يک نظامى سفير امريکا در افغانستان

۲۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۳:۱۱ کد : ۴۱۷۶ اخبار اصلی
کارل آیکنبری که یک فرمانده مجرب نظامی است به سمت بلندپایه‌ترین دیپلمات ایالات متحده در هندوکش انتخاب شد.
يک نظامى سفير امريکا در افغانستان

 باراک اوباما سفیران جدید دولت خود در مناطق بحرانی را منصوب کرد. با انتصاب کارل آیکنبری به سمت سفیر امریکا در افغانستان، یک فرمانده مجرب نظامی بلندپایه‌ترین دیپلمات ایالات متحده در هندوکش خواهد شد.

آیکنبری به‌عنوان فرمانده واحدهای نظامی ایالات متحده در هندوکش، تجارب بسیاری را در رابطه با افغانستان اندوخته است. به نفع وی، ویلیام وود غیرنظامی، پست خود را در افغانستان ترک خواهد کرد.

به گزارش روزنامه‌ نیویورک تایمز، آیکنبری معضلات کنونی افغانستان را از مدتها پیش تشخیص داده است. همچنین گفته می‌شود که این فرمانده نظامی پیشین امریکایی مناسبات خوبی با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان دارد.

کارل آیکنبری در حال حاضر جانشین رئیس کمیته‌ نظامی ناتو در بروکسل است. خدمت در ارتش‌ امریکا، آیکنبری را به هاوایی، کره، ایتالیا و چین کشاند. در این میان او در موقعیت‌های متفاوت سیاسی و استراتژیک به انجام وظیفه پرداخت.

آیکنبری در کنار تحصیل در آکادمی نظامی امریکا، تحصیل در یکی از رشته‌های مربوط به شرق آسیا را در دانشگاه هاروارد به پایان رساند و علوم سیاسی را نیز در دانشگاه معروف استنفورد تحصیل کرد. علاقه‌ ویژه این فرمانده نظامی امریکایی تاریخ ارتش و امور نظامی چین و نیز مسائل امنیتی منطقه آسیا و اقیانوس آرام است. در این حوزه از آیکنبری مقاله‌های بسیاری منتشر شده است.

در همین حال کریستوفر هیل، نماینده امریکا در مذاکرات شش‌ جانبه بر سر برنامه اتمی کره شمالی، به سمت سفیر ایالات متحده در عراق منصوب شده است. این دیپلمات حرفه‌ای در حال حاضر مشغول خدمت در بخش ویژه‌ شرق آسیا و حوزه‌ اقیانوس آرام وزارت امور خارجه‌ امریکاست.

کریستوفر هیل پیش از سمت کنونیش، سفیر ایالات متحده در کره جنوبی بود. وی در این مقام امریکا را در گفت‌وگوهای شش‌ جانبه در مورد برنامه مناقشه‌برانگیز اتمی کره شمالی نمایندگی می‌کرد. هیل در بغداد جایگزین رایان کروکر خواهد شد.


نظر شما :