رسواگر واترگيت درگذشت

۳۰ آذر ۱۳۸۷ | ۱۵:۱۲ کد : ۳۴۷۷ اخبار اصلی
مارک فلت، یکی از مقام­های ارشد که در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون ماجرای واترگیت را در روزنامه واشنگتن پست، افشا کرد، در سن 95 سالگی درگذشت.
رسواگر واترگيت درگذشت

مارک فلت، یکی از مقام­های ارشد که در دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون ماجرای واترگیت را در روزنامه واشنگتن پست، افشا کرد، در سن 95 سالگی درگذشت.

 
فلت در آن زمان از مقام­های ارشد اف‌بى‌آى آمريکا بود که با ارائه اطلاعات به خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست با افشای واترگيت باعث برکنارى ريچارد نيکسون، رئيس جمهوری اسبق آمريکا شد.

در آن زمان فلت به عنوان فردى ناشناس اين اقدام را انجام داد، اما پس از 30 سال يعنى در سال 2005 وى اعتراف کرد، آن فرد ناشناسى که اطلاعات را در اختيار مطبوعات آمريکا قرار داد، کسى جز وى نبوده است.
مارک فلت که اقدام او در فاش ساختن اطلاعات به عقيده کارشناسان مشکوک به نظر مى‌رسيد، بر اثر بيمارى قلبى جان باخت.

 
رسوايى واترگيت بين سال‌هاى 1972 تا 1975در هتلى به همين نام در واشنگتن اتفاق افتاد که منجر به استيضاح و سپس کناره‌گيرى ريچارد نيکسون، رئيس جمهوری وقت ايالات متحده امريکا شد.

 
در آن جريان در طول انتخابات رياست جمهورى ايالات متحده تعدادى از ماموران اف‌بى‌آى وارد ساختمان هتل واترگيت، محل استقرار ستاد انتخاباتى حزب دموکرات ايالات متحده شدند و دستگاه‌هاى شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکى را براى اهداف مختلف به سرقت بردند.


اين اقدم غير قانونى با پيدا شدن يک نوار کاست توسط يک مامور حراست هتل بطور تصادفى لو رفت و روزنامه واشنگتن پست از طريق دو تن از روزنامه نگاران خود به نام‌هاى باب وودوارد و برنشتاين آن را فاش کردند.

 
بعدها مشخص شد که چنين اقداماتى قبلا مکرراً انجام گرفته بود و تحقيقات بعدى نشان داد که عمق اين گونه فعاليت‌هاى جاسوسى بسيار گسترده بوده‌ است.

 
پس از آنکه مشخص شد کنگره به استيضاح نيکسون راى خواهد داد، وى در شب 8 اوت 1974 از سمت خود کناره‌گيرى کرد. نيکسون نخستين رئيس جمهوری امريکا بود که از سمت خود استعفا داد. جرالد فورد، معاون نیکسون می­گوید: «شب استعفا نیکسون مرا به دفترش در کاخ سفید فرا خواند و به من گفت بیا به حال خود و امریکا بابت این رسوایی گریه کنیم. نیکسون آن شب نزدیک به 40 دقیقه گریه کرد.»


( ۴ )

نظر شما :