اينديپندنت: انرژى پوتين تهديدى برنامه‌ريزى شده

۲۷ آبان ۱۳۸۷ | ۲۲:۴۷ کد : ۳۲۱۸ آمریکا
وقتی از روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری دیروز و نخست وزیر امروز روسیه صحبت می کنیم، ناخودآگاه یاد انرژی و صادارات گازی که از این کشور به اروپا می­شود و از قضا این انتقال نیز از دریای سیاه است، می­افتیم. به گمانم باز هم امسال گرفتاری تازه­ای بر سر این مسئله داریم.
اينديپندنت: انرژى پوتين تهديدى برنامه‌ريزى شده

روزنامه ایندیپندت سرمقاله امروز خود را به روسیه و تهدیدی که از سوی این کشور متوجه غرب است، اختصاص داده و با عنوان انرژی پوتین تهدیدی برنامه ریزی شده، نوشته است، وقتی از روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری دیروز و نخست وزیر امروز روسیه صحبت می کنیم، ناخودآگاه یاد انرژی و صادارات گازی که از این کشور به اروپا می­شود و از قضا این انتقال نیز از دریای سیاه است، می­افتیم. به گمانم باز هم امسال گرفتاری تازه­ای بر سر این مسئله داریم. به ویژه این که بحران قفقاز باعث شد کل اروپا و غرب در برابر روسیه صف آرایی کنند و این موضوع می تواند، دستاوزیزی برای روسیه برای امتیاز گرفتن و فشار آوردن بر اروپا باشد. یعنی قلدر بازی بیشتر با ابزار فروش گاز برای رسیدن به امیتاز بیشتر. تصور کنید سرمای سخت امسال را با قلدربازی­ها و برنامه­های انتقامی که روسیه برای اروپا تدارک دیده چگونه باید سپری کنیم.

 

روزنامه لس­آنجلس تایمز سرمقاله امروز خود را به بحران اقتصاد جهانی و طرح نجات اقتصادی دولت امریکا اختصاص داده و با عنوان اگر دولت فدرال بخواهد به اهداف طرح نجات اقتصادی ضربه بزند، آنگاه چه خواهد شد؟ نوشته است، هنری پائلسون، وزیر خزنه داری امریکا یادآور شده است که تزریق 700 میلیارد دلاری سرمایه به بازارهای اقتصادی تنها می­تواند بانک­ها را از بحران وام دهی مسکن نجات دهد و برای پس از آن باید باز هم پول به بازار تزریق کرد. این یعنی این که اگر این پول تزریق شود تازه به خانه اولمان باز می­گردیم.

 

در ادامه این یادداشت آمده است، تا کنون هیچ ارگانی حرف از آینده اقتصاد امریکا و برنامه های اقتصادی آتی نزده است. در حالی که دولت در حال تغییر است و رئیس جمهوری امریکا حرفی از برنامه های آتی خود نزده است. اگر بنا باشد وی با تزریق مجدد پول مخالفت کند آن گاه چه سرنوشتی در انتظار و مردم امریکا است؟

 

روزنامه بوستون گلاب سرمقاله امروز خود را به وضعیت ناتو اختصاص داده و با عنوان بازسازی ناتو، نوشته است، با انتخاب باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب امریکا بسیاری گمان می­کنند آینده ناتو و مسئولیت­های آن تغییر خواهد کرد. به اعتقاد بسیاری راه آینده ناتو با آمدن اوباما تغییر خواهد کرد. ناتو تا کنون این هدف را در پیش داشته که در هنگام بروز تنش­های سیاسی وارد عمل شده و خود را به عنوان یک ابزار فشار نظامی مطرح کند. اما با آمدن اوباما و شعارهایش مبنی بر تغییر و تلاش برای تغییر منش نظامی و تبدیل به رفتارهای سیاسی صلح آمیز بسیاری از کارشناسان نسبت به آینده مسئولیت­های ناتو به دیده تردید می نگرند.


نظر شما :