اتحاد ایران و سوریه در مسیرهای جدید

بندر امام خمینی به بندر لاذقیه وصل می شود

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۹۸۷۶۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در دمشق تصریح کرده اند که پیش فرض ها در خصوص این پروژه زیر ساختی در مرحله طراحی قرار دارد. قرار است، حمایت های مالی از این پروژه توسط ایران انجام شود. افزون بر آن، سیستم خط راه آهن، لاذقیه را به شهر بندری بصره عراق نیز متصل خواهد کرد.
بندر امام خمینی به بندر لاذقیه وصل می شود

نویسنده: ایگور سوبوتین

دیپلماسی ایرانی: بنادر امام خمینی ایران و لاذقیه سوریه از طریق خاک عراق و خط راه آهن به یکدیگر متصل می شوند. به رغم ایراد سخنانی پیرامون اهمیت اقتصادی این پروژه، احتمال دارد اجرای آن تغییرات ژئو سیاسی به همراه داشته باشد. این فرضیه مطرح است که این امر، نه فقط به ایران در بی اعتنایی به تحریم های امریکا کمک خواهد کرد، بلکه تامین کننده حضور نظامی این کشور در کرانه دریای مدیترانه خواهد بود.

در دمشق تصریح کرده اند که پیش فرض ها در خصوص این پروژه زیر ساختی در مرحله طراحی قرار دارد. قرار است، حمایت های مالی از این پروژه توسط ایران انجام شود. افزون بر آن، سیستم خط راه آهن، لاذقیه را به شهر بندری بصره عراق نیز متصل خواهد کرد.

چندین سال است که این پروژه در دست بحث و بررسی است. در ماه آوریل سال جاری، ایران اعلام کرد که ساخت قسمتی از راه میان شلمچه ایران و بصره در دست اجرا است. برای سرعت بخشیدن به کار، تامین مالی این بخش از پروژه را دولت ایران عهده دار شده است. برای اجرای این پروژه، به چندین سال زمان نیاز است. برای این منظور، کنسرسیوم ویژه ای میان دمشق، بغداد و تهران تشکیل یافته است.

افزون بر آن، دمشق و تهران قصد دارند، بانک مشترکی را تاسیس کنند. در ماه سپتامبر سال جاری، اعلام شد که روابط اقتصادی ایران و سوریه وارد مرحله جدیدی شده و توافق بانکی میان این کشورها، سیگنال مهمی است برای تجارت و همچنین گام سازنده ای است در راه توسعه روابط تجاری.

دولت ایران برای مقابله با تحریم های امریکا به تحقق این پروژه نیاز دارد. این خط راه آهن شانسی است، برای ترانزیت زمینی نفت ایران که برای تهران و دمشق بسیار مهم می باشد. برای دولت عراق نیز این پروژه بسیار مهم است. این پروژه، توسعه اقتصادی را برای این کشور به همراه خواهد داشت.

برخی از بازیکنان منطقه ای که نگران امنیت مرزهای خود هستند، نظر منفی به نفوذ عمیق ایران به زیر ساخت های سوریه دارند. برای نمونه، نظامیان اسرائیلی معتقدند که ایران تلاش می کند، حضور نظامی – سیاسی خود را در مناطق ساحلی سوریه تامین کند. یک منبع اطلاعاتی اسرائیل به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفته است که فعالیت ایران در منطقه دریای مدیترانه می تواند، تاثیر بی ثبات کننده ای بر خاک کشورهای همسایه داشته باشد. در اسرائیل، معتقدند که تهران سواحل سوریه را جایگاه بلقوه ای برای پایگاه های نظامی خود می داند. افزون بر آن، سیستم خط راه آهن میان ایران، عراق و سوریه می تواند ترانزیت سلاح را تامین کند.

 در محافل کارشناسی توجهات را به سوی برخی از دشواری ها جلب می کنند. یوری لیامین، کارشناس نظامی، به نشریه «نزاویسیمایا گازتا» گفت: «با توجه به این که سوریه و عراق برای بازسازی و مدرنیزه کردن خطوط راه آهن خود تلاش می کنند، این پروژه اجرایی خواهد شد. بدین ترتیب، عملا، از پروژه هایی برای متصل کردن و بازسازی خطوط راه آهن سه کشور سخن در میان است. یعنی، قسمت های جدید راه باید احداث شوند. اما مشکلات جدی نیز مطرح هستند که می توانند اجرای این پروژه را دشوار کنند: فعالیت مداوم باندهای باقی مانده از داعش در مناطق بیابانی غرب عراق، مرکز و شرق سوریه و همچنین مشکلات احتمالی در رابطه با ثبات در وضعیت سیاست داخلی عراق.»

منبع: نزاویسیمایا گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی


( ۱۴ )

نظر شما :

خشایار ۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۰۱:۲۴
به چه درد میخوره؟ مثلا میخواهیم از اونجا کالای ایرانی به اروپا امریکا صادر کنیم یا اروپا امریکا به ما کالا از طریقه راه زمینی صادر کنند!!!!!! اصلا کل سوریه و عراق برای ما ایرانی ها وقتی در اداره همین 80 میلیون ادم مانده اید برای انها چیکار میخواهید بکنید!