ليونى: براى رسيدن به صلح بايد زمين فلسطينيان را بدهيم

۳۰ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۵:۵۱ کد : ۳۹۶۸ اخبار اصلی
زيپى ليونى وزير امور خارجه‌ اسرائیل، در کنوانسيون رهبران يهودى - امريکايى اظهار داشت، ما بايد بخش‌هايى از سرزمين اسرائيل را تحويل دهيم.
ليونى: براى رسيدن به صلح بايد زمين فلسطينيان را بدهيم

زیپی لیونی، رئیس حزب کادیما که در انتخابات اخیر اسرائیل با اختلاف یک کرسی از حزب رقیب یعنی حزب لیکود پیش افتاد و گمانی­زنی­ها بر این است که مسئولیت تشکیل دولت آتی اسرائیل را بر عهده داشته باشد، در آخرین اظهار نظر خود گفته است که اسرائيل بايد براى برقرارى صلح با فلسطينيان، قسمت قابل توجهى از سرزمين‌هاى اشغالى را تحويل فلسطينيان دهد.

زيپى ليونى وزير امور خارجه‌ اسرائیل، در کنوانسيون رهبران يهودى - امريکايى اظهار داشت، ما بايد بخش‌هايى از سرزمين اسرائيل را تحويل دهيم.

وى با اين جمله اعتقاد معروف خود مبنى بر مفيد بودن جدايى مناطق فلسطينى در راستاى ابقاى اسرائيل به عنوان "کشورى يهودى" را تکرار کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، ليونى خاطر نشان ساخت، اسرائيل بايد دست به ابتکار عمل بزند و با طرح صلح خود از طرح‌هاى بين‌المللى جلوگيرى کند. هر طرحى که روى ميز گذاشته شود به ضرر ماست.

این در حالی است که نتانياهو رهبر حزب ليکود با واگذارى مناطق وسيعى از سرزمين‌هاى اشغالى در مذاکرات صلح با فلسطينيان همچنان مخالف است و دائما می­گوید، در صورتی که نخست وزیر شود از مذاکره با فلسطینیان درباره بازگرداندن اراضی فلسطینی اجتناب خواهد کرد.  

نتانياهو معتقد است که مذاکرات بيشتر بايد بر تقويت اقتصاد فلسطين تمرکز يابد. نتانياهو و ليونى هر دو مدعى پيروزى در انتخابات هفته گذشته شدند.‌ اين دو رقيب اميدوارند تا براى تشکيل کابينه دولت از سوى شيمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل انتخاب شوند.

به نظر مى‌رسد نتانياهو از اقبال بيشترى براى احراز سمت نخست وزيرى برخوردار است زيرا اکثريت اعضاى پارلمان جديد با نقطه نظرات وى موافق هستند.

نتانياهو در سخنرانى خود پيش از برگزارى کنوانسيون مذکور عقب نشينى يک جانبه از سرزمين‌هاى اشغالى را رد کرد و از خروج نيروهاى اسرائیل از غزه در سال 2005 انتقاد کرد و گفت: «اين اقدام به حماس اجازه داد تا کنترل منطقه را در دست گيرد.»

نتانياهو خاطر نشان ساخت، وى نيز خواهان حکومت بر فلسطينيان نيست اما اسرائيل بايد کنترل تمام مرز‌ها و حريم هوايى را در دست داشته باشد.

اظهار نظر وى نشان مى‌دهد پيشنهاد او به فلسطينيان به طور قابل ملاحظه‌اى از طرح تشکيل يک کشور مستقل فلسطين فاصله دارد.

وى همچنین گفت: «جدا از چگونگى دستيابى به راه‌حل، فلسطينيان بايد زندگى خود را به جلو پيش برند، آنان بايد خود حکومت را در دست گيرند. اما در عين حال نبايد داراى قدرتى شوند که کشور اسرائيل را تهديد کنند.»

نتايج رسمى انتخابات پارلمانى اسرائیل چهارشنبه 18 فوریه اعلام خواهد شد و شيمون پرز نيز مشاوره‌هاى خود با 12 حزب حاضر در پارلمان جديد را آغاز خواهد کرد.

جایزه تونی بلر از اسرائیل

از سوی دیگر تونى بلر، نخست وزير سابق بریتانیا يکى از سه برنده جايزه "دان ديويد" در سال 2009 که هر ساله از سوى دانشگاه تل آويو اعطا مى‌شود، خواهد بود.

هر کدام از اين سه برنده، جايزه يک ميليون دلارى دريافت خواهند کرد که 10 درصد آن صرف کمک به 20 بورسيه تحصيلى دکترا و فوق دکترا خواهد شد. داوران انتخاب برندگان اين جايزه، بلر را به خاطر ايجاد راه حل دائمى براى مناطق درگيرى انتخاب کردند.


نظر شما :