همه مشاورین امنیت ملی اوباما

۰۱ تیر ۱۳۸۷ | ۱۷:۲۵ کد : ۲۱۲۴ اخبار اصلی
با وجودی که برخی معتقدند باراک اوباما با انتخاب برخی از مقامات پنتاگون به عنوان اعضای گروه مشاورین امنیت ملی خود، درصدد است که اولویت های نظامی را مورد توجه قرار دهد، اما به نظر می رسد که وی همچنان به شعار ایجاد ثبات در خاورمیانه پایبند باشد.
همه مشاورین امنیت ملی اوباما
باراک اوباما بالاخره پس از ابهامات بسیار در مورد مشاورینش در سیاست خارجی، تصمیم گرفت که به این ابهامات پایان داده و با تشکیل تیمی از سیاستمداران آمریکایی روز چهارشنبه با آنان دیدار کرد.
 
در این تیم که گروه کاری مشاورین امنیت ملی اوباما خوانده می شود، برخی از اعضای سابق کنگره آمریکا و مقامات عالی در دولت کلینتون حضور دارند. مادلین آلبرایت، وزیر اسبق امورخارجه، وارن کریستوفر و ویلیام پری، وزیر اسبق دفاع آمریکا از جمله این مقامات هستند.
 
اوباما همچنین با 40 تن از ژنرال ها و دریاسالارهای آمریکایی ملاقات کرد و در مورد چالش های نظامی کنونی آمریکا از جمله موضوع عراق و افغانستان با آنان به بحث و گفت و پرداخت.
 
نامزد دموکرات ها در انتخابات سال 2008 آمریکا قصد دارد که از هم اکنون تا مرحله نهایی این انتخابات در 4 نوامبر، به طور مرتب جلساتی را با حضور این گروه کاری تشکیل دهد، تا وی در مورد طرح ها و تصمیم های آتی اش در حوزه های سیاست خارجی و نظامی یاری دهند.
 
با این حال برخی از رسانه های آمریکایی  ملاقات روز چهارشنبه وی با این دو گروه را مهم تلقی کرده اند. کارشناسان معتقدند که در این ملاقات ها تا حد زیادی افراد کاندید برای پست های کلیدی در دولت آتی در صورت انتخاب شدن وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا را مشخص خواهند شد.
 
این کارشناسان همچنین بر این باورند که رهبران سابق پنتاگون نیز در دایره فرد انتخابی اوباما به عنوان معاون رئیس جمهور قرار دارند. در حال حاضر بسیاری از گزینه های احتمالی نامزد سیاه چرده حزب دموکرات می تواند متاثر از شخصیت و سابقه رقیب وی در رقابت نهایی 4 نوامبر باشد.
 
با توجه به این که جان مک کین یکی از نظامیان حاضر در جنگ ویتنام بوده و از اسیران این جنگ به حساب می آید، به نظر می رسد که باراک اوباما ترجیج می دهد تا یک کارشناس نظامی و یا امینیت ملی را به عنوان یکی از مشاورین اصلی خود در مقابله با نامزد جمهوریخواهان برگزیند.
 
سایر اعضای گروه کاری اوباما شامل "سم نان"، "لی همیلیتون"، "دیوید بورن"، و "تیم رومر" هستند که از از کارشناسان سیاست خارجی محسوب می شوند. "تونی لیک"، "سوزان رایس"، "گریگ کرگ"، "اریک هولدر"، "ریچارد دانزینگ"، و "جیمی استینبرگ" نیز که دیگر اعضای این گروه هستند، از جمله مقامات سابق در دولت بیل کلینتون بودند.
 
با وجودی که برخی از محافل خبری آمریکا دلایل حضور برخی از نظامیان سابق در میان اعضای گروه کاری اوباما را فراتر از تدارک وی برای مبارزه با رقیبی که دارای سوابق نظامی است، ارزیابی می کنند، با این وجود اوباما اعلام کرد که توجه به مسائل امنیت ملی از اولویت های کاری وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا در صورت انتخاب شدن به این سمت نیست.
 
اوباما گفت: اکنون زمان تغییر این روند است. اکنون زمان پایان رساندن مسئولیت آمریکا در جنگ عراق، توجه بیشتر به افغانستان و القاعده و همچنین احیای رهبری جهانی آمریکا است به گونه ای که این کشور بتواند با از عهده چالش های بزرگ قرن بیست و یکم برآید.
 
از سوی دیگر گزارش های دیگر حاکی هستند که باراک اوباما با گنچاندن کارشناسان مسایل خاورمیانه که مدت ‌هایمدیدی در دستگاه‌ های دموکرات و جمهوریخواه فعالیت‌ می‌کردند، قصد دارد برای یافتن راهی به منظورورود به گفت ‌وگوها با ایران و سوریه تلاش کند.
 
"دنیس راس"، مذاکره کننده ارشد دولت بیل کلینتون و "دانیال کرتزر"، دیپلمات مسئولسیاست‌های منطقه‌ ای در دولت بوش و پدرش از جمله کارشناسانی هستند که برای اینماموریت انتخاب شدند. این کارشناسان مامورند تا راه‌ های گفت‌ وگو بامسوولین عالی رتبه ایرانی و سوری را در راستای حفظ ثبات در عراق و خاورمیانه پیدا کنند.
 
به گفته کرتزر از کارشناسان انتخاب شده برای انجاماین ماموریت، فلسفه نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک شدنبه جهان از طریق ائتلاف و گفت‌ وگو با دشمنان است. دنیس راس نیز معتقد است که باید با تعدادی ازمسئولان ایرانی ارتباط برقرار کرد.
 

( ۱ )

نظر شما :