تولد مبارز آفریقا

۳۰ تیر ۱۳۸۷ | ۱۹:۰۱ کد : ۲۳۱۸ اخبار اصلی
نلسون ماندلا نود ساله شد
تولد مبارز آفریقا
نلسون ماندلا، مبارز بزرگ قاره آفریقا در حالی پا به سن نود سالگی گذاشت که هرروز فقر، خشونت و بی عدالتی در قاره سیاه جان انسان ها را به کام خویش می برد.
19 جولای، پنج هزار نفر در خانه وی نودمین سالگرد تولد این مرد اسطوره ای را جشن گرفتند.
 
نلسون ماندلا، در تاریخ 18 جولای سال 1918، در روستای کوچکی در ناحیه متانا در استان کیپ در آفریقای جنوبی به دنیا آمد و در هفت سالگی نخستین عضو خانواده خود بود راهی مدرسه شد. ماندلا دوران کارشناسی خود را در دانشگاه فورت هار گذراند و در این دانشگاه بود که با اولیور تامبو آشنا شد و این دوستی سالها پایدار ماند.
 
پس از آنکه حزب ملی گرا که اکثریت اعضای آن را آفریکانسهای طرفدار سیاست جدایی نژادی آپارتاید تشکیل می‌دادند در انتخابات ۱۹۴۸ پیروز شد، ماندلا در مخالفت کنگره ملی آفریقا در سال ۱۹۵۲ و مبارزات کنگره خلق در سال ۱۹۵۵، که اتخاذ منشور آزادی توسط آن برنامه بنیادین آرمان ضد آپارتاید را فراهم می‌کرد نقشی اساسی داشت. در این زمان، ماندلا و همکارش اولیور تامبو شرکت حقوقی ماندلا و تامبو را مدیریت می‌کردند، و خدمات حقوقی رایگان یا ارزان قیمت در اختیار آن دسته از سیاهانی که قادر به برخورداری از نمایندگی قانونی نبودند قرار می‌دادند.[1]
 
نلسون ماندلا در سال 1956 به همراه 150 نفر دیگر به اتهام خیانت دستگیر شد، هرچند که در سال 1961 پس از 6 سال محاکمه همگی آنان تبرئه شدند.
 
در سال 1961 نلسون ماندلا رهبری شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا را که خود یکی از بنیانگذاران آن بود برعهده گرفت. در 5 اوت سال 1962، ماندلا که هفده ماه بود در گریز به سر می برد در ژوهانسبورگ دستگیر و زندانی شد. چند ماه بعد وی به 5 سال زندان محکوم شد و در 12 ژوئن سال 1964 به اتهام شرکت در اقدامات نظامی، چهار مورد خرابکاری و توطئه برای کمک به سایر کشورها برای حمله به آفریقای جنوبی به حبس ابد محکوم شد.
 
وی 27 سال زندانی بود و در این مدت زندگی نامه خود را با نام راه طولانی آزادی به رشته تحریر درآورد.
 
ماندلا در 11 فوریه 1990 آزاد شد. البته در سال 1985 وی با آزادی مشروط به شرط محکوم کردن مبارزه مسلحانه مخالفت کرده بود.
اولین انتخاباتی که همه مردم آفریقای جنوبی می توانستند در آن شرکت کنند در تاریخ 27 آوریل 1994 برگزار شد. کنگره ملی آفریقای اکثریت را در این انتخابات از آن خود کرد و نلسون ماندلا به عنوان رهبر کنگره ملی آفریقا، اولین رییس جمهور سیاه پوست آفریقای انتخاب شد.
 
ماندلا به عنوان رییس جمهور از ماه می 1994 تا ماه ژوئن سال 1999، رهبری انتقال از فرمانروایی اقلیت و آپارتاید را برعهده داشت و به خاطر حمایت از صلح ملی و بین المللی مورد تحسین بین المللی قرارگرفت.
نلسون ماندلا در سال 1993 جایزه صلح نوبل را به خود اختصاص داد.
 
ماندلا سه بار ازدواج کرده است و آخرین بار 10 سال پیش با گراکا ماچل، همسر سابق رییس جمهور موزامبیک که در سانحه هوایی کشته شده بود ازدواج کرد.
 
نلسون ماندلا پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش همچنان به فعالیت های ضد خشونت و انسان دوستانه خود ادامه داد. وی بنیاد خیریه ایدز را با نام 46664 پایه گذاری کرد که از روی شماره زندان وی انتخاب شده بود. وی در سال 2004 اعلام کرد که از زندگی سیاسی کناره گیری می کند هرچن مبارزه با بیماری ایدز را از این موضوع جدا کرده بود. یکی از دلایل کناره گیری وی از دنیای سیاست بیماری وی بود و ماندلا تصمیم گرفت تا وقت بیشتری را با خانواده خود سپری کند. این درحالی است که ماکگاتو ماندلا در سال 2005 به دلیل ابتلا به ایدز جان خود را از دست داد.
 
وی در سالروز تولد نود سالگی خود از مردم ثروتمند جهان خواست تا به مردم فقیر جهان کمک بیشتری کنند.
آفریقای جنوبی اولین قدرت اقتصادی قاره سیاه است اما چهل و سه درصد از جمعیت چهل و هشت میلیونی این کشور زیر قط فقر زندگی می کنند.  

  [1]ویکیپدیا - نلسون ماندلا


( ۲ )

نظر شما :