ترامپ: متأسفانه مجلس نمایندگان رأی لازم برای استیضاح مرا دارد

۱۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۳ کد : ۱۹۸۶۶۷۰ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گفت معتقد است مجلس نمایندگان آمریکا از آراء لازم برای استیضاح او برخوردار است، اما اطمینان دارد که مجلس سنا او را تبرئه خواهد کرد.

رویداد۲۴، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گفت معتقد است اعضای دموکرات مجلس نمایندگان از آرا لازم برای استیضاح او برخوردار هستند.

ترامپ با وجود این، گفت اطمینان دارد که مجلس سنای آمریکا او را تبرئه خواهد کرد. او در جمع خبرنگاران گفت انتظارش این است که اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از استیضاح او حمایت کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آن‌ها همه همسو هستند. چون با آنکه بسیاری از آن‌ها نمی‌خواهند رأی بدهند، چاره دیگری ندارند و مجبورند از دستور روسایشان اطاعت کنند. البته بعد از آن آن‌ها استیضاح را به سنا می‌برند و ما پیروز می‌شویم.»

ترامپ گفت: «بنابراین، دموکرات‌ها متأسفانه رأی لازم را دارند. آن‌ها می‌توانند خیلی راحت رأی بدهند؛ با آنکه خیلی از آن‌ها اعتقادی ندارند که باید این کار را انجام دهند؛ و من معتقدم آن‌ها بهای هنگفتی در انتخابات خواهند پرداخت.»

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز ۳ مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل مسائل مطرح‌شده در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند ترامپ در این مکالمه تلفنی تلاش کرده رئیس‌جمهور اوکراین را برای تحقیقات فساد از کسب و کار «جو بایدن» و پسر او «هانت» تحت فشار قرار دهد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اخیراً گزارش داد ترامپ در بخشی از آن مکالمه اعطای کمک نظامی به اوکراین را به انجام این تحقیقات منوط کرده است.

کلید زدن استیضاح، البته به سادگی گفتن آن نیست و روندی پیچیده و پر پیچ و خم دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتکاب هر جرم معمولی هم نمی‌توان استیضاح کرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریکا این کار فقط در صورتی مجاز است که او طبق ادله متفن مرتکب جرائم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرائم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد.

فرایند کار، از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد.

در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشکیل دهد و متهم را محاکمه کند. محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است که دو سوم سناتور‌ها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند.

کلید واژه ها: استیضاح ترامپ دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :