو در آغاز نشست سياسى کابينه که با هدف بررسى فرآيند صلح با فلسطينيان با حضور عوزى آراد، مشاور ويژه‌اش، ايهود باراک، وزير جنگ، عاموس گلعاد، رئيس شوراى امنيتى کابينه و آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اين رژيم برگزار شد، هرگونه شرط براى ازسرگيرى مذاکرات صلح با فلسطينيان مبنى بر به رسميت شناختن کشور يهودى از سوى فلسطينى‌ها را رد کرد.

منابع رسانه‌اى اسرائیلی به نقل از مسئولان دفتر نتانياهو تاکيد کردند، نخست وزير اين رژيم آمادگى اش را براى مذاکره با فلسطينيان بدون شرط به رسميت شناختن اسرائيل اعلام کرده است.

اين مقام‌ها تاکيد کردند، تل آويو هرگز شرط‌هاى از پيش تعيين شده را براى ازسرگيرى مذاکرات با تشکيلات خودگردان فلسطين قرار نمى‌دهد. اما نتانياهو همچنان معتقد است به رسميت شناختن اسرائيل به عنوان يک کشور يهودى از سوى فلسطينيان به پيشبرد هر چه محسوس‌تر مذاکرات صلح منجر مى‌شود. نتانياهو همچنان به اين مساله به عنوان موضوعى مهم که بايد در چارچوب مذاکرات و راهکارهاى نهايى صلح بررسى شود، مى‌نگرد.

به گزارش الجزيره، منابع رسانه‌اى اسرائیل همچنين تاکيد کردند، ايهود باراک نيز به نتانياهو تاکيد کرده راهکارى جز پذيرش طرح تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل وجود ندارد.

گفته مى‌شود باراک علاوه بر آن از نتانياهو خواسته، طرح صلح منطقه‌اى را براى همکارى با ایالات متحد هم­زمان با پرداختن به طرح صلح کشورهاى عربى ارائه دهد.

به گفته اين منابع باراک معتقد است چنين طرحى مى‌تواند به نيازهاى امنيتى اسرائیل و همکارى بيشتر با تشکيلات خودگردان فلسطين در اين زمينه کمک کند.

همچنين يک منبع موثق در دفتر نخست وزيرى اسرائیل اظهار کرد، نخست وزير اسرائيل روند آزادى گلعاد شليط را مورد تجديدنظر قرار خواهد داد و به زودى مذاکره کننده ويژه براى آزادى شليط را برکنار خواهد کرد.

وى افزود همه چيز در مورد آزادى شليط تحت بررسى مجدد است.

نتانياهو هفته گذشته با عوفر دکل، مذاکره کننده‌ ويژه براى آزادى شليط ديدار و گفت وگو کرد. دکل از سوى ايهود المرت، نخست وزير سابق اسرائیل به اين سمت منصوب شده بود. دو طرف در مورد تماس‌هايى که در خصوص آزادى شليط پس از اسارت وى در سال 2006 انجام شد با یکدیگر مذاکره کردند.

نتانياهو و دکل روز پنجشنبه 23 آوریل نيز با يکديگر ملاقات خواهند کرد و انتظار مى‌رود نتانياهو مساله انتخاب تيم جديد براى آزادى شليط را به اطلاع دکل برساند.

به نوشته روزنامه هاآرتص، خانواده شليط هفته گذشته با نتانياهو ملاقات کردند و از وى خواستند، جايگزينى براى دکل انتخاب کند. اعضاى خانواده شليط به نتانياهو گفتند که ديگر اعتقادى به دکل براى آزادى شليط ندارند.

يک منبع در دفتر نخست وزيرى اسرائیل گفت: «به هر حال نخست وزير تصميم دارد تا احتمالات جديدى را در رابطه با مساله شليط درنظر بگيرد و حتى ممکن است طرحى ويژه ارائه دهد و دکل را بر کنار کند.»

نتانياهو گفته است، ما هنوز در حال بررسى اين مورد هستيم تا فرمولى براى قرار گرفتن روند مذاکرات در جهت صحيح خود تدوين شود.

ژنرال عمر سليمان، رئيس سازمان اطلاعات مصر نیز روز چهارشنبه وارد سرزمين‌هاى اشغالى مى‌شود تا با نتانياهو و ايهود باراک ملاقات کند. وى علاوه بر مسائل ديگر در مورد شليط نيز با اين دو مقام ارشد اسرائیلی مذاکره خواهد کرد. احتمال مى‌رود سليمان با آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اسرائیل نيز ملاقات کند.


نظر شما :