اياد علاوى آماده گفت‌و‌گو با عزت ابراهيم الدورى

۱۷ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۱ کد : ۴۲۷۴ اخبار اصلی
علاوی در گفت و گو با روزنامه عراقی البینه الجدیده، گفت: «من کاملا آمادگی دارم برای مصالح ملی با عزت ابراهیم الدوری دیدار کنم.»
اياد علاوى آماده گفت‌و‌گو با عزت ابراهيم الدورى

ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق، رئیس فراکسیون العراقیه و رئیس جنبش وفاق ملی عراق، در یک اظهار نظر تازه اعلام کرد، حاضر است با عزت ابراهیم الدوری، که اکنون رهبری بعثی­های معاند با نظام عراق را بر عهده دارد و تا زمان سقوط صدام حسین معاون وی بود، در راستای مصالح ملی دیدار و گفت و گو کند.

علاوی در گفت و گو با روزنامه عراقی البینه الجدیده، گفت: «من کاملا آمادگی دارم برای مصالح ملی با عزت ابراهیم الدوری دیدار کنم.»

روزنامه القدس نیز نقل قولی از علاوی آورده که گفته است، با بعثی­ها با تمام گرایش­هایی که دارند ملاقات داشتم. من نه دیکتاتورم و نه دست نشانده کسی هستم. بعثی­ها باید به عنوان شخص و نه یک اندیشه فکری به عملیات سیاسی بازگردند.

عزت ابراهیم الدوری، اکنون متواری است اما بسیاری از مقام­های ارشد عراقی معتقدند وی در یمن مستقر است و از آنجا عملیات تخریبی حزب بعث در عراق را هدایت می­کند. ابراهیم الدوری مسئولیت اکثر عملیات تروریستی در عراق در سال­های اخیر را بر عهده داشته است.

پیش از این نوری مالکی نخست وزیر عراق به جریان­های بعثی چراغ سبز نشان داده بود که در صورت پذیرش عراق جدید و کنار گذاشتن عداوت­ها به عملیات سیاسی در عراق باز گردند. پیشنهادی که با واکنش منفی دیگر جریان­های سیاسی عراق از جمله حزب اسلامی و مجلس اعلای اسلامی عراق مواجه شده است.

برخی از چهره­های سیاسی عراقی نیز خواستار بازگشت بعثی­هایی که دستشان به خون ملت عراق آلوده نیست، به روند سیاسی کشور شده­اند.

این در حالی است که ایاد سامرائی معاون حزب اسلامی عراق و یکی از نزدیکان به ایاد علاوی درباره چگونگی برقراری رابطه با بعثی­ها گفت، در قانون اساسی کشور درباره چگونگی تعامل با بعثی­ها بند قانونی وجود دارد و کسانی که به دنبال گفت و گو با این حزب صدامی هستند باید توضیح بیشتری درباره نیت خود دهند تا خلاف قانون اساسی نباشد. 


نظر شما :