مساعدت امنیتی در خاورمیانه: یک صفحه شطرنج سه وجهی است (بخش دهم)

کمک های آمریکا به سعودی ها ظرفیت آنها را بالا نبرده است

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۵ کد : ۱۹۹۰۷۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ایالات متحده، روسیه و ایران هر یک رویکردی متفاوت و مختص خود برای کمک به امنیت در خاورمیانه دارند که این مساله پیامدهای قابل توجهی در تشکیل دولت ها و ثبات در منطقه خواهد داشت.
کمک های آمریکا به سعودی ها ظرفیت آنها را بالا نبرده است

نویسندگان: رابرت اسپرینگبورگ (استاد بازنشسته امور امنیت ملی و پژوهشگر موسسه امور بین المللی ایتالیا)، اف. سی. «پینک» ویلیامز (ژنرال بازنشسته که در سال های 2008 تا 2011 به عنوان رئیس دفتر همکاری های نظامی و ارتباط دفاعی با سفارت ایالات متحده در قاهره خدمت کرده)، جان زاواژ (استادیار امور امنیت ملی در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی که در سال های 2017 تا 2018 به عنوان رئیس همکاری های نظامی و ارتباط دفاعی سفارت ایالات متحده در یمن مشغول به کار بوده)

دیپلماسی ایرانی: در ادامه، استراتژی ها و تاکتیک های مساعدت امنیتی سه بازیگر و رقیب اصلی در منطقه مِنا یعنی ایالات متحد، روسیه و ایران بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لازم است که شرایط و اهداف هر یک از این کشورها ارزیابی شوند.

شیوه های آمریکا در ارائه مساعدت امنیتی

شیوه های ایالات متحده در ارائه مساعدت امنیتی تعامل در زمینه های مختلف و در سطوح مختلف در داخل دولت ها، ارتش و نیروهای امنیتی میزبان را شامل می شود. وزارت دفاع از سوی کنگره اجازه دارد طیف گسترده ای از برنامه ها را با شرکای امنیتی هماهنگ کند که عبارتند از:

    عملیات مشروط و پشتیبانی عملیاتی ائتلافی
    آموزش و تجهیزات غیرمشروط
    پشتیبانی عملیاتی
    مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر، مبارزه علیه جرائم سازمان یافته، و منع گسترش تسلیحات
    کمک های بشردوستانه و امدادرسانی
    رزمایش
    همکاری بین المللی تسلیحاتی
    برنامه های آموزش و تبادل
    تماس های ارتش با ارتش
    ایجاد نهادهای دفاعی و پشتیبانی از آنها
    بازیابی افراد مفقود شده

رویکرد گسترده ایالات متحده در الگوی مطلوب ایالات متحده برای مساعدت امنیتی همکاری با یک دولت کارآمد، نسبتا پایدار و طرفدار غرب، مانند دولت مصر، اردن و مغرب را ایجاب می کند. با این حال، چنین شرایطی به ویژه در منطقه مِنا به اتفاقی نادر تبدیل شده است.

مورد عربستان سعودی تا اندازه ای با این الگو همخوانی دارد؛ یک دولت پایدار با روابط دیرینه نظامی، سیاسی و تجاری با ایالات متحده دارد و کشوری است که بسیاری از اهداف منطقه ای آن، به ویژه در رابطه با ایران، با آمریکا می خواند. اما حمله تحت رهبری عربستان سعودی به یمن این تصویر را تغییر داده و به درگیری ایالات متحده در مناقشه ای انجامیده که ترجیح می داده از آن حذر کند. این مساله نوع حمایت ایالات متحده از عربستان سعودی را تغییر داده و بر ماموریت و عملیات گروه کوچک نیروهای آمریکایی در یمن تاثیر گذاشته است. اگرچه ممکن است منافع ایالات متحده و عربستان سعودی در رابطه با یمن تا اندازه زیادی بر هم منطبق باشند، مسیری که سعودی ها برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کرده اند تاثیری در پیشبرد منافع ایالات متحده ندارد و در حقیقت، به آنها آسیب شدیدی وارد آورده است.

ایالات متحده با عربستان سعودی در برنامه های متعددی در جهت بهبود آموزش نیروهای ویژه و مقابله با تروریسم، ادغام سیستم های دفاع هوایی و موشکی، تقویت دفاع سایبری، تقویت امنیت دریایی و توسعه قابلیت های مهم امنیتی زیرساختی همکاری دارد. اجرای این برنامه ها اساسا توسط ماموریت آموزش نظامی ایالات متحده، دفتر مدیر برنامه گروه مساعدت نظامی، گارد ملی عربستان سعودی و وزارت کشور، تسهیل شده اند. ماموریت آموزش نظامی ایالات متحده با وزارت دفاع و حمل و نقل هوایی عربستان سعودی همکاری می کند و خدمات آموزش و مشاوره ارائه و مطالعات انجام می دهد. 140 مشاور مساعدت امنیتی آمریکا مسئولیت هماهنگی پرونده فروش نظامی خارجی را بر عهده دارند، اما در سراسر طیف آموزه ها، سازمان ها، آموزش ها و رهبری کمک ارائه می کنند. ماموریت آموزش نظامی ایالات متحده در دیگر سطوح عبارت است از: هماهنگی ارائه خدمات آموزشی و تجهیزات نیروی هوایی سلطنتی سعودی برای تقویت قابلیت های دفاع هوایی و موشکی آن؛ مساعدت به نیروی زمینی سلطنتی سعودی با هدف ارتقاء آموزش نظامی؛ کمک به نیروی دریایی سلطنتی سعودی و نیروهای ویژه نیروی دریایی سلطنتی سعودی برای ارتقاء توانایی های دفاع از خود و ضد تروریسم آنها؛ و هماهنگ سازی خرید تجهیزات برای نیروی دریایی سلطنتی عربستان سعودی.

دفتر مدیر برنامه-گارد ملی عربستان سعودی با وزارت گارد ملی در جهت سازماندهی، آموزش و تجهیز دومین نیروی زمینی پادشاهی که چندین تیپ زرهی سبک، هلیکوپتر و توپخانه را شامل می شود، همکاری می کند. وزارت کشور-گروه مساعدت نظامی بر توسعه گاردهای مرزی، تاسیسات نیروهای امنیتی، و دیگران در جهت توسعه قابلیت های زیرساختی مهم امنیتی تمرکز دارد.

ایالات متحده پس از مداخله سعودی ها در یمن شروع به ارائه مشاوره نظامی، اطلاعاتی و پشتیبانی تدارکات به ویژه در قالب عملیات سوخت گیری هوایی برای نیروهای ائتلافی کرد. ایالات متحده با سعودی ها هماهنگ شد تا توانایی این کشور در دفاع در برابر موشک های بالستیک و سایر وسایل نقلیه بدون سرنشین هوایی را تقویت کند. با توجه به عملکرد ضعیف سعودی ها و افزایش تلفات غیرنظامی در یمن، ایالات متحده یک گروه ارزیابی حوادث مشترک ایجاد و شروع به مشاوره به سعودی ها درباره اهداف و مراحل کرد. نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده یک ماموریت مساعدت و مشاوره محدود را با دولت یمن و نیروهای ائتلافی در جریان عملیات در شهر المکلا در 2016 آغاز کردند. طبق گزارش های منتشر شده، نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده مساعدت اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی، بازدارندگی دریایی و پشتیبانی از ائتلاف از طریق هواپیماهای بدون سرنشین ارائه دادند. حملات سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در عبقیق و خوریس به علاوه شکست در مقابله با حوثی ها در یمن نشان می دهد که این مساعدت های متنوع امنیتی ایالات متحده ظرفیت های سعودی را چه در دفاع از قلمرو و چه در اعمال قدرت در یمن، به اندازه کافی بالا نبرده است. (این مطلب ادامه دارد.)

منبع: کارنگی اهدا برای صلح بین المللی / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: مساعدت امنیتی نقش آمریکا در جنگ یمن نقش آمریکا در خاورمیانه حمله سعودی ها به یمن


( ۱ )

نظر شما :