اعزام میانجی گر تهران- ریاض به عربستان

۲۳ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۶ کد : ۱۹۸۸۱۷۵ سرخط اخبار

موضع آیت‌الله سیستانی درباره تظاهرات و اصلاحات در عراق، اعزام میانجی گر تهران- ریاض به عربستان، اتهام‌زنی دوباره پامپئو علیه ایران و کشته شدن 3 نظامی عربستان در مرزهای یمن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تحریم چند فرد مرتبط با حزب الله لبنان از سوی آمریکا نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده است که دو شهروند لبنانی را با نام «ناظم سعید احمد» و «صالح عاصی» به دلیل ارتباط با شبکه مالی حزب‌الله لبنان مشمول تحریم قرار گرفته‌اند.

اعزام میانجی گر تهران- ریاض به عربستان/موضع آیت‌الله سیستانی درباره تظاهرات و اصلاحات در عراق/ تحریم چند فرد مرتبط با حزب الله لبنان از سوی آمریکا/کشته شدن 3 نظامی عربستان در مرزهای یمن

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین فرد دیگری را با نام «تونی صعب» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

علت تحریم این افراد از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، پول شویی و تامین مالی حزب الله لبنان اعلام شده است.

موضع آیت‌الله سیستانی درباره تظاهرات و اصلاحات در عراق

آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق، با صدور بیانیه‌ای به اتفاقات اخیر و تحولات این کشور واکنش نشان داد.

  در این بیانیه که احمد الصافی نماینده مرجعیت دینی عراق در کربلا آن را قرائت کرد آمده است: روزهای گذشته دومین سالروز اعلام پیروزی بر گروه تروریستی داعش در آن مبارزه تاریخی بزرگی بود که عراقی ها وارد آن شدند و  برای آزادسازی بخش های بزرگی از کشورشان که این گروه تروریستی اشغال کرده بود، به خوبی از پس آن آزمون برآمدند و در این راه به مدت سه سال و اندی دهها هزار شهید و چندین برابر مجروح و مصدوم دادند و صفحات درخشانی از تاریخ عراق را با عزت و سربلندی رقم زدند و زیباترین جلوه های حماسی و ایثارگری را در دفاع از زمین، آبرو و مقدسات ترسیم کردند.

اعزام میانجی گر تهران- ریاض به عربستان/موضع آیت‌الله سیستانی درباره تظاهرات و اصلاحات در عراق/ تحریم چند فرد مرتبط با حزب الله لبنان از سوی آمریکا/کشته شدن 3 نظامی عربستان در مرزهای یمن

همچنین در این بیانیه تاکید شده است: در این مناسبت عزیز که در قلب همه عراقی ها جای دارد، با عزت و افتخار، شهدایی را یاد می کنیم که خاک وطن را با خون پاکشان آبیاری کردند و به بالاترین درجات بزرگی و کرامت نائل شدند و صمیمانه ترین احترام ها و تقدیرها را به خانواده های عزیز آنها، عزیزان مجروح و معلول، مبارزان قهرمانی که همچنان بسیاری از آنها به پاسداری های خود ادامه می دهند و با شجاعت هرچه تمامتر با بقایای تروریست ها مبارزه می کنند، تقدیم می کنیم. لازم است امروز بار دیگر بر لزوم سازماندهی ارتش و سایر نیروهای مسلح عراق بر اساس اصول مستحکم حرفه ای و به گونه ای تاکید کنیم که وفاداری آنها برای میهن باشد و برای دفاع از آن در برابر هر گونه تجاوز خارجی به پا خیزند و از نظام سیاسی آن که براساس چارچوب های قانونی و برگرفته از قانون اساسی نشات می گیرد، محافظت کنند. ما همچنین بر لزوم تلاش برای بهبود اوضاع معیشتی در مناطق آزاد شده، بازسازی آنها و فراهم کردن زمینه بازگشت با عزت و کریمانه مردم آواره آن مناطق به منازلشان تاکید می کنیم.

در ادامه بیان شده است: امروز در برابر شما نبرد سرنوشت ساز دیگری است که نبرد اصلاح و تلاش برای پایان دوره طولانی از فساد و شکست و ناکامی در اداره کشور است. به کارگیری شیوه های مسالمت آمیز شرط اساسی برای پیروزی در آن است و آنچه باعث خوش بینی است درک این موضوع از سوی شرکت کنندگان در تظاهرات و تحصن های جاری است و اینکه تظاهرات از خشونت و هرج و مرج و زیان رساندن به منافع شهروندان به دور باشد.

در این بیانیه با اشاره به حادثه منطقه السنک بغداد و کشته و زخمی شدن شماری بر اثر آن به دست افراد مسلح ناشناس آورده شده است: این حادثه دردناک و دیگر حوادث ترور و ربودن، بار دیگر اهمیت آنچه مرجعیت درباره اینکه سلاح تحت کنترل دولت عراق قرار گیرد و به هر گروه مسلح خارج از قانون تحت هر نام و عنوانی اجازه فعالیت داده نشود، را ضروری کرده است. ثبات کشور در گرو تحقق این امر است.

همچنین در این بیانیه آمده است: ما اقدامات خشونت آمیز از جمله جنایت هولناک که روز گذشته در منطقه الوثبه رخ داد را محکوم می کنیم و از دست اندرکاران می خواهیم که به مسئولیت خود عمل کنند و مشخص کنند که چه طرفی دست به این جنایات می زنند و عاملان آنرا مجازات کنند. ما درباره تکرار این قبیل حوادث بر امنیت و ثبات کشور و تاثیر مستقیم آن بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات تاکید داریم و همه باید به آن توجه داشته باشند. 

اعزام میانجی گر تهران- ریاض به عربستان

یک روزنامه پاکستانی روز جمعه گزارش داده «عمران خان»، نخست‌وزیر پاکستان شنبه برای یک سفر یک روزه عازم ریاض پایتخت عربستان سعودی خواهد شد. 

وبگاه روزنامه انگلیسی‌زبان «پاکستان‌تودی» نوشته سفر عمران خان بخشی از تلاش‌های او برای میانجی‌گری بین ریاض و تهران است. 

«شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان همراه با رئیس سرویس اطلاعات داخلی پاکستان روز چهارشنبه برای فراهم کردن مقدمات سفر عمران خان به عربستان رفته‌اند. 

روزنامه پاکستان‌تودی نوشته سفرهای زیاد مقام‌های نظامی و غیرنظامی پاکستان به عربستان سعودی و ایران ممکن است نشانه‌های از «برخی گشایش‌های حاصل‌شده» در نتیجه مانورهای دیپلماتیک آغاز شده توسط اسلام‌آباد باشد. 

از ماه مه سال جاری (اردیبهشت‌ماه) این چهارمین بار است که عمران خان به عربستان سعودی سفر می‌کند. او در ماه اکتبر، بعد از دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی به ایران سفر کرد. 

اتهام‌زنی دوباره پامپئو علیه ایران

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه جمعه در بیانیه‌ای به ایران درباره آسیب زدن به منافع آمریکا در عراق هشدار داد.

وی در این بیانیه مدعی شد: «اگر ایران به منافع آمریکا در عراق آسیب بزند با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد.»

اعزام میانجی گر تهران- ریاض به عربستان/موضع آیت‌الله سیستانی درباره تظاهرات و اصلاحات در عراق/ تحریم چند فرد مرتبط با حزب الله لبنان از سوی آمریکا/کشته شدن 3 نظامی عربستان در مرزهای یمن

وزیر خارجه آمریکا در حالی ایران را متهم به آسیب زدن به منافعش در عراق متهم می‌کند که واشنگتن یکی از عاملان ناآرامی‌های اخیر در عراق به شمار می‌آید.

کارشناسان سیاسی عراقی معتقدند که  آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در شعله‌ور کردن اعتراضات این کشور نقش مهمی دارند تا از این طریق بتوانند به مقاصد خود دست یابند.

این سه کشور در ابتدای تظاهرات قصد کودتا در عراق را داشتند که این نقشه آنان، نقش بر آب شد. منابع خبری هم اعلام کردند که این طرح توسط آمریکا، امارات و عربستان سعودی پایه‌ریزی شده بود.

کشته شدن 3 نظامی عربستان در مرزهای یمن

عربستان از کشته شدن سه تن از نظامیانش در درگیری‌هادر مرز یمن خبر داد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) کشته شدن سه تن از نظامیان این کشور در مرزهای جنوبی در منطقه جازان را تایید کرد.

همچنین این خبرگزاری گزارش داد: محمد بن عبدالعزیز بن محمد، معاون امیر منطقه جازان کشته شدن این سه نظامی را به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه، محمد بن سلمان، ولیعهد، محمد بن ناصر بن عبدالعزیز، امیر منطقه جازان و نیز خانواده‌های این سه نظامی تسلیت گفت.

طبق گزارش خبرگزاری واس، نظامیان یاد شده از نیروهای مسلح این کشور بوده و در جریان عملیاتی در مرزهای جنوبی واقع در منطقه جازان کشته شدند.

عربستان از مارس ۲۰۱۵ رهبری ائتلاف متجاوز عربی در جنگ علیه یمن را برعهده دارد.

کلید واژه ها: ایران و عربستان


( ۱ )

نظر شما :