طرح ربایش و ترور؛ موضوع باید دیپلماتیک پیگیری می شد

۰۸ تیر ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۳ کد : ۲۱۸۱ اخبار اصلی
اظهارات محمود احمدى نژاد رئيس جمهور ايران، طى دو هفته اخير ، در خصوص طرح ترور و ربودن وى در عراق و ايتاليا به بحثى دامنه دار تبديل شده و واکنش هايى را بدنبال داشته است.
طرح ربایش و ترور؛ موضوع باید دیپلماتیک  پیگیری می شد
اظهارات محمود احمدى نژاد رئيس جمهور ايران طى دو هفته اخير، در خصوص طرح ترور و ربودن وى در عراق و ايتاليا به بحثى دامنه دار تبديل شده و واکنش هايى را بدنبال داشته است.
 
آقای احمدى‌نژاد در ششمين اجلاسيه سراسرى جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماى بلاد در حالى که اوضاع داخلى و خارجى کشور و دستاوردهاى دولت نهم را تشريح مى کرد، اشاره اى به سفر سه ماه و نيم پيش خود به عراق کرد و گفت:" من اولين رئيس دولتى بودم که با اعلام قبلى ، دو روز به اين کشور سفر رسمى کردم. پيش از من رؤساى دولت‌هاى آمريکا و انگليس به واسطه حضور گسترده نظاميان خود در اين کشور چند ساعتى حضور پيدا کرده اما هيچ کدام از آنها شب را در عراق نمانده‌اند."
 
رئيس جمهور با يادآورى اين نکته که در طول مدت سفر حاضر به اقامت در منطقه خضرا( منطقه حفاظت شده توسط نيروهاى امريکايى) نشده است، اظهار داشت: "براساس اطلاعات موثق، دشمنان طرح ربودن و ترور خادم ملت را در سفر به عراق برنامه‌ريزى کرده بودند که به فضل الهى با تغيير يکى دو برنامه در اراده و تصميم آنها تزلزل ايجاد شد و وقتى متوجه موضوع شدند که عراق را ترک کرده بوديم و آنها همچنان مبهوت مانده‌اند. "
با وجود اينکه در سخنان رئيس جمهور صراحتا منابع خاصى بعنوان طراحان ترور يا ربايش ايشان معرفى نشده است، اما برخى انگشت نشانه را به سوى نيروهاى امريکايى دراز کرده اند، از جمله اين افراد غلامحسين الهام سخنگوى دولت بود که طرح ربودن رئیس‌جمهور را طراحى شده از سوی امریکا اعلام کرد.
 
گرچه اينگونه اظهار نظرها و بيان ديدگاه ها در بعد ديپلماتيک فضاى تيره موجود بين ايران و امريکا را با افزايش اتهام زنى ها و طرح ادعاها و بيان تهديدها، گسترش مى دهد، اما واکنش هايى را بدنبال داشته که قابل تامل است.
 
اولين واکنش ها نسبت به انعکاس اين خبر از سوى مقامات کشور ميزبان يعنى عراق ابراز شد. نصر العانى رئيس ديوان عالى رياست جمهورى عراق در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ عراق با تاکيد اين نکته که از ابتدا تا انتهاى سفر، رئيس جمهور ايران را همراهى کرده است، سخنان احمدى نژاد را رد کرده و گفت: در تمام مراحل سفر هيچ تغييرى در طرح امنيتى نيروهاى عراق براى حفاظت جانى از رئيس جمهور ايران ايجاد نشد و احمدى نژاد از سوى هيچ گروهى تهديد نگرديد."
 
محمد مجيد الشيخ سفير عراق در تهران نيز نسبت به سخنان احمدى نژاد رئيس جمهور ايران ، اظهار بى اطلاعى کرد و گفت: " ما از اين موضوع بى اطلاع هستيم و آقاى رئيس جمهور بيش از همه اطلاع دارند."
 
از سوى ديگر چند روز پس از اوج گيرى موضوع طرح ترور رئيس جمهور در عراق، در سالگرد سوم تير و ورود دولت نهم به سال چهارم و پايانى کار خود، مشاور نيروى انسانى احمدى نژاد در تبريز و طى سخنرانى در تمجيد و تعريف از عملکرد اين دولت، از طرح ترور رئيس جمهور در رم طى سفر به ايتاليا براى شرکت در اجلاس جهانى غذا، سخن گفت.
 
تکذيب وجود هرگونه طرح ترور و ربايش رئيس جمهور ايران در عراق از سوى مسئولين عراقى و سکوت مقامات امريکايى در برابر اين اظهارات، نشان از آن دارد که موضوع اعلام شده چندان از سوى عراق و امريکا جدى گرفته نشده است.
 
اين در حالى که عملکرد دولت ايران در برابر اين ادعا نيز بگونه اى بوده که اهميت ماجرا را به حداقل رسانده و از حالت رسمى و ديپلماتيک خارج ساخته است چراکه محمود احمدى نژاد پس از گذشت بيش از سه ماه از سفرش به عراق، از طرح ترور سخن به ميان آورده و در طول اين مدت و حتى پس از اعلام وجود چنين طرحى، هيچ گونه اقدام رسمى براى اعتراض به مراجع بين المللى و يا مجازات عاملان طرح صورت نگرفته است.
 
با اين وجود روز چهارشنبه پنجم تيرماه، محمود احمدى نژاد خود در خصوص طرح ترورش در عراق و واکنش هاى داخلى به اين موضوع سخنانى را بيان کرد که در آن با ابراز نارضايتى از برخى اظهار نظرها ، افراد تکذيب کننده را به مثابه سخنگويان دولت امريکا معرفى کرد و خطاب به آنها گفت:"شما چه کاره‌ايد اين وسط؟ مگر به شما آسيبى رسيده است که دفاع مى‌کنيد؟"
رئيس جمهور ادامه داد: "بالاخره بنده مطلبى را مطرح کردم که طرف اصلى که دولت آمريکا بود و نمى‌توانست هيچپاسخى در اين خصوص دهد، وارد چراى آن نمى‌شوم، چون چراى آن روشن است.آمريکا نمى‌توانست اين مساله را تکذيب کند و تکذيب هم نکرد . از اين به بعد هم اگر حرفى بزند معلوماست اين حرف از کجا بوده است و اين اتفاق براى اولين بار رخ مى‌دهد که خبرى راجع بهعمل دولت آمريکا داديم و برخى در عراق آن را تکذيب کردند که هيچ ارتباطى با آن‌ها نداشت.
 
حرف ما هم به سمت آنها نبود به سمت بخشى از دولت آمريکا بود. اما بسيار خنده‌دار است که برخى در داخل کشور شروع به تکذيب کردند براى من جالب بود اين‌ها به نمايندگى از چهکسى تکذيب کردند و چه چيزى را تکذيب کردند و چرا اين‌ها تکذيب کردند ارتباط اين مساله با آن‌ها چيست؟
 
"به نظر من خيلى ناشى‌گرى کردند، اين‌ها دلشان براى چه کسى مى‌سوزد؟ در سفر نخست‌وزير عراق به ايران نيز عنوان کردم و گفتماگر ماجرا تکذيب شود با جزئيات آن را منتشر خواهم کرد که بعد از آن اتفاقات ديگريدر دنيا مى‌افتد و آن‌ها نتوانستند تکذيب کنند؛ اما در داخل گويى عده‌اى سخنگوى دولت آمريکا هستند و در اين زمينه شروع به دادستان‌سرايى و مقاله ‌نويسى کردند وشروع کردند به شواهد آوردن و آن را تکذيب کردن. واقعا اين يک سوال جدى است که اگرپاسخ داده شود خيلى از مبهمات درگيرى‌هاى سياسى مصنوعى در داخل کشور روشن مى‌شود. "
به اين ترتيب رئيس جمهور مخاطبان تکذيب کننده سخنان خود را به نوعى به مسببين بسيارى از ابهامات مطرح در درگيرى هاى سياسى داخل کشور دانست و اين درگيرى ها را نيز نه طبيعى بلکه پديده مصنوعى عنوان کرد.
مجلس و طرح ترور رئيس جمهور
برخورد نمايندگان مجلس نسبت به انعکاس خبر طرح ترور و ربودن محمود احمدى نژاد در سفر به عراق بگونه اى بوده که گويى مجلس اطلاع دقيقى از جزييات ماجرا نداشته و يا چندان اين مسئله را جدى نگرفته است.
 
بعنوان مثال علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سباست خارجى با اشاره به اظهارات رئيس جمهور گفت که " اين کميسيون هيچ گزارشى درباره طرح ربودن محمود احمدى‌نژاد در سفر به عراق دريافتنکرده است. "
 
همچنين برخی از نمایندگان ادعای احمدی‌نژاد را تلاش برای تحریک افکار عمومی توصیف کردند. بر طبق نظر اين دست از نمايندگان، اينگونه اظهار نظرها براى جلب توجه و نظر مردم بوده و در راستاى تبليغات رياست جمهورى براى انتخاب دولت دهم ، بيان مى شود که البته تبليغاتى زود هنگام بوده و شايد بجاى ارزش، نوعى ضد ارزش در جامعه تلقى شود.
 
علاوه بر آن نبايد از تاثيرات خارجى اينگونه اظهار نظر ها غافل بود. بى شک در صورتيکه طرف هاى عراقى و امريکايى با قاطعيت، صحت و سقم ماجراى ترور يا ربايش رئيس جمهور ايران را زير سوال ببرند و آنرا تکذيب کنند، ساير کشورها نيز در روابط خود با ايران دقت نظر بيشترى اعمال مى کنند.
 
اين امر در شرايطى که ايران بواسطه تحريم هاى بين المللى در فشار بوده و بهره مندى از روابط ديپلماتيک فعال با کشورهاى مختلف مى تواند براى ايران راهگشا باشد، چندان مطلوب نيست .

نظر شما :