مذاکرت سازمان تجارت جهانی بی نتیجه پایان یافت

۱۵ مرداد ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۸ کد : ۲۳۹۵ اقتصاد و انرژی
نشست وزرای سازمان تجارت جهانی در ژنو در فتصله روزهای ۲۳ تا ۲۹ جولای سال ۲۰۰۸ میلادی برگزار شد ولی این مذاکرات نتیجه مثبتی در پی نداشت . برخی بی نتیجه ماندن این مذاکرات را به معنای شکست مذاکرات دوحه می دانند.
مذاکرت سازمان تجارت جهانی بی نتیجه پایان یافت
  روزهای بیست و سوم تا بیست و نهم ماه جولای سال 2008 میلادی ژنو میزبان نمایندگانی از سازمان تجارت جهانی بود که در مورد تعاملات تجاری جهانی و مفاد مطرح شده در جلسات دوره ای دوحه با یکدیگر به بحث و گفتگو بنشینند. اما گویا مذاکرات امسال هم بی نتیجه بوده است و سازمان تجارت جهانی نتوانست نتیجه ای مثبت در مورد سیاستهای تجاری دنیا بدست آورد .

 

سوزان شواب نماینده امریکا در سازمان تجارت جهانی مذاکرات امسال این سازمان را نا امید کننده نامید و گفت:" با وجود اینکه مذاکرات چندین روز به طول انجامید ولی نتیجه ای روشن در پی نداشت ولی من در جایگاهی نیستم که اعلام کنم آیا می توان اهداف سازمان و اجلاس دوحه را دنبال کرد یا اینکه جهان در تحقق این اهداف به بن بست رسیده است ."

 

وی بر این باور است در تاریخ جهان هیچ مذاکره ای به پیچیدگی و اهمیت  مذاکرات دوحه نبوده است و همین مساله بر نیاز سازمان برای افزایش شمار مذاکرات می افزاید . وی بر این باور است رسیدن به نتیجه برای حذف سوبسید های کشاورزی یا کاهش تعرفه های تجاری محصولات کشاورزی به دلیل تاثیر گذاری روی زندگی تمامی اقشار اجتماع  نیازمند مذاکرات زیادی است .

 

دیوید هارتیج کنسولگر ارشد شرکت حقوقی گلوبال معتقد است با وجود بی نتیجه بودن اجلاس نمی توان اظهار داشت سازمان تجارت جهانی از اهمیت کمتری نسبت به سالهای گذشته بر خوردار است . وی بر این باور است که مذاکرات دوحه هم اکنون بی نتیجه بوده است ولی مذاکرات دوحه به معنای سازمان تجارت جهانی نیست و شکست در این بخش نمی تواند از اعتبار سازمان بکاهد .

 

  وی افزود:" سازمان تجارت جهانی تلاش زیادی در راه ازاد سازی فضای تجاری جهان کرد و زمینه را برای از بین رفتن اختلافات موجود بین کشورهای مختلف جهان در مورد تجارت و قوانین تجاری فراهم کرد .این سازمان قوانین بین المللی خوبی را در حوزه تجاری تصویب کرد که با کمک آنها جهان را به سمت عدالت بیشتر رهنمون ساخت ."

 

از جمله مشکلاتی که کشورهای مختلف جهان در حوزه تجاری با آن روبرو بودند مشکل امریکا و اتحادیه اروپا در مورد تجارت هواپیماهای مسافربری  تولید بویینگ و ایرباس بود . سازمان تجارت جهانی با مداخله در این بخش مانع از تحریم و تخریب روابط دو جانبه این دو قطب اقتصادی دنیا شد و به همین دلیل می توان آن را یکی از بزرگترین موفقیتهای سازمان دانست.

 

به هر حال با وجود نظرات مختلفی که در مورد سازمان تجارت جهانی و عملکرد آن عنوان شده است باید ذکر کرد این سازمان در تصویب مفاد پیشنهاد شده در اجلاس دوحه موفقیتی بدست نیاورد . برخی این جلسه را جلسه ای نامیدند که سازمان تجارت جهانی در آن شکست خورد .

 

سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی  سازمانی بین المللی است که در روز اول ژانویه سال 1995 میلادی به منظور نظارت بر تجارت بین المللی و آزاد سازی تجارت در سطح جهانی راه اندازی شد ..دفتر اصلی این سازمان در سوییس است و مجموعا 153 کشور عضو این سازمان هستند .

 

  شایان ذکر است پاسکال لامی  دبیر کل  سازمان تجارت جهانی  بودجه این سازمان برای سال 2008 میلادی را برابر با 182 میلیون فرانک سوییس معادل 141 میلیون دلار امریکا برآورد کرده است . این سازمان برای انجام مسولیتها و تعهدات خود در مجموع بیشتر از 625 نیروی کار دارد که در سراسر جهان مشغول به ایفای نقش هستند .

 

  این سازمان توسط کنفرانس وزرا اداره می شود و دبیر کل سازمان نیز توسط همین کنفرانس انتخاب می شود . وزرا هر دو سال یکبار گردهم می آیند تا در مورد قوانین تجاری نظارت دقیق کنند و تغییرات ضروری را اعمال نمایند.

 

  بیشتر کارهایی که هم اکنون سازمان تجارت جهانی انجام می دهد نتیجه مذاکراتی است که از سال 1986 میلادی تا سال 1994 میلادی انجام شد . این مذاکرات تحت عنوان مذاکرات اوروگویه انجام شد . بعد از انجام مذاکرات گسترده و امضای بیشتر از 60 توافق نامه بین کشورهای عضو این سازمان بستر اولیه و اصلی ایجاد سازمان تجارت جهانی  شکل گرفت .

 


نظر شما :