عراق به دنبال سلاح‌هاى روسيه

۲۴ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۲:۱۲ کد : ۴۳۳۴ اخبار اصلی
نوری مالکی نخست­ وزیر عراق در دومین روز از سفر خود به مسکو رسما اعلام کرد، به دنبال خرید سلاح روسی برای مبارزه با گروه­های تروریستی است. او تاکيد کرد: راستاى ايجاد کشورى تلاش مى‌کنيم که روابطى قدرتمند با تمامى کشورهاى جهان و در راس آنها کشورهاى دوست عربى داشته باشد.
عراق به دنبال سلاح‌هاى روسيه

نوری مالکی نخست­ وزیر عراق در دومین روز از سفر خود به مسکو رسما اعلام کرد، به دنبال خرید سلاح روسی برای مبارزه با گروه­های تروریستی است. وی در سخنانى در جمع سفيران عرب در مقر سفارت عراق در مسکو تاکيد کرد، عراق سلاح روسيه را براى مبارزه با تروريسم مى‌خواهد نه هدف قرار دادن ديگران. ما خواهان ايجاد عراقى قدرتمند، قانونمند و برخوردار از آزادى و دموکراسى هستيم نه عراقى که به دنبال دستيابى به سلاح‌هاى کشتار جمعى و هدف قرار دادن ديگران باشد. ما در راستاى ايجاد کشورى تلاش مى‌کنيم که روابطى قدرتمند با تمامى کشورهاى جهان و در راس آنها کشورهاى دوست عربى داشته باشد.

نخست وزير عراق گفت: «پس از موفقيت در اين امور و بعد از آنکه ثبات به کشور بازگشت بايد در راستاى بازگرداندن حاکميت کامل به عراق تلاش کنيم. ما توافق­نامه عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى از عراق را با واشنگتن به امضا رسانديم و اکنون در راستاى اجراى اين توافق­نامه بر اساس جدول‌هاى زمانى مشخص شده در ‌آن تلاش مى‌کنيم. نيروهاى عراقى توانسته‌اند پرونده‌هاى امنيتى بيشتر استان‌هاى عراق را در اختيار بگيرند و نقش نيروهاى خارجى به حمايت و کمک رسانى منحصر شده است.»

وى همچنين گفت: «نيروهاى ما هم اکنون نياز به آ‌موزش و تجهيزات بيشترى دارند تا بتوانند کنترل کامل امنيت در سراسر کشور را پس از خروج نيروهاى خارجى از عراق برعهده بگيرند. هدف ما از خريد سلاح از روسيه کمک به نيروهايمان در رويارويى با تهديدهاى تروريستى و دفاع از وحدت و حاکميت عراق و امنيت داخلى آن است و اين سلاح‌ها هرگز اهداف درازمدت و يا استراتژيک را دنبال نمى‌کند.»

هوشيار زيبارى، وزير امور خارجه‌ عراق نيز در اظهاراتى در جمع خبرنگاران در مسکو گفت: «همکارى نظامى بين عراق و روسيه از طريق خريد تجهيزات نظامى از جمله اسلحه و ايجاد دوره‌هاى آموزشى امکان‌پذير است.»

وى به وجود افق‌هاى روشن در روابط و همکارى‌هاى بين دو کشور در زمينه نظامى اشاره کرد و گفت: «عراق آماده‌ همکارى با تمامى کشورها اعم از آمريکا، روسيه و يا ديگر کشورهاست. امروز عراق در تصميم‌گيرى‌هايش مستقل عمل مى‌کند.

وزير امور خارجه عراق همچنين تاکيد کرد، کشورش به سوى صلح و ثبات حرکت مى‌کند و در اين راه به کمک‌هاى بيشتر بين‌المللى براى توسعه و بهبود اقتصادش نيازمند است. هنوز حملات و انفجارهايى در عراق صورت مى‌گيرد اما در کل اوضاع تغيير کرده است. اوضاع به سوى امنيت و ثبات پيش مى‌رود. با بهبود اوضاع در عراق بايد شاهد حضور بيشتر مجامع بين‌المللى بخصوص در سطوح اقتصادى و تجارى باشيم. ما در تلاش براى تشويق برخى شرکت‌هاى روسى به کمک در گسترش صادرات نفت عراق از بندر مديترانه هستيم. اگرچه اين پروژه در ظاهر به شکوفايى صادرات نفت عراق کمک مى‌کند اما براى ديگر کشورها از جمله سوريه، لبنان و اردن نيز منافعى خواهد داشت. روسيه يک نيروى پيشرو در صنعت نفت عراق در گذشته بوده است.

نخست وزير عراق در يک سفر بلندپايه‌ به مسکو با ولاديمير پوتين، نخست وزير اين کشور و ديميترى مدودف، رئيس جمهوری روسيه ديدار کرد.

وى در پايان اين سفر دو روزه و پس از توافق بر سر اجراى برخى طرح‌هاى مربوط به شرکت‌هاى روسى در عراق در نزديک‌ترين زمان ممکن، به کشورش بازگشت.

مالکى از مسئولان شرکت‌هاى بزرگ روسيه خواست، براى انجام مذاکرات عملى با طرف عراقى به بغداد سفر کنند.

کريم وحيد، وزير انرژى عراق نيز از شرکت‌هاى روسى خواست تا نمايندگى‌ها و دفاترى در عراق ايجاد کنند.

دولت روسيه نيز در بيانيه‌اى مشترک با طرف عراقى در ديدارهاى مالکى با مسئولان اين کشور پايبندى‌اش را به اصل استقلال، حاکميت، وحدت و تماميت ارضى عراق و همچنين عدم دخالت در امور داخلى اين کشور اعلام کرد.

دولت روسيه همچنين مردم عراق را در تصميم‌گيرى‌هاى دموکراتيکشان براى آينده سياسى اين کشور و استفاده از منابع و ثروت‌هاى آن محق دانست.

پیش از این دولت روسیه فروش سلاح به دولت عراق را آن هم در اوج فعالیت های تروریستی در این کشور نپذیرفته بود.


نظر شما :