درگیری‌های مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سرگرفته شد

۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۵ کد : ۱۹۹۵۸۱۰ سرخط اخبار

 درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک از سر گرفته شد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است .

به گزارش ایرنا وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گزارشی از حمللات گسترده صبح امروز ( یکشنبه ) نیروهای ارمنستان به مواضع  ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی مرزی این  کشور و کشته شدن افراد غیرنظامی خبر داد.

 بنا  به این گزارش ، نیروهای ارمنستان با استفاده  از سلاح های سنگین از جمله توپخانه  ها  مواضع واحد های ارتش جمهوری آذربایجان در امتداد مناطق مرزی و نیز روستاهای مرزی " قاپانلی " شهرستان " ترتر " ، "چیراغلی " و "ارتا قروند" شهرسیتان "آقدام " ،  "آلخانلی " و شکوربیکلی " شهرستان "فضولی " و " جوجوق مرجانلی " شهرستان " جبرایل " را  مورد هدف قرار دادند  که بر اثر آن تعدادی از افراد غیر نظامی کشته و زخمی  شدند .

  بنا به این گزارش ، بر اثر این  حملات همچنین خساراتی به واحد های مسکونی و اقتصادی  مناطق مرزی وارد شده است .

  این گزارش افزود: واحد های ارتش جمهوری آذربایجان  مستقر در نزدیکی خط تماس نیروها با استفاده  از سامانه  های موشکی و توپخانه ها ، جنگنده و ماشین  های زره پوش در راستای جلوگیری از حملات نیروهای ارمنستان در مسیر "ترتر – آقدام " و " فضولی – جبرایل " اقدام می کنند .

  طبق این گزارش ، ارتش جمهوری آذربایجان در حال حاضر کنترل کامل بر شرایط عملیاتی را دارد .

   وزارت دفاع  جمهوری آذربایجان همچنین  از رسانه  های جمعی خواستار پرهیز از انتشار گزارش های غیر رسمی در باره این در گیری ها شد .

از سوی دیگر  شبکه خبری روسیه الیوم به نقل از نخست وزیر ارمنستان گزارش داد که نیروهای جمهوری آذربایجان حمله به مواضع مرزی این کشور را آغاز کرده اند.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد .

بر اثر مناقشه منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن تحت تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد .

  در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است .

روسیه به همراه فرانسه و آمریکا از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ  را بر عهده دارد .


( ۶ )

نظر شما :

علی ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
سرتان برای جنگ درد میکند فکر کردید مانندن نیروهای ترکیه بعد رزمایش برای محافظت از شما در برابر ارمنستان یا روسیه است ؟؟؟؟؟ اف16 ترکیه دیروز توسط میراژیونان دریگ فایر شد و دراثر فشار زیاد باعث فرود سخت و جراحت خلبان شده
ایرج ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۱
هنوز هفته ای نگذشته بود از مقاله حریت چاپ باکو توسط نویسنده الویه شکوراوا جنگ قره باغ دوم و تهمت و افترا و مقصر جلوه دادن ایران در جنگ ناگوریو قره باغ و همکاری ایران با ارمنستان . در پایان آرزوی دارم صلح و آرامش و زندگی بدون نفرت و کینه قومیتی را قدر بدانیم
آبتین ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷
قره باغ همواره برای ارمنیها بوده است. اینکه اسم آذری روی آن بگذارند دلیلی برای تعلق آن به آذربایجان نیست و تا زمانی که اسراییل در آذربایجان حضور نظامی دارد به نفع ما است که این منطقه در دست ارامنه بماند.
خسرو ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۱
دولت فاشیست ارمنستان به پشت گرمی کلوپ صلیبی ، تجاوز و جنایت را تبدیل به اعمال روزمره کرده است بیچاره مردم پیر وپاتال ارمنستان که شدند خدمتگزاران نیروهای ویژه روسیه و فرانسه ، از قدیم و ندیم مردم خاورمیانه اعم از مسلمان سنی و شیعه و مسیحی ارمنی و آشوری و و یا یهودی کنار هم زندگی میکردند با دخالت بیجای دولتهای صلیبی و مسیونرها و تحریک مسیحیان به قتل وکشتار مسلمانان ، توازن به هم خورد و باعث شد صدها هزار مسلمان شیعه بدست داشناقهای جنایتکار نسل کشی وشهید شوند و حال با تحریک نژادپرستی احمقانه ارمنی ، دوباره زخم های کهنه را باز می کنند ، از جمهوری اسلامی ایران انتظار میرود به وظیفه ام القرایی خود در حمایت از مردم مسلمان و بحق آذربایجان در مقابل ارمنستان متجاوز که به توسط قطعنامه های سازمان ملل به عنوان متجاوز شناخته شده است عمل کند
علی ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱
ایران کلاهش را بگیرد باد نبرد در این وا نفسا اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان ام قرار بودن پیشکش. نقشه کشاندن ایران به این مناقشه که هیچ آینده روشن و صلحی دیده نمی شود و بهانه دادن به غرب برای دخالت ،ارباب آذربایجان (ترکیه)حمایت کرده است ۴۱سال به خاطر فلسطین و غزه سنی اخوانی تحریم شدیم خواهشاً پای ایران به معرکه باز نکنید
خسرو ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۷
طبق قطعنامه های سازمام ملل و شورای امنیت ، قره باغ در داخل محدوده جمهوری آذربابجان است و رهبر معظم نیز فرموده اند که قره باغ سرزمین اسلام است ، ولی در گیری فعلی در قره باغ نیست بلکه در پنج شهرستان اطراف قره باغ که توسط ارمنستان اشغال شده می باشد در ضمن در تمام مذاکرات (سی ساله ) گذشته حتی روسیه بر تخلیه مناطق بیرون از قره باغ تاکید کرده است