کاهش قيمت نفت وزيران نفت اپک را گردهم کشاند

۲۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۸:۲۶ کد : ۴۱۸۳ اخبار اصلی
سقوط قیمت­ها در بازار نفت و نگرانی از آینده وضعیت این طلای سیاه باعث شد تا وزیران نفت کشورهای عضو اپک روز یک­شنبه در وین گرد هم آیند و ضمن بررسی اوضاع بازار نفت درباره چگونگی سقف تولید با هم به مذاکره بپردازند.
کاهش قيمت نفت وزيران نفت اپک را گردهم کشاند

سقوط قیمت­ها در بازار نفت و نگرانی از آینده وضعیت این طلای سیاه باعث شد تا وزیران نفت کشورهای عضو اپک روز یک­شنبه در وین گرد هم آیند و ضمن بررسی اوضاع بازار نفت درباره چگونگی سقف تولید با هم به مذاکره بپردازند. نشستی که در نهایت نتیجه ملموسی متفاوت با وضعیت کنونی بازار نفت در بر نداشت.

ساعاتی قبل از برگزاری این اجلاس قیمت نفت در بازارهای جهانی باز هم کاهش یافت تا نشست وزاری نفت اپک خالی از نگرانی نباشد. بنا به گزارش­ها قيمت نفت خام سبک شيرين امريکا ـ وست تگزاس اينترمديت ـ براى تحويل در ماه آوريل در بازار مبادلات نفتى نيويورک (نايمکس) با 78 سنت کاهش قيمت درهربشکه به 46 دلار و 25 سنت رسيد.

درهمين حال در لندن نيز هربشکه نفت خام برنت درياى شمال براى تحويل در ماه آوريل با 16 سنت کاهش قيمت، معادل 44 دلار و 93 سنت داد و ستد ‌شد.

در نشست وین کشورهای عضو سازمان کشورهاى صادرکننده نفت خام تصمیم گرفتند، تولید کنونی خود را حفظ کرده و تغییری در میزان عرضه خود ایجاد نکنند.

در حالى اوپک در صد و پنجاه و دومين نشست خود سطح کنونى توليدش را حفظ کرد که انتظار مى رفت با توجه به کاهش شديد تقاضاى جهانى نفت به دليل بحران اقتصادى و در پيش بودن فصل گرما از سقف توليد اين سازمان کاسته شود. 

در اين نشست بر ضرورت پايبندى اعضا به سهميه­هاى خود و کاهش توليد توسط اعضايى که تا کنون چنين کارى را انجام نداده­اند، تاکيد شد. روسيه نيز به عنوان عضو ناظر اوپک از تصميم خود براى همراهى با اوپک از طريق کاهش توليد خبر داد. کارشناسان توليد فعلى اوپک را 800 هزار بشکه بيشتر از سقف تعيين شده مى­دانند که بدين ترتيب با رعايت سهميه ها 800 هزار بشکه نفت از بازار خارج خواهد شد.  


نظر شما :