تلاش جرج ميچل براى باز کردن درهاى بسته صلح خاورميانه

۲۸ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۵:۲۸ کد : ۴۳۷۴ اخبار اصلی
جرج میچل گفت: «ما تلاش مى‌کنيم تا اسرائيل و کشورهاى عربى را به حمايت‌ از ديدگاه‌ تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل به عنوان تنها راهکار براى حل و فصل بحران خاورميانه تشويق و ترغيب کنيم.»
تلاش جرج ميچل براى باز کردن درهاى بسته صلح خاورميانه

این روزها روند مذاکرات فلسطین و اسرائیل در هاله­ای از ابهام به سر می­برد. با آمدن دولت تندروی اسرائیل و زیر سئوال بردن هر آنچه تا کنون فلسطینان با دولت­های قبلی اسرائیل به دست آورده بودند، پشت کردن به تعهدات قبلی و خط بطلان کشیدن به تمام قرارهایی که در کنفرانس آناپلیس و دیگر کنفرانس­ها و نشست­ها مطرح شد، همگی حاکی از آن است که مذاکرات آتی اسرائیل و فلسطین پر از سنگلاخ باشد و شاید هم اصلا برگزار نشود.

با این حال جرج میچل، فرستاده ويژه ایالات متحده امريکا در امور خاورمیانه به منطقه آمده تا شاید بتواند راه حلی از بن بست کنونی که این بار دیگر بی برو برگرد اسرائیلی­ها عامل اصلی آن هستند، بیابد. وی در نخستین ایستگاه از سفرش به خاورميانه وارد مراکش شد و با الطيب الفاسى الفهرى، وزير امور خارجه‌ اين کشور ديدار کرد. وی پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران گفت: «ما تلاش مى‌کنيم تا اسرائيل و کشورهاى عربى را به حمايت‌ از ديدگاه‌ تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل به عنوان تنها راهکار براى حل و فصل بحران خاورميانه تشويق و ترغيب کنيم. آمريکا به راهکار تشکيل دو کشور مستقل فلسطين و اسرائيل که بتوانند در صلح و آرامش در کنار يکديگر قرار گيرند، ايمان دارد و آن را بهترين و تنها راهکار موجود براى حل و فصل اين بحران مى‌داند.»

ميچل همچنين تاکيد کرد، محور ديدار‌ها و گفت‌وگوهايش با رهبران منطقه طى دو سفر منطقه‌اى همين موضوع خواهد بود.

وى گفت: «دولت امريکا به دنبال ايجاد راهکارى براى تحقق صلح فراگير است و براى حل و فصل بحران‌هاى بزرگ خاورميانه در نزديکترين ‌زمان ممکن تلاش مى‌کند و در اين جريان بر حمايت دولت و ملت مراکش جهت تحقق اين هدف حساب باز کرده است.»

وزير امور خارجه‌ مراکش نيز انتخاب ميچل از سوى باراک اوباما، رئيس ‌جمهوری امريکا را نشانه آمادگى آشکار امريکا در تعامل با مشکلات خاورميانه بر اساس راهکار تشکيل دو کشور دانست.

فرستاده‌ ويژه‌ امريکا پس از مراکش راهى الجزاير شد و مذاکراتى را با عبدالعزيز بوتفليقه، رئيس‌ جمهوری اين کشور پشت در‌هاى بسته انجام داد.

وى که با مراد مدلسى، وزير امور خارجه‌ الجزاير نيز ديدار کرده بود نتيجه مذاکراتش با بوتفليقه را مهم و صادقانه توصيف کرده و از توصيه‌ها و پيشنهادهای رئيس‌جمهور الجزاير جهت پيشبرد هر چه بهتر فرايند صلح خاورميانه تقدير کرد.

وى بار ديگر در الجزاير بر تلاش کشورش برای حل و فصل مسالمت آميز مساله فلسطين تاکيد کرد و گفت: «صلح تنها از طريق راهکار تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل محقق مى‌شود.»

ميچل روابط کشورش با الجزاير را بسيار خوب توصيف کرده و نسبت به تحکيم اين روابط در آينده ابراز اميدوارى کرد.

وى همچنين آمادگى‌ امريکا را برای شراکت سياسى با الجزاير برای حل و فصل پرونده‌هاى منطقه‌اى و بين‌المللى از جمله مشکلات خاورميانه و تحقق صلح در منطقه اعلام کرد.

فرستاده ويژه امريکا به خاورميانه درباره سفرش به منطقه گفت: «من در ديدارهاى قبلى‌ام با رهبران عرب از ديدگاه‌هاى آنها برای موفقيت راهکارهاى موجود براى تحقق صلح عادلانه و فراگير مطلع شدم؛ ما با آنها درباره اين اهداف اتفاق نظر داريم هر چند که اين ماموريت آسان نيست.»

ميچل قرار است صبح چهارشنبه 15 آوریل وارد اسرائیل شد و با مقام­های اسرائیلی دیدار و گفت و گو کرد.

وى هم‌چنين به رام‌الله سفر خواهد کرد تا با مقام‌هاى تشکيلات خودگردان فلسطين در خصوص تحولات فرآيند صلح گفت‌وگو کند.

فرستاده ويژه امريکا پس از آن به قاهره مى‌رود و بعد از ديدار با رهبران مصرى به برخى از کشورهاى حوزه خليج فارس نيز سفر خواهد کرد.


نظر شما :