اوباما باید اوباما نباید...

۰۲ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۴ کد : ۴۲۱۴ اخبار اصلی
ابتدا گفته می‌شد که بعید است دست‌های پشت پرده و ... اجازه دهند تا باراک اوباما به کاخ سفید راه یابد. اما ...
اوباما باید اوباما نباید...

ابتدا گفته می شد که بعید است دست های پشت پرده و لابی های قدرتمند و جریان نومحافظه کار و ... اجازه دهند تا باراک اوباما به کاخ سفید راه یابد. اما دموکرات سیاهپوست آمریکایی با قاطعیت آراء زمام امور را به دست گرفت و آنچه از آن پس در ایران شنیده شد، انتظارات و توقعات از جامه عمل پوشاندن به شعار "تغییر" بود.

آنچه در ذیل می آید بخشی اندک از اظهارات مقام های سیاسی نظام جمهوری اسلامی است که در سخنانشان پاره ای الزامات را برای باراک اوباما در قبال تصمیم گیری در مورد ایران و به عمل درآوردن شعار تغییر مطرح کرده اند.

این سخنان از یکسو نشان دهنده موضع نسبتا یکسان مسئولان ایرانی در برابر ایالات متحده و از سوی دیگر حکایتگر انتظار ایران برای عقب نشینی آمریکا از ارزش های مدنظر خویش است. ارزش های جهانی آمریکا و هنجارهای بین المللی مطلوب آن در نقطه مقابل سیاست های خارجی ایران قرار دارد و همین خط قرمزهای مشترک تاکنون مانع برقراری دیالوگی مناسب و کارساز میان دو طرف شده است.   

گزیده ای از سخنان و دیدگاه های کنونی حاکم بر ایران درباره چگونگی تحقق رابطه ایران – آمریکا:

اوباما باید...

سید احمد موسوی سفیر ایران در سوریه: اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا دم از تغییر در رفتار دولت متبوعش در منطقه می زند باید در عمل دیده شود. اگر آمریکا می خواهد در منطقه تغییر ایجاد کند خود باید در سیاست هایش این موضوع را عملی کند، چرا که مردم منطقه به دنبال تغییر رفتار آمریکا هستند.

مبانی آمریکا باید...

محمود احمدی نژاد رييس جمهور: تغيير رفتار و سياست از سوى دولتمردان آمريکا يک ضرورت است. مردم دنيا و آمريکا به نقطه‌اى رسيدند که بايد حتما دولت آمريکا رفتار و سياست‌ خود را عوض کند و اگر رفتار عوض نشود حفظ موجوديت و حيثيت دچار مشکل مى‌شود.

البته بايد مبانى عوض شود و اگر مبانى عوض نشود و آن سياست‌هاى قبلى بخواهد در ورق جديدى ارائه شود مردم دنيا زود متوجه آن مى‌شوند و در برابر آن عکس‌العمل نشان مى‌دهند و بدترين عکس‌العمل توسط مردمى خواهد بود که به آن‌ها راى داده‌اند.

باید دید...

رئیس جمهور: بايد منتظر بود و ديد که در صحنه‌ عمل چه تغيير بنيادين رخ مى‌دهد و آيا ما شاهد تغيير مبانى خواهيم بود يا نه؟ بايد ديد آيا واقعا آن‌ها توبه کردند و مى‌خواهند به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند يا فقط يک تغيير ظاهرى است. ما منتظريم که تغيير واقعى رخ بدهد و اين فقط نگاه ملت ايران نيست، بلکه خيلى از چشم‌هاى تيزبين در عرصه‌ جهان منتظرند که تغيير واقعى رخ دهد و مسائل عوض شود و ما به اقتضاى شرايط و براساس منافع ملى و البته براى صلح و عدالت بهترين تصميم را مى‌گيريم. ما منطقى هستيم، حق کسى را زيرپا نمى‌گذاريم و ملت ايران هميشه منطقى بوده است و تاکيد دارد که بايد تغيير واقعى رخ دهد.

اگر هم کسى بخواهد حرف تعليق (غنی سازی) را بزند اين حرف و رفتار ارتجاعى است چرا که ما از اين مساله گذشته‌ايم.

مذاکره باید...

آيت‌الله هاشمى رفسنجانى رئیس مجمع تشخیص مصلحت: جمهورى اسلامى ايران ابايى از مذاکره درباره مسائل هسته‌اى ندارد. مذاکره بايد در شرايط برابر، بدون پيش‌شرط و به صورت مستمر باشد تا به نتيجه برسد.

آنها باید...

امير‌ عبداللهيان سفیر ایران در بحرین: جمهورى اسلامى ايران همواره طرفدار گفتگو به عنوان ابزار صحيح حل اختلافات بوده و از اظهارات رييس جمهور جديد آمريکا در خصوص مذاکره استقبال کرده است.

لازم است اشاره کنم، باراک اوباما در مبارزات انتخاباتى خود، اظهاراتى در ارتباط با جمهورى اسلامى ايران داشته‌اند. انجام مذاکره با ايران قبلا هم توسط گروه بيکر - هميلتون پيشنهاد شده است و اين موضوع جديدى نبوده است. آنچه که آمريکا بايد انجام دهد، اين است که آنها بايد در اين رابطه رفتار عملى از خود نشان دهند. ايران به رفتار آمريکا نگاه مى‌کند و منتظر يک گام واقعى از سوى آنهاست که نشان دهد به دنبال حل مشکلات هستند، نه بحران سازى در منطقه.

دولت آمريکا بايد...

منوچهر متکی وزير امور خارجه: با توجه به مواضع و ابتکاراتى که تا‌کنون جمهورى اسلامى ايران نسبت به انتخابات آمريکا اتخاذ کرده است، اکنون توپ در زمين آمريکاست و آنها بايد پاسخ مناسبى به ابتکارات ما بدهند.

اگر دولت جديد آمريکا که با شعار تغيير روى کار آمده است، بخواهد تغييرى در اين مناسبات ايجاد کند، ما براساس منافع ملى خود اين رفتارها را ارزيابى مى‌کنيم و متناسب با آن نيز پاسخ درخور و مناسبى خواهيم داد.

البته ما مى‌دانيم که گروه‌هاى هوادار صهيونيسم و مخالفين جمهورى اسلامى ايران در آمريکا و خارج از آمريکا همچنان در تلاش براى تاثيرگذارى بر ديدگاه‌هاى دولت جديد آمريکا نسبت به جمهورى اسلامى ايران هستند اما اين دولت آمريکاست که بايد تصميم بگيرد چگونه مى‌خواهد رفتارهاى خود را براى برقرارى تعامل محترمانه با ملت بزرگ ايران تنظيم کند.

گفتگو نباید...

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه: رئیس جمهور در مراسم بیست و دوم بهمن مواضع جمهوری اسلامی را بیان کرد و برای گفتگویی توام با احترام متقابل اعلام آمادگی شد؛ البته باید آداب گفتگو مثل عدم تکرار اتهامات بی اساس سابق رعایت شود.

ما در این مورد پیش داوری نمی کنیم و مایل هستیم فرصت تغییر اساسی به اوباما داده شود... گفتگو نباید با تهدید توام باشد و باید غرور و عزت ملی طرفین در آن رعایت شود... موضع ما همان است که رئیس جمهور بیان داشتند ما اهل گفتگو هستیم و برای گفتگو هم آمادگی داریم و قبلا هم داشته ایم البته همان طور که گفته شد باید شرایط گفتگو رعایت شود.

 

بوش باید...

رئیس جمهور: اگر می خواهید با تروریست مبارزه کنید با ملت ایران که قربانی تروریسم است همکاری کنید و ما آدرس لانه های تروریست ها را در کشورهای اروپایی و منطقه تحت اشغال رژیم اشغالگر قدس که روابط خوبی هم با شما دارند به شما می دهیم و بعید می دانیم که شما اطلاع نداشته باشید.

اگر می خواهید با تروریسم مبارزه کنید باید با عوامل اصلی جنگ در منطقه مقابله و آنان را محاکمه کنید چرا که تنها صدام نبود که مرتکب جنایت شد بلکه در حمله بوش به عراق و افغانستان حدود یک میلیون نفر کشته و صد میلیون آواره شده اند و باید عوامل این کشتار از جمله شخص بوش و همراهان و دولتش محاکمه و مجازات شوند.

اوباما نباید...

منوچهر متکی وزیر امور خارجه: اوباما نباید تنها تغییر را در کلام و سخن خلاصه کند بلکه باید در عمل و سیاست های خود نیز نشان دهد که این تغییر در کجاها اتفاق افتاده و چه تفاوتی با سیاست های دولت قبلی آمریکا دارد.

بوش در یکی از جلسات بین المللی خود اعلام کرد می دانم مردم اروپا، مردم آمریکا را دوست دارند و تنها از دولت آمریکا خوششان نمی آید بنابراین اکنون که اوباما تغییر را شعار خود قرار داده است تا دولت جدید آمریکا نیز مورد قبول مردم جهان قرار گیرد، باید تغییر را تنها به سخن و کلام خود معطوف نکند بلکه باید در عمل و سیاست هایش نیز تغییرات لازم را داشته باشد.

اوباما باید در عمل نشان دهد که تفاوت دولت او با دولت بوش در چه رفتارها و رویه هایی است تا شعارش مورد پذیرش قرار گیرد.

او باید...

بهمن حسين‌پور سفير ايران در آنکارا: اوباما با شعار تغيير روى کار آمد. او بايد پايدارى خود به شعار تغيير را در عمل نشان دهد. چنانچه اوباما به شعارهاى دوران انتخاباتى خود وفادار بماند، روابط آمريکا با کشورهاى مختلف رو به بهبود خواهد گذاشت و ما نيز اين موضوع را مورد ارزيابى قرار خواهيم داد. اين آمريکا بود که روابط خود را با ايران قطع کرد. آمريکا براى مذاکره با ايران نبايد شرط بگذارد؛ اگر قرار بر شرط گذاشتن باشد ما نيز شروط خود را خواهيم داشت.

آمریکا باید...

علی لاریجانی رئیس مجلس: مشکلات ايران و آمريکا مشکلات عاطفى نيست که با الفاظ و سخنرانى حل شود، نياز به عمل دارد. آمريکا بايد در عمل رفتارش را در قبال ملت ايران تغيير دهد.

آمريکا در گذشته به حقوق مردم ايران تعدى کرده است و يک رفتار خشن و غير منطقى در قبال مردم ايران و تحولات افغانستان، عراق، لبنان و فلسطين داشته‌اند که به زيان مردم منطقه و خودشان بوده است.

آمريکا بايد به جاى بازى در رينگ بوکس بر يک صفحه‌ شطرنج بازى کند.

دولت آمریکا باید...

قربانعلى درى نجف آبادى دادستان کل کشور: آمريکايى ها در 30 سال گذشته از برخوردهاى قلدرمآبانه و زورگويانه با جمهورى اسلامى ايران چيزى عايدشان نشده ، ما هم از اين برخوردها نترسيديم و ميدان را خالى نکرديم .
همان طور که مقام معظم رهبرى فرموده اند، بوش، اوباما يا ديگرى براى ما فرقى ندارد، مهم اين است که دولت آمريکا باید برخوردش با جمهورى اسلامى عادلانه، منطقى و حکيمانه باشد.


نظر شما :