ارتش امريکا و معضلى به نام افکار عمومى

۱۶ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۶ کد : ۴۰۶۸ اخبار اصلی
17هزار سرباز اضافى که دولت اوباما در تدارک اعزام آنها به افغانستان است، با يک دشمن غير مسلح ولى دلهره‌آور بنام "افکار عمومى" در افغانستان مواجه هستند.
ارتش امريکا و معضلى به نام افکار عمومى

17هزار سرباز اضافى که دولت اوباما در تدارک اعزام آنها به افغانستان است، هم با شبه نظاميان متجاوز و مسلح طالبان و هم با يک دشمن غير مسلح ولى دلهره‌آور بنام "افکار عمومى" در افغانستان مواجه هستند.

واشنگتن پست در گزارشى در اين زمينه نوشته است، مردم افغانستان گفته‌اند به جاى کمک به شکست شبه نظاميان و آرام کردن خشونت که کشور را فرا گرفته، سربازان خارجى بيشتر، مشکلات موجود را بدتر خواهند کرد.

اين اظهارات تکرار نتايج نظرسنجى‌هاى اخير شبکه‌هاى بي.‌بي.‌سى واى‌.بي.‌سى هستند مبنى بر اينکه اگر چه 90 درصد مردم افغانستان مخالف طالبان هستند، کمتر از نيمى از آنها طرفدار ایالات متحد امريکا هستند که نسبت به سال قبل کاهش چشمگيرى نشان مى‌دهد و يک چهارم مى‌گويند که حملات به سربازان امريکا مى‌تواند موجه باشد.

در اين نظرسنجى‌ها، بيشتر مردم گفتند، طالبان را دوست ندارند و از حملات انتحارى که اغلب در اماکن عمومى اتفاق مى‌افتد مى‌ترسند؛ اما آنها همچنين درباره نيروهاى ائتلاف تحت امر امريکا با عصبانيت حرف مى‌زنند و انگيزه‌هاى آنها را زير سوال برده و نسبت به تلفات غير نظاميان - حمله به خانه‌ها و ديگر بدرفتارى‌ها که از سوى سربازان امريکايى و ناتو انجام مى‌شود و آنها از آن رنج مى‌برند، شکايت دارند.

واشنگتن پست مى‌افزايد، افزایش روز افزون عقايد منفى به نيروهاى خارجى نگران کننده است، زيرا طراحان نظامی ارتش ا‌مريکا مى‌گويند، آنها اکنون بر روی تعامل و همکارى بيشتر با غير نظاميان افغان به عنوان يک مکمل حياتى براى استفاده بيشتر از سربازان برای حمله به شبه نظاميان هستند. ناظران مى‌گويند، اين ياس و نااميدى علنى چند دليل دارد؛ يکى از آنها اين است که مردم هم­زمان با افزايش تعداد سربازان خارجى، اوضاع امنيتى را رو به وخامت مى‌بينند و به اين نتيجه مى‌رسند که بايد يک ارتباط بين اين دو باشد. دليل ديگر اين است که رهبران سياسى افغان به ويژه حامد کرزاى رئيس جمهوری افغانستان بمباران‌هاى نيروهاى ائتلاف را که باعث کشته شدن غير نظاميان شده به شدت محکوم کرده ولى در انتقاد از حملات طالبان کمتر صراحت به خرج داده‌اند. کرزاى اغلب طالبان را با لفظ "برادران" خطاب مى‌کند.

احمد نادر نادرى، عضو کميسيون حقوق بشر مستقل افغانستان مى‌گويد:‌ «مردم در حال دريافت پيام‌هاى ضد و نقيض هستند. آنها ويدئوهايى از بدرفتارى‌هاى طالبان را مى‌بينند ولى دولت تنها درباره‌ بمباران‌هاى نيروهاى ائتلاف حرف مى‌زند. آنها مى‌شنوند که نيروهاى امريکايى بيشترى در حال آمدن هستند ولى ناتو نمى‌خواهد هيچ نيرويى به افغانستان بفرستد. اکنون جو سردرگمى و عدم اطمينان در افغانستان حاکم است.»

حامد کرزاى پس از گفت‌وگوى تلفنى اخيرش با باراک اوباما، رئيس جمهوری امريکا، از لفاظى‌هاى سخت خود درباره‌ بمباران‌هاى نيروهاى ائتلاف عقب‌نشينى کرد و دولت‌هاى دو کشور توافق کردند، همکارى نزديک‌ترى در مورد هماهنگى‌هاى نظامى داشته باشند. افغان‌ها علاوه بر انتقاد از سلسله تلفات جنجالى غيرنظاميان در حملات هوايى نيروهاى ائتلاف، نسبت به بدرفتارى‌هاى سربازان خارجى نيز شکايت دارند.

بيشتر افغان‌ها مى‌گويند که حل و فصل مسالمت‌آميز مسائل با شبه نظاميان را به مبارزه نظامى شديدتر عليه آنها ترجيح مى‌دهند. بسيارى معتقدند نيروهاى طالبان، هم­وطنان افغان آنها و مسلمان هستند و کشور سابقا مناقشات را از طريق جلسات قبيله‌اى و جوامع حل کرده است.

افغان‌ها به طور دقيق در حال پيگيرى پيشرفت توافق صلح در پاکستان بين دولت پاکستان و گروهى از نيروهاى طالبان در دره‌ سوات در شمال غربى اين کشور هستند. بر اساس اين توافق­نامه، نيروهاى طالبان اقدامات خشونت آميز خود را در ازاى اجراى قانون شريعت در اين منطقه کاهش خواهند داد. منتقدان در پاکستان و خارج ازاين کشور مى‌گويند، اين توافقنامه زمينه تحميل ايدئولوژى دينى شبه نظاميان را در پاکستان براى گروه‌هاى افراطى فراهم مى‌کند ولى ديگران آن را يک الگوى ممکن و تحمل براى افغانستان مى‌دانند.

ريچارد هالبروک فرستاده‌ ويژه‌ امريکا به منطقه، هشدار داده که اين توافق­نامه ممکن است معادل تسليم دولت باشد، اما رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا گفته است تحت شرايط مناسب ما از قراردادى نظير قرارداد دره سوات براى افغانستان بسيار استقبال خواهيم کرد. ناظران در افغانستان همچنين گفتند به رغم نگرانى‌ها، بيشتر افغان‌ها هنوز خواستار ماندن سربازان خارجى هستند زيرا آنها مى‌دانند که رفتن سربازان مى‌تواند به بروز يک دوره‌ جديد مناقشه داخلى، اغتشاش و جنگ سالارگرايى منجر شود.


نظر شما :