اتحاد بيل، هيلارى و باراک عليه جان

۰۹ تیر ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۹ کد : ۲۱۹۱ اخبار اصلی
به نظر می رسد تصمیم اعلام حمايت از اوباما برای بیل کلینتون راحت نبوده وکافی است به یاد آوریم وی در زمان حضور هیلاری در مبارزه انتخاباتی چه سخنانی در مورد باراک اوباما به زبان آورده بود.
اتحاد بيل، هيلارى و باراک عليه جان
 
در حالی که باراک اوباما بر اساس نظرسنجی ها با فاصله ای چشم گیر گوی سبقت را از رقیب جمهوریخواه خود ربوده، اکنون این سوال مطرح است که حمایت اخير بیل کلینتون تا چه حد می تواند به تداوم این روند کمک کند.
 
اوباما هفته گذشته در اقدامی به منظور جلب حمایت حامیان هیلاری کلینتون در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حاضر است وی را در بازپرداخت بدهی 10 میلیارد دلاریش که طی ماه های گذشته و پیش از کنارکشیدن از مبارزات انتخاباتی حاصل شده است، یاری رساند.
 
این موضع باعث شد تا بسیاری از محافل سیاسی در حزب دموکرات نام هیلاری کلینتون را در فهرست نامزدهای احتمالی پست معاون باراک ارباما در صورت راهیابی وی به کاخ سفید قرار دهند. هیلاری کلینتون و باراک اوباما در اولین اقدام به منظور تقویت انسجام درون حزبی روز جمعه به نیوهمپشایر پرواز کردند تا در رویدادی که به همین مناسبت در این ایالت برگزار می شود، مشارکت کنند.
 
کلینتون در دور مقدماتی انتخابات 2008 آمریکا توانست با فاصله اندکی نسبت به اوباما پیروزی در این ایالت را به نام خود به ثبت برساند. اکنون حضور اين دو در کنار هم باعث خواهد شد تا برخى از حاميان سرسخت هيلارى کلينتون ( بيشتر زنان ) که پيشتر اعلام کرده بودند در صورت عدم راهيباى وى به دور نهايى از هيچ نامزد دموکرات ديگرى پشتيبانى نخواهند کرد، به تدريج به سوى اوباما تمايل پيدا کنند.
 
اوباما هفته گذشته با بیش از 200 تن از بزرگترین اهدا کنندگان کمک های مالی به هیلاریکلینتون در هتل "می فلاور" واشنگتن دیدار کرد که در پشت پرده‌ این دیدار درباره‌نقش آینده‌ کلینتون در مبارزات انتخاباتی اوباما مذاکره شد.
 
اوباما در یک اقدام نمادین از طرف خود و همسرش، یکچک 4600 دلاری به کلینتون اعطا کرد. وى از اهدا کنندگان خواستار حمایت شد، ولی درعین حال گفت که قلب‌ های آنها ممکن است با کلینتون باشد.
 
این اتحاد در حالی شکل می گیرد که برخی از تحلیل گران انتخاباتی در آمریکا معتقدند تصویری که از هیلاری کلینتون در ذهن حامیانش نقش بسته باعث خواهد شد که پای بیل کلینتون هم به میان آید و این کاملا به نفع باراک اوباما نخواهد بود. بيل کلينتون علاوه بر اين که همسر هيلارى است، يکى از حاميان پروپاقرص او در دور مقدماتى مبارزات انتخاباتى نيز بود.
 
با این وجود اواخر هفته گذشته شبکه یورونیوز گزارش داد که بیل کلینتون حمایت قاطع خود را از باراک اوباما اعلام داشته و گفته است که هر آنچه در توان دارد برای پیروزی وی در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری 2008 به کار خواهد بست.
 
برخی از گزارش ها حاکی از آن است که کلینتون این موضوع را از هیچ منبع رسمی مطرح نکرده و این تنها "مت ماکن"، نماینده رسمی وی بود که اعلام کرده کلینتون آمادگی انجام هر کاری را دارد تا سناتور اوباما رئیس جمهور آینده امریکا شود.
این نکته هم قابل توجه است که کلینتون در اولین سخنرانی رسمی پس از شکست همسرش هیلاری در مبارزات انتخاباتی با ظرافت از طرح موضوع حمایت از اوباما طفره رفت و تنها یک بار یعنی در زمان مقایسه سیاست اوباما در زمینه انرژی با برنامه جان مک کین به رقیب هیلاری اشاره کرد.
 
پس از مصاحبه هم وی از دادن پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص همکاری با اوباما خودداری کرد.
به نظر می رسد تصمیم اعلام حمايت از اوباما برای بیل کلینتون راحت نبوده وکافی است به یاد آوریم وی در زمان حضور هیلاری در مبارزه انتخاباتی چه سخنانی در مورد اوباما به زبان اورده بود. وی صداقت اوباما را در مورد مخالفت با جنگ عراق مورد تردید قرار داده و حتی وی را به نژاد پرستی و ناکافی بودن تجربه برای اداره کشور متهم کرده بود.
 
با بهبود رابطه هیلاری و باراک نمی توان نتيجه گرفت که روابط باراک با رئیس جمهور سابق آمریکا نيز بهبود خواهد يافت. از زمانی که هیلاری کلینتون مبارزه انتخاباتی را متوقف کرد، بیل و باراک هیچ گفت وگویی با یکدیگر نداشته اند و اين بدان معنا است که آنها تا پيش از اين هيچ ضرورتى براى نزديک شدن به يکديگر احساس نمى کردند.
 
اما نتايج برخى از نظرسنجى ها چيزى بيش از اين را نشان مى دهند. بر اساس نظرسنجى اى که توسط دانشگاه کوئینی پیاک، در 4 ایالت میشیگان، مینی سوتا، ویسکانسین و کلورادو صورت گرفته است 40 درصد از پاسخ دهندگان شامل دموکرات ها و مستقل ها گفتند که در صورت انتخاب شدن هیلاری کلینتون به عنوان معاون آینده باراک اوباما، بیل کلینتون می تواند برای وی دردسرساز شود.
 
این نظرسنجی ها باعث شده است که مشاوران باراک اوباما به وی هشدار دهند که در مورد تصمیمات آتی خود برای نزدیکی به هیلاری کلینتون معقولانه تر عمل کند. شاید همین هشدارها بود که باعث شد اوباما در مرحله کنونی کمک به هیلاری، بازپرداخت بدهی های انتخاباتی وى را بهانه اتحاد خود با او اعلام کند.
 
مشاوران اوباما تاکید دارند که با توجه به افزایش میزان برتری او نسبت به رقیب جمهوریخواهش نباید به گونه ای عمل کند که این فاصله شکننده شود.
 
بر اساس نظرسنجی اى که توسط دانشگاه "فارلین دیکنسون" صورت گرفته است، اوباما با کسب 49 درصد از رای موافق پرسش شوندگان نسبت به رای مثبت 33 درصدی برای مک کین، وضعیت قابل قبولی را نسبت به نامزد جمهوریخواهان دارد.
 
برخى از رسانه ها اعلام کردند که حمايت  برخى از چهره هاى سرشناس دموکرات از جمله ال گور و اخيرا بيل کلينتون، يکى از عوامل موثر در اين برترى بوده است. البته خشم آمريکايى ها نسبت به اقدامات نظامى بوش نيز در عدم حمايت پرسش شوندگان از جان مک کين عاملى است که نمى توان به آن بى توجه بود.
 
با اين حال با توجه به سابقه سياسى نه چندان طولانى اوباما، حمايت چهره هاى با سابقه و محبوبى نظير هيلارى و بيل نيز در افزايش اعتبار نامزد سيه چرده دموکرات ها غير قابل کتمان است.
 

نظر شما :