تندروترين دولت اسرائيل در حال شکل‌گيرى

۲۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۹ کد : ۴۱۸۸ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نتانیاهو پذیرفته که پست­های وزارت امور خارجه، امنیت و گردشگری در اختیار حزب اسرائیل بیت نو قرار بگیرد.
تندروترين دولت اسرائيل در حال شکل‌گيرى

سرانجام حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفت تا با حزب اسرائیل بیت نو (اسرائیل خانه ما) به رهبری آویگدور لیبرمن ائتلاف کند تا به زودی شاهد تندروترین و افراطی­ترین دولت اسرائیل در دهه­های اخیر باشیم.

بنا بر گزارش­ها، نتانیاهو پذیرفته که پست­های وزارت امور خارجه، امنیت و گردشگری در اختیار حزب اسرائیل بیت نو قرار بگیرد.

يک مسئول در حزب اسرائيل بيت نو تصريح کرد، نمايندگان حزب اسرائيل بيت نو توافق­نامه اوليه‌اى را با نمايندگان حزب ليکود در پى مذاکرات مداوم چند ساعته امضا کردند.

دو حزب هرگز به اکثريت متشکل از 120 عضو کنست دست نخواهند يافت و هر دو نيازمند توافق با ديگر احزاب براى تحقق اين امر هستند. اما توافق دو حزب نخستين گام برای تشکيل دولت جديد اسرائيل در پى انتخابات اسرائیل در دهم فوريه محسوب مى‌شود.

شبکه الجزيره گزارش داد، ايهود باراک وزير دفاع و رئيس حزب کارگر اسرائيل پيش از اين مشارکت در دولتى که آويگدور ليبرمن رهبر حزب اسرائيل بيت نو عضو آن باشد را رد کرده بود.

نتانياهو روز شنبه تماس­های خود با زیپی لیونی رهبر حزب کاديما را برای تشکيل دولت ائتلافى از سر گرفت. تماس­هایی که ظاهرا تا کنون به نتیجه نرسیده است.

در همین حال منابع اسرائیل در حزب ليکود گزارش دادند، به رغم عدم حمايت و تاييد بنيامين نتانياهو از نوبتى کردن نخست وزيرى، وى گفته است که آماده‌ پذيرفتن طرح نوبتى کردن نخست وزيرى در صورت موافقت ليونى با پيوستن به دولت است.

روز پنجشنبه 20 مارس مدت تعيين شده براى نتانياهو برای تشکيل دولت پايان مى‌يابد و ممکن است اين مدت تا سوم ماه آوريل تمديد شود.

در نشست محرمانه‌ ليونى و نتانياهو، ليونى، تاکيد کرده بود، بايد نوبتى کردن نخست وزيرى شرط اساسى حزبش براى پيوستن به دولت نتانياهو باشد.

حييم رامون به عنوان ميانجى‌گر اين ارتباطات آمادگى کاديما برای برخى چشم‌پوشى‌ها در مدت نوبتى کردن نخست وزيرى را به طورى که نتانياهو سه سال و ليونى يک سال و هشت ماه نخست وزير باشد اعلام کرده است.  

قرار است تيم مذاکره کننده‌اى به رياست تساهى هانگبى از سوى کاديما و دعون سار از سوى حزب ليکود به مذاکرات ادامه دهند.

ليونى همچنين شرط گذاشته است که برنامه‌ دولت بر لزوم تشکيل کشور فلسطين در کنار اسرائيل متمرکز باشد در حالى که نتانياهو پيشنهاد کرده است که مذاکرات با تحولات سريع اقتصادى و بهبود اوضاع امنيتى فلسطينى‌ها مرتبط شود.

در همین حال روزنامه الاهرام چاپ مصر نيز نوشت، ليونى قصد دارد مذاکرات را با محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين ادامه دهد. وى بر لزوم خارج ساختن ده­ها هزار شهرک‌ نشين يهودى از کرانه‌ باخترى براى اسکان آنها در شهرک‌هاى ديگر تاکيد کرده است. نتانياهو نيز تمايلش نسبت به تشکيل دولت گسترده را اعلام کرده است.

روزنامه‌ ساندى تايمز نيز نوشت، پيش‌بينى مى‌شود نتانياهو پست وزارت دفاع را به موشه يعالون رئيس سابق ستاد ارتش اسرائیل بدهد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :