امضای تفاهمنامه فرهنگی ایران و چین

۱۱ آبان ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۵ کد : ۳۰۷۲ آسیا و آفریقا
با سفر معاون وزیر فرهنگ چین به ایران، تفاهمنامه همکاری‌های فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضا رسید.
امضای تفاهمنامه فرهنگی ایران و چین

با سفر معاون وزیر فرهنگ چین به ایران، تفاهمنامه همکاری های فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضا رسید.

 

در این مراسم مهدی مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به همکاری های همه جانبه ایران با چین گفت: شناخت مردم چین از  فرهنگ و تمدن ایران موجب ایران‌شناسی و آشنایی کامل تر شما با دستاوردهای عظیم فرهنگ ملت ایران است.

 

وی با اشاره به مشترکات فرهنگ و تمدن دو کشور تصریح کرد: نیاکان ما دو هزار سال پیش هدفشان تحکیم و گسترش روابط فی‌مابین بوده و ما اکنون نیز  وامدار خدمات بزرگ و ارزشمند گذشتگان در همسویی روابط‌مان هستیم. نیازهای کنونی دو کشور در حوزه فرهنگ موجب برقراری ارتباط بیشتر دو ملت کهن خواهد بود.

 

چائووی سوئی معاون وزیر فرهنگ چین با ابراز خرسندی از گسترش و پیگیری مناسبات فرهنگی دو کشور اظهار داشت: وظیفه اصلی من و هدف اساسی این سفر تأسیس "کمیته مشترک فرهنگی ایران و جمهوری خلق چین" است. امیدوارم با تأسیس این کمیته مشترک نقطه عطفی درروابط فرهنگی‌مان داشته باشیم.

 

سوئی ادامه داد: وزارت فرهنگ چین بیش از یکصد رایزنی فرهنگی در جهان دارد و به دلیل فعالیت‌های  فرهنگی گسترده، بسیاری از پرسنل وزارتخانه را به خارج از کشور اعزام کرده‌ایم. دولت چین برنامه دراز مدتی  برای برقراری و گسترش روابط فرهنگی با ایران دارد.

 

در ادامه این مراسم یادداشت تفاهم همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور در 9 بند به امضا رسید که شامل تأکید بر گسترش همکاری‌های فرهنگی و هنری، تأسیس مراکز و مؤسسات فرهنگی در چارچوب قوانین و مقررات جاری دو کشور در پایتخت ها و دیگر شهرهای دو کشور، انجام دیدارهای رسمی و غیررسمی بین دستگاه‌های ذیربط دینی و فرهنگی و شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی است. معاون وزیر فرهنگ چین بعد از امضای تفاهمنامه به کتابخانه ملی رفت و ضمن دیدار با علی اکبر اشعری به بازدید از فضاها و امکانات این مرکز پرداخت.

 

چائووی سوئی همچنین در دیدار معاون بين الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى گفت: يک کشور و يک تمدن نمى تواند امتيازات خود را به کشور ديگرى تحميل کند. فقط توسعه فرهنگى در سايه مراودات فرهنگى و تفاهم فرهنگى شکل مى گيرد و کارکرد پيدا مى‌کند. اميدوارم گسترش و حجم فعاليت هاى فرهنگى دو کشور مانند حجم فعاليت هاى اقتصادى فيمابين  پررونق و گسترده باشد.      

 

 حجة الاسلام مهدى ايمانى‌پور معاون بين الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى نیز خاطرنشان کرد: در گذشته شناخت دو کشور با واسطه بيگانگان بوده و سبب شده است که ملت ايران و چين يکديگر را به خوبى نشناسند.

 

ايمانى‌پور با تأکيد بر فعال‌تر شدن و نیز اجرايى شدن موافقت‌نامه‌هاى فرهنگی فيما بين تصريح کرد: نقش و ارتباط فرهنگ ها با يکديگر در سطح بين الملل پررنگ‌تر شده است. فرهنگ ابزار مؤثرى است در خدمت ديپلماسي. در جاهايى که سياست در گسترش ارتباطات ناکام مى ماند ديپلماسى فرهنگى نقش مؤثر و حياتى را انجام مى‌دهد. عدم تناسب و تناسخ بين فرهنگ و معنويت موجب بروز بحران و شکست در فعاليت‌هاى فرهنگى است. جمهورى اسلامى ايران و جمهورى خلق چين تناسب خوبى در اشاعه فرهنگ و معنويت  فرهنگى خود دارند.

 

رايزن سابق ايران در روسيه تأکيد کرد: شناخت کشورها و شناساندن فرهنگ ايران اسلامى به کشورها از اهداف مهم جمهورى اسلامى ايران است. برخى جريانات سبب ايران هراسى و چين هراسى مى شود و علت آن اين است که امپرياليسم نقش مخرب و مزاحمى را بازى مى کند. ايران و چين دو کشور بسيار بزرگ در حوزه  فرهنگ و تمدن کهن هستند.

 

معاون بين الملل اين سازمان در پايان گفت: اميدوارم در اين سفر شناخت خوبى از ايران پيدا کنيد تا دستاوردهاى عظيم فرهنگى ايران سبب تقويت  ايران شناسى شما  شود.

 

چائووى سوئى نیز ضمن اشاره به مراودات فرهنگى دو کشور اظهار داشت: روابط تاريخى ايران و چين ريشه در تاريخ کهن دارد. يک ضرب المثل در کشور چين داريم که مى گويد: اگر مى‌خواهيد جهان را بشناسيد به غرب بروید، غرب يعنى ايران.

 

وى در ادامه افزود: جمهورى خلق چين نسبت به روابط دو کشور در زمينه هاى مختلف راغب است. مسابقات المپيک2008 در چين دقيقاً نمونه يک عملکرد اجرايى براى گفتگوى تمدن ها بوده است. فرهنگ ايران تأثير خوبى بر فرهنگ چين گذاشته است. نقاشى‌هاى ايرانى با مينياتورى‌هاى چينى شباهت و نزديکى‌هاى معنوى خوبى دارد.

 

معاون وزیر فرهنگ چین تأکيد کرد: از لحاظ تاريخى و هنرى مشترکات فرهنگى و معنوى فراوانى داريم. گسترش فرهنگ و توسعه فرهنگى مى تواند نقش مهم و استراتژيکى را در مناسبات جارى دو کشور بازى کند.


نظر شما :