جورج بوش در اروپا چه سازی برای ایران کوک کرد؟

۲۳ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۵:۰۶ کد : ۲۰۷۰ اخبار اصلی
جورج بوش آخرین سفر اروپایی خود را با هدف توسعه روابط اقتصادی با این قاره و جلب حمایت سران اروپا در تشدید تحریمهای اقتصادی علیه ایران آغاز کرد و به گفته شخص وی و بسیاری از خبر گزاری ها در تحقق این اهداف تا اندازه زیادی موفق بوده است.
جورج بوش در اروپا چه سازی برای ایران کوک کرد؟
جورج بوش رییس جمهور ایالات متحده امریکا آخرین سفر اروپایی خود را با هدف توسعه روابط اقتصادی با این قاره و جلب حمایت سران اروپا در تشدید تحریمهای اقتصادی علیه ایران آغاز کرد و به گفته شخص وی و  بسیاری از خبر گزاری ها در تحقق این اهداف تا اندازه زیادی موفق بوده است.
 
بلومبرگ در گزارش اخیر خود در مورد سفر بوش به اروپا نوشت که بوش موفق شد حمایت اروپایی ها را در تحریم بانکهای ایرانی جلب کند و گامی دیگر در مسیر متقاعد کردن ایران برای کنار گذاشتن  برنامه هسته ای خود بردارد.
 
جورج بوش که در تمامی کنفرانسهای خبری اروپا سهم بیشتر سخنان خود را به ایران و مساله هسته ای  این کشور اختصاص داده بود در اسلوانی اعلام کرد  ما به ایران اعلام می کنیم در راه ادامه برنامه هسته ای خود باید دو راه را انتخاب کنند. اول انزوا در اثر ادامه بر نامه هسته ای و دوم برقراری رابطه نزدیک و گرم با جهان در اثر کنار گذاشتن مطالعات هسته ای در این کشور.
 
بوش در مقابل خبرنگاران اظهار داشت که بیشتر مذاکراتی که با نمایندگان انجام داده است در مورد ایران و برنامه هسته ای این کشور بود ، در حالیکه خوزه باروسو نماینده اتحادیه اروپا که در اسلوانی با بوش دیدار کرد مباحث مورد بحث در این جلسه را گسترده اعلام کرد.
 
 
این دو گانگی در صحبت کردن در مورد مساله ایران نشان می دهد که بوش در نظر دارد مساله ایران و اهمیت این موضوع در سفر اروپا را بزرگتر از واقع جلوه دهد و بر اهمیت تهدید برنامه هسته ای ایران برای اقتصاد جهان بیفزاید . در حالیکه حتی البرداعی نیز با مطالعات بسیار نتوانسته است غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را اثبات کند.
 
در این سفر جوج دبلیو بوش در مورد مسدود کردن دارایی های ایرانیان و بانکهای ایرانی در اروپا با یکدیگر صحبت کردند و قرار بر این شد مقیاس این طرح و نحوه اجرای آن توسط  27 وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا مورد مطالعه قرار گیرد و طرح بعد از توافق همگی به اجرا درآید.
 
در ماههای اخیر جورج دبلیو بوش رییس جمهوری امریکا که در حال پشت سر گذاشتن آخرین سال حضورش در کاخ سفید است همواره تلاش کرد تا طرح تشدید تحریمهای اقتصادی علیه ایران را تقویت کند و کشورهای اروپایی را به همراهی با این طرح  وادارد.
 
بوش در سفر به اروپا در مورد توسعه روابط اقتصادی دو جانبه با اروپا صحبت کرد قرار بر این شد تا تعرفه های تجاری امریکا و اروپا کاهش یابد . وی در این سفر از پیشنهاد عربستان صعود ی مبنی بر مذاکره کشورهای تولید کننده نفت و مصرف کننده نفت به منظور یافتن راهی برای کنترل قیمتها در بازار استقبال کرد و این پیشنهاد را "ایده بسیار جالب" خواند. بوش به اروپا اطمینان داد تمام تلاش خود را برای افزایش ارزش دلار در برابر یورو انجام دهد . شایان ذکر است کاهش ارزش دلار در برابر یورو در ماههای گذشته سبب کاهش تراز تجاری اروپا شد .
 
امریکا و اروپا توافق کردند برای متوقف کردن انتقال پول به شبکه های تروریستی ، تمرکز روی پایگاههی خیریه به منظور تامین نیازهای اولیه نیازمندان با یکدیگر همکاری کنند تا ریشه فقر و تروریسم را در جهان نابود کنند.
 
حل مشکل ایران از طریق دیپلماسی
علیرغم اینکه بوش سفر خود موفقیت آمیز می داند و اعلام کرد توانسته اروپا را در تشدید تحریمهای بانکی با خود همراه سازد ولی سخنان انتشار یافته از اروپا رویکرد دیگری دارد. اروپاییان دیپلماسی فعال و تعامل سازنده با ایران را بهترین راه برای حل مشکل فقر می دانند و بر این باورند که بدون استفاده از این روش نمی توان در انتظار حل شدن مشکل هسته ای ایران بود.
 
شایان ذکر است اروپا بر این باور است تسهیلات هسته ای ایران ایمنی کافی ندارد و ادامه کار این پایگاهها با این روش می تواند خطر جانی زیادی را به همراه داشته باشد.در این شرایط برخورد نظامی با عملکرد این تسهیلات نیز بسیار مشکل است زیرا خطر شیوع آلودگی را در پی دارد.
 
خاویر سولانا نماینده اتحادیه اروپا که اصلی ترین مذاکره کننده اروپا با ایران در ماههای گذشته است  در نظر دارد سفری به ایران انجام دهد تا با ارایه بسته ای پیشنهادی راهی برای حل معضل موجود در ایران پیدا کند. وی که تا کنون بارها با مقامات ایران ملاقات داشت برای سفر یک شنبه آینده(26 خرداد سال 1387 هجری شمسی) اهمیت ویژه ای قابل است و آن را یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین  سفرهایش می داند .
 
خاوير سولانا ، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا پس از  حضور در  اسلوونى  و در  نشست اتحاديه اروپا - آمريکا گفت: تاريخ تعيين شده برای سفر به ایران و مذاکره با مقامات ایرانی 15 ژوئن (26 خرداد(  خواهد بود . براساس گزارش خبرگزارى فرانسه، سولانا پيشنهادتجديد نظر شده‌ای را از جانب شش قدرت مهم درگير در مذاکرات هسته‌ ای  ايران متشکل ازانگليس،‌ چين، فرانسه، آلمان، روسيه و آمريکا به مقامات ايران تسليم خواهد کرد.
 
سولانا از ارائه جزئيات بيشتر درباره سفرش بهتهران خودداری کردو گفت: "ما نشست‌هاى مختلفى را با افراد مختلفی در تهرانخواهيم داشت ؛ قصد ندارم الان درباره محتواى بسته (پيشنهادی براى ايران) صحبت کنم. " با اين حال رييس سياست خارجى اتحاديه اروپا تاکيد کرد که ايران بايد براى اينکهنشان دهد "برنامه‌ هسته‌ ای این کشور  فقط براى توليد انرژى است "تضمين‌هاى عينى ارائه دهد.
 
استفان هادلی مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز سه شنبه دهم ژوین سال جاری در حاشیه سفر بوش به اروپا گفت :" سولانا با این پیام به تهران می رود که قبول این بسته پیشنهادی و همراه شدن با جهان سبب به پایان رسیدن انزوای تهران و کسب بهره های فراوان از مزایای سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک این کشور از شرایط جدید است .
 
ایران در صورت پذیرفتن این بسته پیشنهادی می تواند از حمایت غرب در اجرای برنامه های هسته ای صلح امیز برخوردار شود.اما در صورتیکه ایران از این فرصت استفاده نکند اروپا و امریکا فشارهای خود را روی ایران افزایش می دهد."
 
تحریم های بانکی از کجا آغاز شد؟
تحریم بانکهای ایران و مسدود شدن دارایی های این کشور در بانکهای خارجی پیش از این به دستور مقامات امریکایی در کشور ژاپن اجرا شد. این کشور چندین ماه قبل اعلام کرد دارایی های مردم این کشور را در ژاپن مسدود می کند و این کار را در پی اجرای طرح تحریمی امریکا اجرا کرد.
 
امریکا و هم پیمان اروپایی اش یعنی کشور فرانسه در ماههای گذشته تلاش زیادی برای منزوی کردن اقتصاد ایران انجام دادند. آنها با سفرهای پی در پچی و دادن امتیازهای اقتصادی از طریق انعقاد قرار دادهای بزرگی کشورهای مختلف را به سمت خود هدایت کردند و از آنها خواستند تا از اقتصاد ایران فاصله بگیرند.
 
این سفرها در هند و چین نتیجه مطلوب آنها را به همراه داشت زیرا چندین روز بعد از سفر سارکوزی به چین رابطه اقتصادی دو کشور تیره و تار شد و بانکهای چین از ارایه اعتبارات اسنادی به بازرگانان ایرانی خودداری کردند.به تدریج شمار بانکهایی که همکاری با ایران را قطع کرده بودند بیشتر شد و اقتصاد ایران یکی از دوستهای دیرینش را از دست داد.
 
هند نیز بعد از انعقاد قرار دادهای هسته ای کلان با امریکا و فرانسه در اجرایی شدن طرح انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان تعلل کرد و خبر از حضور این کشور در ساخت خط لوله انتقال گاز از ترکمنستان به این کشور منتشر شد.
 
این مشکلات در پی دستور امریکا برای خروج شرکتهای خارجی به خصوص شرکتهای فعال در صنعت نفت و گاز از ایران صد چندان شد . امریکا با ارایه این دستور به شرکتهای خارجی هشدار داد ادامه همکاری با ایران به معنای قطع همکاری با امریکا است و همین مساله سبب شد تا شمار زیادی از شرکتهای خارجی اجرای پروژه های خود را کنار بگذارند و به کشور متبوعشان باز گردند.
 
از طرف دیگر شرکتهای جایگزین که شرکتهای هند ،مالزی و چین بودند نیز از این کار کناره گیری کردند . پتروناس که قرار بود توسعه یکی از فازهای پارس جنوبی را بر عهده داشته باشد اعلام کرد به دلیل تشدید تحریمها و به دنبال افزایش هزینه ها در اجرای پروژه تردید دارد . شرکتهای چینی نیز که بعد از امضای قرار داد با ایران با مخالفت امریکا مواجه شدند از حضور در صنعت نفت ایران سرباز زدند.
 
عکس العمل زودهنگام ایران
در شرایطی که امریکا به دنبال تشدید تحریمهای اقتصادی ایران است و در نظر دارد اروپایی ها به مسدود کردن دارایی بانکهای ایران وا دارد، محمود احمدی نژاد علیرغم تمامی نظرات مخالف دستور داد تا بانکها دارایی های خود را از بانکهای اروپایی خارج کنند و به بانک مرکزی ایران انتقال دهند. طبق این دستور قرار است داراییهای ایران به طلا و سهام تبدیل شود و سپس وارد بانک مرکزی کشور شود .

نظر شما :