استعفای سلام فیاض برای تشکیل دولت وحدت ملی

۱۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۲ کد : ۴۱۱۶ اخبار اصلی
در راستای تشکیل دولت وحدت ملی که در آن تمام جریان­های اصلی فلسطینی اعم از فتح و حماس حضور داشته باشند، سلام فیاض نخست‌وزیر تشکیلات خود گردان فلسطینی از سمت خود استعفا داد تا فضا برای تشکیل دولتی جدید مهیا شود.
استعفای سلام فیاض برای تشکیل دولت وحدت ملی
در راستای تشکیل دولت وحدت ملی که در آن تمام جریان­های اصلی فلسطینی اعم از فتح و حماس حضور داشته باشند، سلام فیاض نخست وزیر تشکیلات خود گردان فلسطینی از سمت خود استعفا داد تا فضا برای تشکیل دولتی جدید مهیا شود.

کنار رفتن فیاض ار سمت نخست­وزیری فلسطین موانع قانونی ایجاد یک دولت جدید را از سر راه برمی دارد.

قرار است به زودی مسئولان عالی رتبه دو جنبش فتح و حماس و شماری از نمایندگان دیگر گروه­های فلسطینی گفت و گوهای خود درباره تقسیم قدرت را در قاهره، پایتخت مصر از سر بگیرند.

نخست وزير دولت موقت فلسطين در متن استعفاى خود که از سوى خبرگزارى وفاى فلسطين منتشر شده، اعلام کرده است، دولت از زمان آغاز مسئوليتش تمام تلاش خود را براى نجات فلسطين از وضعيت نامساعد اقتصادى و ناامنى‌ها به کار گرفته و دولت هر آنچه که مى‌توانسته براى بازسازى سازمان‌هاى وابسته به تشکيلات خودگردان فلسطين صورت داده و ضمن پاسخ به نيازهاى شهروندان پايدارى آنها را در دفاع از کشور افزايش داده است.

فياض تاکيد کرد، اين گام در راستاى حمايت از تلاش‌هاى تشکيل دولت وحدت ملى و هماهنگ با درخواست مداوم در زمينه لزوم تشکيل دولت وحدت ملى است.

نخست‌وزير دولت موقت فلسطين اعلام کرد، اولويت کميته‌هاى مذاکره که فعاليتشان نهايتا در پايان ماه مارس پايان مى‌يابد، بايد در تسريع توافق بر سر تشکيل دولت وحدت ملى به عنوان راهکار عملى براى حفظ وحدت فلسطين نمود پيدا کند و سازمان‌هاى فلسطينى نيز متحد شوند و به حمايت از نظام دموکراتيک فلسطين بپردازند و زمينه را براى انتخابات رياست تشکيلات و شوراى قانونگذارى به طور هم­زمان در ابتداى سال آينده فراهم کنند.

سلام فياض تاکيد کرد، در فضاى مثبت کنونى که ميان گروه‌هاى فلسطينى حاصل شده بايد به پايان اختلافات پرداخت و در جهت تحکيم وحدت و آشتى گام برداشت.

نخست وزير دولت موقت فلسطين نسبت به اين مساله که دولت جديد بتواند به خواسته‌ها و اهداف ملت فلسطين پاسخ دهد و به پيگيرى طرح‌هاى ملى فلسطين در زمينه پايان اشغال و تشکيل کشور مستقل فلسطين به پايتختى بيت‌المقدس در مرزهاى 1967 بپردازد، ابراز اميدوارى کرده است.

 

فياض همچنين از تلاش‌هايى که مصر در زمينه تحقق آشتى ملى و امضاى توافق­نامه‌ آتش بس به کار برده تقدير کرد.

وى از تلاش‌هاى محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين و اعضاى کابينه‌اش در طول مدت نخست وزيرى اش تشکر کرد.

دولت وحدت ملی آتی فلسطینیان مسئول انجام هماهنگی های لازم برای بازسازی غزه خواهد بود.

کارشناسان با توجه به درخواست حماس برای خارج شدن سلام فیاض از دولت، استعفای او را اقدامی آشتی جویانه قلمداد کرده­اند.

اختلاف میان فتح و حماس یکی از موانع اصلی پیشرفت به سوی دستیابی به معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطینیان محسوب می­شود.

تحلیلگران معتقدند، پس از حملات 22 روزه اسرائیل به غزه که در روز هجدهم ژانویه سال جاری به پایان رسید، خواست مردم فلسطینی برای مصالحه میان رهبران دو تشکل عمده فتح و حماس بسیار بیشتر شده است.

علاوه بر آن با روی کار آمدن راست­گرایان افراطی در اسرائیل و تلاش آنها برای تشکیل دولتی تندرو به ریاست بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن به نظر می­رسد وحدت در میان فلسطینیان بیشتر شده و آنها برای تشکیل دولت وحدت ملی تلاشی مضاعف می­کنند.  

سلام فیاض که یک سیاستمدار مستقل محسوب می شود در سال 2007 پس از فروپاشی دولت وحدت ملی قبلی فلسطینیان و در اختیار گرفتن کنترل نوار غزه توسط حماس، از سوی محمود عباس به عنوان نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی انتخاب شد.

از سوی دیگر رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا تاکيد کرد، امنيت اسرائيل بدون اصول تعيين شده در طرح صلح کشورهاى عربى محقق نخواهد شد.

خاوير سولانا، رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا در گفت‌وگو با هفته‌نامه الاهرام از مسوولان اسرائیل خواست تا اين حقيقت را درک کنند که بدون صلح با همسايگان و پذيرش طرح صلح پيشنهادى اعراب هرگز امنيت را براى خود محقق نخواهند ساخت.

وى با تاکيد بر حمايت اتحاديه اروپا از مساله فلسطين چه در عرصه سياسى و چه اقتصادى، گفت: «ديگر زمانى براى ادامه رنج‌ها و مشکلات ملت فلسطين وجود ندارد و هم اکنون زمان آن فرا رسيده که فلسطينيان رويايشان را مبنى بر تشکيل کشورى مستقل محقق سازند.»

رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا کنفرانس اخير کشورهاى اهدا کننده در شرم‌الشيخ را برای حمايت از بازسازى غزه بسيار مهم توصيف کرد و عنوان داشت، با توجه به نتايج انتخابات در امريکا و اسرائيل، اين کنفرانس پيام اميدى براى فلسطينيان و همچنين اسرائيلى‌ها بود، مبنى بر اين که نياز به ازسرگيرى مذاکرات برای دستيابى به صلح و تحقق راهکار تشکيل دو کشور مستقل ضرورى است.

سولانا همچنين بر ضرورت تداوم تلاش‌هاى جامعه بين‌المللى برای حل بحران منطقه تاکيد کرد. وى در خصوص تضمين‌هاى موجود مبنى بر عدم تکرار حملات اسرائیل به نوار غزه گفت: «نمى‌توان چنين تضمين‌هايى را بوجود آورد، اما جامعه بين‌المللى تمام تلاشش را به کار خواهد بست تا اين حوادث ويرانگر تکرار نشود.»


نظر شما :