اجلاس ۸ کشور صنعتی در ژاپن با چه هدفی؟

۲۸ خرداد ۱۳۸۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۲۰۸۳ اقتصاد و انرژی
وزراى اقتصاد کشورهاى صنعتى در روز شنبه چهاردهم ماه ژوين سال ۲۰۰۸ ميلادى در ژاپن گردهم آمدند تا در مورد قيمت نفت و تورم و افزاى دماى جو زمين با يکديگر به بحث و گفتگو بنشينند.
اجلاس ۸ کشور صنعتی در ژاپن با چه هدفی؟

کشورهای گروه هشت شامل کشورهای امریکا، ژاپن، روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و کانادا  درروز شنبه چهاردهم ‍ژوین سال 2008 میلادی در اوساکای در ژاپن گردهم آمدند تا در مورد مشکلات اقتصادی دنیا با یکدیگر صحبت کنند و برای حل این مشکلات راه حلهایی را پیدا کنند.

طبق گزارشهای موجود در این اجلاس که وزرای اقتصاد هشت کشور صنعتی حضور داشتند در مورد رشد قیمتها درجهان و تورم مواد غذایی، رشد قیمت نفت و دلایل این رشد به دنبال تاثیر افزایش قیمت نفت روی بخشهای مختلف اقتصادی ، افزایش دمای هوای کره زمین و در نهایت نوسانات ارزش دلار در برابردیگر واحدهای پول جهانی با یکدیگر به بحث و گفت و گو نشستند.

 

 تورم  و نقش بانکهای مرکزی

در سال جاری میلادی بزرگترین مشکل اقتصادی افزایش نرخ تورم بود که با ارتقای قیمت نفت و گذشتن ان از مرز 130 دلار امریکا این فشار افزایش بیشتری پیدا کرد و تنها ارگانی که می تواند این بحرانرا کنترل کند و مانع از تشدید فشارهای اقتصادی روی زندگی خانوارهای جهان شود بانکهای مرکزی هستند. بانکهای مرکزی کشورهای مختلف باید با استفاده از سیاستهای پولی سخت گیرانه تر مانع از تشدید تورم شوند و مسیر رشد قیمتها را مسدود کنند.

 

وزرای اقتصاد کشورهای صنعتی جهان با وجود خوش بین بودن نسبت به رشد اقتصادی جهان در سالهای پیش رو اعلام کردند رشد نرخ تورم سبب شده است تا وضعیت اقتصادی جهان در میان مدت و کوتاه مدت چندان امیدوار کننده نباشد. طبق آمارهای موجود از آغاز سال جاری میلادی تا کنون قیمت نفت در جهان 41 درد رشد کرد و به موجب این رشد قیمت بنزین و مواد غذایی رشدی بیشتر از 70 درصد را تجربه کرد.از آغاز ماه ژوین سال 2008 میلادی تا کنون قیمت غلات در جهان 20 درصد رشد کرد که این بیشترین نرخ رشد در تاریخ بوده است.

 

مامورا یامازاکی  اقتصاددان ارشد ژاپنی در مرکز مطالعاتی RBS درحاشیه اجلاس گروه هشت گفت:" هم اکنون  باید تمرکز جهان روی ریسک تورم باشد  و تمامی ارگانهای اقتصادی موظف هستند برای حل این بحران با یکدیگر همراه شوند."

 

قرار بر این بود در اجلاس گروه هشت در مورد بازار ارز نیز مذاکره شود و بیانیه ای در مورد آن ارایه گردد ولی وزرای اقتصاد کشورهای گروه هشت اعلام کردند تا زمانیکه سران بانکهای مرکزی حضور نداشته باشند در مورد وضعیت بازار ارز تصمیم گیری انجام نمی شود . این در حالیست که هنری پالسون وزیر خزانه داری امریکا و کریستین لاگارد وزیر اقتصاد فرانسه در مورد ضرورت تلاش برای ارتقای ارزش دلار سخنرانی کردند. 

 

 

پولسون در این مورد گفت:" ما خواهان افزایش ارزش دلار هستیم زیرا این مساله باعث اصلاح شرایط اقتصادی کشور و به دنبال ان افزایش قدرت خرید مردم کشور میشود. " صندوق بین المللی پول اعلام کرد کشورهای صنعتی وتوسعه یافته جهان در سال 2008 میلادی  بیشترین نرخ رشد تورم از سال 1995 میلادی تا به حال را تجربه کرده اند در حالیکه کمترین نرخ رشد طی هفت سال گذشته را داشته اند. رشد قیمتها سبب شد تا اعتراضهای گسترده ای در سراسر کشورهای دنیا ایجاد شود و آنها خواهان تعدیل بازار نفت و بهبود شرایط اقتصادی شدند.

 

نفت

وزرای اقتصاد کشورهای صنعتی هشدار دادند رشد قیمت نفت می تواند اسیب زیادی به اقتصاد جهان وارد کند و زمینه را برای استفاده سودجویان از این عرصه فراهم آورد. ادامه این روند رشد به افزایش فقر و ارتقای نرخ تورم در جهان می انجامد و آسیبهای جبران ناپذیری را به اقتصاد جهان وارد می کند.

 

گروه هشت از کشورهای تولید کننده نفت خواستند تا با افزایش تولید نفت زمینه را برای کاهش قیمتها فراهم کنند. البته هنری پولسون معتقد است نباید دلالان نفتی را عامل اصلی رشد قیمتها دانست  زیرا شواهد نشان می دهد کم بودن عرضه و زیاد بودن تقاضای نفت سبب رشد قیمتها در جهان شده است و برای تعدیبل قیمت هم باید روی همین دو بخش کار کرد .

 

در بخش تولید که باید کشورهای صادر کننده نفت حجم تولید را بیشتر کنند و در بخش عرضه هم باید این کشور با حذف یارانه های سوخت و واقعی کردن قیمت این منبع انرژی در جهان تقاضا را کاهش دهند.

 

گروه هشت از کشور عربستان سعودی خواستند تا برای کنترل بازار نفت اقدام به افزایش تولید کند . این در خواست تا به امروز بارها از طرف کشورهای غربی به عربستان داده شد ولی این کشور پیشنهاد کشورهای غربی  را رد کرده است اما همواره امادگی خود را برای تامین نیاز جهان اعلام کرد.

 

وزرای اقتصاد کشورهای صنعتی جهان دیگر ریسکهای اقتصاد جهان را کاهش ارزش مسکن در کشور امریکا و فشار روی بازارهای مالی در اثر تضعیف این بازار خواندند. این مسایل در شرایطی عنوان شد که وزیر اقتصاد امریکا اعلام کرد بازار مالی این کشور بهبود یافته است ماریو دراگی رییس اجلاس ثبات مالی که وضعیت بازارهای مالی جهان را بسیار شکننده و متزلزل خوانده است می گوید:

 

" همواره افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و دو برابر شدن ان طی یک سال گذشته مهمترین عامل بحران اقتصادی کنونی بر شمرده شدو همین مساله موجب شد تا کشورهای تولید کننده نفت با افزایش تولید و ارتقای ظرفیت های پالایشگاهی برای اصلاح اقتصاد نفت تلاش کنند. اما مساله این است که بازار نفت ازشفافیت لازم برخوردار نیست واز نظر تحلیل گران راه اصلاح بازار نفت افزایش شفافیت تولید کنندگان  و استفاده بهینه مصرف کنندگان از منابع انرژی است. در این شرایط کشورهای تولید کننده نفت اقدام به حذف یارانه های حوزه انرژی کردند تا با واقعی کردن قیمتها تقاضای انرژی را تعدیل کنند.ولی این طرح هنوز مشکل بازار نفت و اقتصاد جهان را حل نکرده است."

 

 

با وجود اهمیت بازار نفت و نوسان قیمت این منبع انرژی سران شرکت کننده در اجلاس نتوانستند با یکدیگر به توافق برسند. وزیرخزانه داری امریکا محتکران را عامل افزایش قیمت نفت خواند در حالیکه وزیر اقتصاد ایتالیا مبازره با سفته بازی و احتکار برای کنترل بازار نفت را ابزاری بی نتیجه خواند و تمرکز روی عرضه و تقاضا را موثر خواند.

 

 

دیگر مسایل 

مطالعات نشان می دهد کشورای گروه هشت از اغاز تا کنون موفقیت چندانی در کنترل بازار نفت نداشتند. این کشورها در سال 2004 میلادی یعنی زمانیکه قیمت هر بشکه نفت کمتر از 40 دلار بود نتوانستند بازاررا به سمت مورد نظر خود سو دهند و در سال جاری نیز به دلیل عدم توافق ها نخواهند توانست در این مسیر حرکت کنند. شایان ذکز است مورگان استنلی پیش بینی می کند در اینده ای نزدیک قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی از مرز 150 دلار امریکا خواهد گذشت که این مساله می تواند تبعات منفی زیادی برای اقتصاد جهان داشته باشد.

 

 

کشورهای صادر کننده نفت در اواخر ماه جاری میلادی( ماه ژوین ) در عربستان سعودی گردهم می ایند تا در مورد وضعتی بازار نفت و راههای تعدیل قیمت با یکدیگر به بحث و گفتگو بنشینند. البته چاکیب خلیل دیبر کل اوپک پیش از اجلاس اعلام کرده است که عرضه نفت بیش از تقاضای ان است و افزایش تولید کاری غیر اقتصادی و نادرست است. گروه هشت یا گروه کشورهای صنعتی است.

 

کشورهای صنعتی اعلام کردند برای مقابله با مشکلات امروزی جو زمین باید تمامی کشورها و ارگانها با یکدیگر همراه شوند. وزرای اقتصاد تاکید کردند باید صندوقی برای بهبود شرایط جوی زمین ایجاد شود و از این بودجه برای مطالعه در مورد فن آوری های کم آلاینده تر و کمک به کشورهای در حال توسعه برای کمتر شدن شیوع آلودگی های جوی از طرق این کشورها ارایه شود.

 

پولسون بودجه اولیه این طرخ را بیشتر از 10 میلیارد دلار امریکا اعلام کرد و به کشورهای صنعتی اعلام کرد تعلل در ایجاد این صندوق و اجرای طرح مبارزاتی تنها و تنها مشکلات را بدتر می کند.


نظر شما :