سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی:

همواره و با قاطعیت برای گفت وگو با کشورهای منطقه آماده ایم/پیشنهاد ما برای گفت وگو با کشورهای منطقه روی میز است/آبه بسته پیشنهادی جدی برای کاهش تنش میان ایران و امریکا نداشت

۰۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۷ کد : ۱۹۸۴۳۹۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد مذاکره طرف اماراتی با توجه به افزایش تنش های اخیر گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت وگو با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استقبال کرده است. ایران حتی پیشنهاد امضای عدم تجاوز و تشکیل مجمع کشورهای منطقه ای داده است. مواضع ما روشن است و حالا توپ در زمین کشورهای منطقه است که باید در این زمینه تصمیم بگیرند.» 
همواره و با قاطعیت برای گفت وگو با کشورهای منطقه آماده ایم/پیشنهاد ما برای گفت وگو با کشورهای منطقه روی میز است/آبه بسته پیشنهادی جدی برای کاهش تنش میان ایران و امریکا نداشت

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود به سوال خبرنگاران پاسخ گفت. وی قبل از آغاز سخنان خود درباره هفته حقوق بشر امریکایی که با ترور مقام معظم رهبری تا شهدای هفتم تیر و 12 تیرماه سقوط هواپیمابر مسافربر ایرانی توسط ناو امریکایی، سخنانی بیان کرد.

وی سپس گفت به رغم لفاظی ها، فعالیت های دیپلماتیک و رفت و آمدهای دیپلماتیک چه از سوی جمهوری اسلامی ایران و چه از سوی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای برای کاهش تنش در منطقه ادامه دارد. ما از کاهش تنش استقبال می کنیم و دنبال آن نیستیم، اما همه را به ریشه این تنش ها و گرفتاری ها رجوع می دهیم که همان بدعهدی ها و تروریسم اقتصادی است که علیه ملت ایران تحمیل شده است.

سید عباس موسوی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره میانجیگری برخی کشورهای منطقه از جمله عراق برای کاهش تنش میان ایران با کشورهای عربی منطقه گفت: «ما هیچ گونه میانجیگری ای را رد نکرده ایم، کشورهای بسیاری چه در منطقه، چه فرامنطقه ای چه حتی کشورهایی از آسیای دور تلاش کرده اند و از ما خواسته اند تا میانجیگری کنند ما از آن جا که معتقد به گفت وگو با همسایگان هستیم، حتی همسایگانی که رفتار مناسبی با ما نداشتند، از گفت وگوها استقبال کرده ایم و هیچ گاه کاهش تنش را رد نکرده ایم، اما نمی دانیم آنها چه پاسخ به این پیشنهادها داشته اند اما ما با قاطعیت و با قوت آماده مذاکره و گفت و گو با آنها هستیم.»

وی درباره رفتارهای اخیر ایالات متحده بر سر سرنگونی پهپاد اخیر و اقدامات حقوقی ایران در این باره گفت: «وزارت امور خارجه اقداماتی را در این زمینه انجام داده است. ما علاوه بر اعتراض خود و محکوم کردن این حادثه سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده و کاردار امارات متحده عربی را احضار کردیم تا به این ترتیب اعتراض خود را نشان دهیم و به همه ابلاغ کنیم که نقض حریم ایران چه کار اشتباهی است و چه خطراتی دارد.»

موسوی درباره احتمال حفظ برجام با توجه به خروج امریکا و ناتوانی کشورهای اروپایی، توسط دیگر اعضای برجام یعنی روسیه و چین گفت: «ما همه تلاش خود را کرده ایم تا برجام را حفظ کنیم. بعد از خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام، کشورهای باقی مانده در برجام تا کنون تقلاهای مختصری انجام داده اند. حیات برجام به میزان تلاش دیگر کشورها برای حفظ آن بستگی دارد. ایران مطابق با برجام از برخی تعهدات خود کاسته است. ایران روابط خود را بر اساس برجام تعریف نکرده بلکه بر اساس روابط دو جانبه با کشورهای دوست که برخی اعلام شده و برخی نیز اعلام نشده است، تعریف کرده و روابط خود را در سطوح بین المللی بر این اساس پیش می برد.»

وی درباره سفر وزیر امور خاورمیانه انگلیس به ایران و مواضع اخیر این کشور نیز گفت: «ما شیوه انگلیسی ها به ویژه در سفر اخیرشان تایید نمی کنیم و آن را مناسب نمی دانیم. جناب موریسون به عنوان وزیر جدید برای آشنایی با فضا به کشورمان سفر کرد. در دیدارها طرف ایرانی به صراحت مواضع خود را بیان کرده است. جمهوری اسلامی ایران به صراحت پرونده هایی که با آن درگیر بوده است را در دیدار آقای عراقچی با ایشان به صراحت بیان کرده است. بعضی مواضعی که او بعد از این دیدارها بیان کرد مناسب نبوده و ما آن را سازنده نمی دانیم. انگلیس در وضعیت فعلی وضعیت آشفته ای دارد و دولت منسجمی در آن جا نیست شاید به همین دلیل ترجیح داده با ایالات متحده هم سو شود در حالی که این مواضع غیرقابل قبول است.»  

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد مذاکره طرف اماراتی با توجه به افزایش تنش های اخیر گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت وگو با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استقبال کرده است. ایران حتی پیشنهاد امضای عدم تجاوز و تشکیل مجمع کشورهای منطقه ای داده و این پیشنهادها همچنان روی میز است. مواضع ما روشن است و حالا توپ در زمین کشورهای منطقه است که باید در این زمینه تصمیم بگیرند.» 

موسوی درباره نشست فردا در بحرین موسوم به نشست اقتصادی «معامله قرن» را شرم آور خواند و گفت: «نشستی که بخواهد در میان کشورهای اسلامی تشتت ایجاد کند و سرزمین فلسطینی را به حراج بگذارد و بخواهد حقوق فلسطینیان را با پول معامله کند، شرم آور است و ما آن را به شدت محکوم می کنیم.»

وی درباره فعال سازی اینستکس در روزهای آینده مطابق با آن چه فدریکو موگرینی و هلگا اشمید وعده داده اند، گفت: «ما صراحتا حق و حقوق خود را بیان کرده ایم. باید موازنه ای میان منافع و حقوق ما در برجام مطابق به تعهداتمان در برجام به وجود آید، اگر بنا باشد اینستکس صرفا مبالغ جزئی را به صورت فورمالیته جا به جا کند، قطعا ما را راضی نخواهد کرد. ما باید مثلا بتوانیم به سطح صادارت نفتمان قبل از خروج امریکا از برجام برگردیم. ما باید ببینیم اگر این سامانه فعال شد چقدر کارایی خواهد داشت و تا چه اندازه می تواند جمهوری اسلامی ایران را فعال کند.»

موسوی درباره تلاش های تازه امریکا برای ائتلاف سازی علیه ایران گفت: «این اتفاق چیز تازه ای نیست. آنها همواره تلاش کرده اند تلاش های شکست خورده ای را برای ائتلاف سازی علیه ایران انجام دهند. تشتت در تصمیم گیری در دولت ایالات متحده کاملا مشهود است برای همین به شرط و شروط این دولت نه اعتنایی می کنیم و نه روی آن حساب می کنیم. آن چه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، عمل و رویکردی است که آنها باید در قبال ایران داشته باشد. درباره اقدامات عملی ایران در برابر این گونه رفتارها همان چیزی است که ریاست جمهوری در نامه خود به کشورهای طرف برجام اعلام کرده اند.»

وی درباره تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران نیز گفت: «ایالات متحده دیگر چه تحریمی باقی مانده است که علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نکرده باشد. این تحریم ها دیگر بیشتر جنبه تلاش برای تاثیر بر افکار عمومی دارد، البته ما هر تحریمی را جدی می گیریم و برای مقابله با آن تلاش می کنیم و آن را تروریسم اقتصادی می دانیم.» 

موسوی درباره سفر آبه شینزو به ایران نیز گفت: «ما سفر آقای آبه به ایران را فارغ از حواشی سفری مهم و تاریخی به ایران تلقی می کنیم. این سفری بود که بعد از 40 سال از سوی یک مقام ارشد ژاپنی انجام می شد. درباره حواشی گفته می شد که او حامل پیامی به ایران است، اما او پیام کتبی نداشت ولی پیام شفاهی داشت، جمهوری اسلامی ایران قبل از سفر او گفته بود که ما از سفر او به عنوان یک کشور دوست استقبال می کنیم و شنونده حرف هایش خواهیم بود. بنابراین در سطوح مختلف مذاکراتی انجام شد و حرف های مقامات ژاپنی را شنیدیم. حرف های آنها حرف هایی بود که بیشتر در رسانه ها منتشر شد. آنها دنبال کاهش تنش بودند. ژاپنی ها تمایل ندارند در منطقه ای که اقتصادشان به آن وابسته است و صادرکننده اصلی انرژی جهان است، تنش تشدید شود. پیام ویژه ای از جانب آنها نداشتیم. حرف ها رسانه ای شده است. بسته ویژه ای ارائه نشده است که بخواهیم درباره آن فکر کنیم. یک سری پیشنهادهای دوجانبه بوده که بر سر آنها گفت وگوهایی انجام شده است.»

وی درباره سفر مشاور ویژه مکرون به ایران نیز گفت: «دیدارهای او خوب بود، حرف هایی که زده شد قدری متفاوت بود، در چارچوب مسائل منطقه ای و برجام بود که نظرتشان را اعلام کردند و طرف ایرانی ها مواضع خود را اعلام کردند.»

 

کلید واژه ها: نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


( ۱ )

نظر شما :