ریاض و ابوظبی نگران‌تر از همیشه

حملات حوثی‌ها به امارات در حقیقت قدرت واقعی ایران را نشان می دهد

۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۷۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خصوص خطراتی راهبردی که کل شبه جزیره عربستان را تهدید می کند و ریشه در بحران یمن دارد، اتفاق نظر دارند. این خطرات ناشی از ادامه سیطره حوثی ها بر یمن و ادامه سیطره ایران بر شبه نظامیان حوثی است.
حملات حوثی‌ها به امارات در حقیقت قدرت واقعی ایران را نشان می دهد

نویسنده: عبدالهادی حبتور

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران مسائل راهبردی در کشورهای خلیج فارس معتقدند اقدام حوثی های مورد حمایت ایران به گسترش حملات خود به امارات متحده عربی، بازتاب شکست های اخیر آنها در میدان نبرد است. این تحلیلگران تاکید دارند این تصور که تصمیم گیری برای گسترش حملات به امارات در اختیار حوثی ها بوده، تصوری نادرست است چرا که این تصمیم، از جمله تصمیم های راهبردی حساسی است که بر مبنای محاسبات راهبردی ایران و برای خدمت به منافع راهبردی این کشور اتخاذ شده است. 

دکتر عبدالعزیز بن صقر، رئیس مرکز تحقیقات «الخلیج» معتقد است گسترش دامنه حملات حوثی ها به امارات بر اساس محاسباتی فراتر از تحولات یمن اتخاذ شده است و با درگیری های راهبردی ایران در چند جبهه از جمله جبهه مذاکرات هسته ای در وین و چالش های بزرگ ایجاد شده برای نفوذ و سیطره ایران بر لبنان و عراق و سوریه، ارتباط دارد. 

بن صقر معتقد است مقامات ایرانی با گسترش دامنه عملیات نظامی در یمن به دنبال اثبات توانایی خود برای به چالش کشیدن رقبای منطقه ای و فرامنطقه ای و اثبات توانایی استفاده از عوامل خود برای قدرت نمایی در منطقه و هر گونه ماجراجویی است تا به این ترتیب قدرت چانه زنی خود را در همه جبهه ها بهبود بخشند. 

دکتر فهد الشلیمی، رئیس همایش امنیت و صلح «الخلیج» نیز معتقد است که تنش آفرینی های اخیر حوثی ها علیه امارات، ناشی از شکست های پی در پی آنها در جبهه های داخلی از جمله در شبوه و مأرب و مناطقی در تعز و البیضا است تا به این ترتیب نوعی آتش بس برای حفظ توازن، زیر فشار جامعه بین المللی برقرار شود. حوثی ها همچنین با تهدید منافع غربی ها در امارات تلاش می کنند غربی ها را وادارند، امارات را برای توقف پیشروی نیروهای مورد حمایت خود در یمن، زیر فشار قرار دهند. 

دکتر عبدالعزیز بن صقر اما معتقد است که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در خصوص خطراتی راهبردی که کل شبه جزیره عربستان را تهدید می کند و ریشه در بحران یمن دارد، اتفاق نظر دارند. این خطرات ناشی از ادامه سیطره حوثی ها بر یمن و ادامه سیطره ایران بر شبه نظامیان حوثی است. در نظر نگرفتن این خطرات، هزینه های سنگین و دراز مدت برای امنیت و ثبات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) خواهد داشت و موجب خواهد شد جنبش حوثی به حزب الله دیگری با هدایت سپاه پاسداران ایران تبدیل شود.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی منتشر شده است.

کلید واژه ها: یمن جنگ یمن ایران و یمن ایران و عربستان سعودی ایران و امارات متحده عربی ایران و الحوثی ها حمله به امارات


( ۱۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۷
با ردچنین ارتباطاتی حملات حوتی ها به امارات چگونه وبچه دلیلی است که در ارتباط با ایران مطرح میشود۔ایا فکر نمیکنید که عمدی در کار است۔
صهیب بابایی توسکی ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۲:۵۲
جنگ یمن فارغ از مسائل سیاسی درگیر در این جنگ، قدرت هوایی و سیستم دفاع موشکی غربیها را به چالش کشید. جنگ یمن که از آن به عنوان جنگهای نوین یاد می شود، علاوه بر موشک، پهپاد است که نقاط ضعف سیستم نظامی غربی را نمایان می کند. جنگ یمن نشان داد که عملا پهپادهای به مراتب ارزان قیمت تر از جنگندهای پیشرفته غربی می تواند نقاط حساس و استراتژیک دشمن فرضی را هدف قرار دهد.
محمد ۰۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۰:۵۱
خداپشتو پناهت قهرمانان یمن نترسیدمتمعنن خداباشماست.