شمارش معکوس برای اعلام دولت وحدت ملی لبنان

۱۷ تیر ۱۳۸۷ | ۱۷:۱۶ کد : ۲۲۳۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
24 ساعت زمان وعده داده شده به پایان رسیده و با وجود این که نبیه بری سفر رسمی خود به کانادا را با همین هدف به تاخیر انداخت، دولت جدید لبنان اعلام نشد و باز هم برای 24 ساعت به تعویق افتاد. این بار اختلاف­ها به جبهه مسیحیان 14 مارس انتقال یافته است.
شمارش معکوس برای اعلام دولت وحدت ملی لبنان

با وجود آن که گفته می­شد، گروه 8 مارس و بیشتر از همه جریان میهنی آزاد به رهبری میشل عون عامل اصلی به تعویق افتادن اعلام دولت وحدت ملی لبنان هستند، روز گذشته اعلام شد، این مشکل حل شده و میشل عون و سنیوره بر سر چگونگی تشکیل دولت به توافق رسیدند و دولت ظرف 24 ساعت آینده اعلام موجودیت می­کند.

 

اما 24 ساعت به پایان رسید و با وجود این که نبیه بری سفر رسمی خود به کانادا را با همین هدف به تاخیر انداخت و وزیر امور خارجه قطر وارد عمل شد تا گره موجود در اعلام دولت به سرعت حل شود، دولت جدید لبنان اعلام نشد و باز هم برای 24 ساعت به تعویق افتاد. این بار گفته می­شود اختلاف­ها از جبهه 8 مارس به 14 مارس و میان رهبران مسیح این جناح انتقال یافته است.

 

سنیوره برای نخستین بار پس از جنگ 33 روزه در سال 2006 روز گذشته با میشل عون و پس از آن با رهبران حزب الله دیدار کرد و به گفت و گو  پرداخت و از آنها نام نامزدهایشان برای تصدی پست­های وزارتی دولت را دریافت کرد و به گفته منابع خبری مطلع با آنها به توافقاتی نهایی رسید. دیدار سنیوره با میشل عون نزدیک به دو ساعت و نیم به طول انجامید و دیدار نخست وزیر با رهبران حزب الله نیز بیش از دو ساعت طول کشید.

 

در این نشست حسین خلیل معاون سیاسی سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله و وفیق صفا مسئول ارتباطات حزب الله حضور داشتند. پس از آن سنیوره به دیدار نبیه بری رئیس پارلمان لبنان شتافت و وی را درباره آخرین جزئیات دولت آینده کشور با خبر کرد.

 

با این حال روزنامه­های عرب نام وزیران احتمالی دولت جدید لبنان که حضور برخی از آنها در کابینه قطعی شده را اعلام کردند. به گزارش روزنامه الحیات، بر اساس توافقات به عمل آمده، عصام ابوحمزه معاون نخست وزیر، جبران باسیل وزیر ارتباطات، ماریو عون وزیر امور اجتماعی هر سه از جریان مهینی آزاد، آلان طابوریان وزیر انرژی از حزب طاشناق هم­پیمان حزب میهنی آزاد و الیاس سکاف (رئیس جریان ملی) وزیر کشاورزی خواهند شد.

 

از حزب الله نیز محمد فنیش به وزیر کار منصوب می­شود و نام وزیر جوانان و ورزش که قرار است از سوی این حزب انتخاب شود نیز متعاقبا اعلام خواهد شد. حزب الله همچنین از یک وزارتخانه به نفع طلال ارسلان وزیر سابق دولت که متحد حزب الله است، چشم پوشی کرده و وزارتخانه سوم خود را به جریان وابسته به وی داده است.

 

از جریان امل نیز پس از دیدار سنیوره با نبیه بری توافق شد تا فوزی صلوخ به سمت وزارت امور خارجه و دکتر محمد خلیفه به سمت وزارت بهداشت منصوب شوند و نماینده این جریان برای وزارت صنایع نیز متعاقبا معرفی شود.

 

سنیوره پس از دیدار با احزاب جریان 8 مارس نسبت به انتخاب سریع دولت ابراز امیدوای کرد و گفت: «ما اکنون در برابر خود فرصت طلایی برای اعلام دولت وحدت ملی داریم و می­توانیم در برابر تهدیدهای خارجی هم دلی و وحدت میان لبنانی­ها به وجود آوریم.»

 

وی در ادامه افزود: «من به زودی با وزیران مورد اعتماد میشل عون دیدار خواهم کرد و برنامه­های آنها را برای دولت آینده و همکاری بیشتر با یکدیگر خواهم شنید.»

 

جنبش امل و حزب الله همچنین محمد فنیش، یکی از رهبران بقاع و حسین الحاج حسن را برای عضویت در کابینه وحدت ملی معرفی کرده­اند.  

 

در همین زمان بود که اعلام شد، هنوز جریان اکثریت نامزدهای خود برای شرکت در دولت وحدت ملی لبنان را اعلام نکرده و سنیوره هنوز از وزیران مورد نظر این جریان مطلع نیست.

 

سنیوره در این باره تاکید کرد، نام نامزدهای مورد اعتماد جریان اکثریت پارلمان را هنوز دریافت نکرده و آنها هنوز برای اعلام نامزدهای خود در دولت وحدت ملی به توافق نرسیده­اند.

 

اما با این وجود منابع نزدیک به جریان المستقبل به رهبری سعد حریری اعلام کردند، بهیه الحریری برای وزارت تربیت و تمام سلام برای وزرات کشور از میان طایفه سنی نامزد هستند. اما با این حال نام محمد صفدی، سمیر جسر نماینده پارلمان و بلال حمد نیز برای شرکت در دولت نامزد هستند اما هنوز حضورشان قطعی نشده است.

 

با این وجود زیاد بارود به عنوان وزیر کشور از سوی رئیس جمهوری نامزد شده است. نیروهای علمگرا به رهبری سمیر جعجع نیز طونی کرم را برای عضویت در دولت معرفی کرده است. جریان 14 مارس نیز غطاس خوری، نیروهای 14 مارس نایله معوض یا بطرس حرب، کتائب مسیحی سلیم صایغ برای وزارت کشور در صورت انتخاب نشدن معوض، حرب و خوری در دولت نامزد کرده­اند. جریان المستقبل همچنین غازی یوسف را برای عضویت در دولت در صورت رد شدن نام دیگر نامزدهای معرفی شده، مطرح کرده است.

 

طایفه ارتدوکس نیز ابوجمره و الیاس المر را برای وزارت دفاع به عنوان یکی از سهم­های رئیس جمهوری نامزد کرده است. همچنین ابراهیم النجار از حزب کتائب برای وزارت دادگستری و طارق متری برای وزرات فرهنگ برای عضویت در دولت وحدت ملی نامزد شده­اند.

 

طایفه دروزی به رهبری ولید جنبلاط نیز غازی العریضی برای وزارت کار، نعمه طعمه برای وزارت مهاجرت و وائل ابو فاعور برای وزارت اطلاع رسانی نامزد کرده است.    

 

از سوی رئیس جمهوری علاوه بر نام­های ذکر شده روژیه نسانس نیز معرفی شده است. ارمنی­ها نیز جان اوغاسبیان که در جریان المستقبل نیز عضویت دارد نامزد حضور در کابینه کرده­اند.

 

در همین حال حاج حسن خلیل یکی از مقام­های ارشد حزب الله پس از دیدار رهبران این حزب با سنیوره گفت: «کارها لحظات پایانی خود را سپری می­کند و اگر از سوی ما و جنبش امل نامی برای برخی وزارتخانه­ها معرفی نشده چیز چندان مهمی نیست، ما نام او را نیز ظرف ساعات آینده اعلام می­کنیم. اکنون مشکل در میان جریان 14 مارس جریان دارد که هنوز بر سر نام­ها به توافق نهایی نرسیده­اند.»

 

وی در ادامه افزود: «موضوع اساسی دیگری که به خاطر آن با رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس مجلس دیدار داشتیم درباره تبادل اسیران با اسرائیل بود. ما قصد داریم برای آزادی این اسیران جشن ملی برگزار کنیم. هم رئیس بری، هم نخست وزیر سنیوره و هم رئیس سلیمان رئیس جمهوری تاکید کردند که حتما در این جشن شرکت خواهند کرد.»

 

عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نیز ابراز امیدواری کرد، دولت وحدت ملی لبنان ظرف ساعت­های آینده اعلام شود. منابع خبری لبنان نیز اعلام کردند، دولت در روز سه شنبه یا چهارشنبه به طور رسمی معرفی خواهد شد.

 

در همین حال شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر دائما با طرف­های لبنانی در تماس است و تلاش می­کند بحران موجود در لبنان را هر چه سریعتر حل و فصل کند. دولت سوریه نیز وارد عمل شده و تلاش­های مضاعفی را برای پایان دادن به بحران اعلام دولت وحدت ملی آغاز کرده است. به گونه­ای که شخص بشار اسد خود راسا وارد عمل شده و به متحدان لبنانی خود فشار می­آورد که دولت هر چه سریعتر تشکیل شود.

 

 

 

 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :