بدترین و ناخواسته ترین سناریو

پس از حمله لغو شده آمریکا علیه ایران چه خواهد شد؟

۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۴۳۷۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
تنش ها بین ایالات متحده و ایران مدام در حال تشدید شدن است و گاها تسهیل می شود. در این میان، بدترین گزینه که هر دو کشور می گویند آن را نمی خواهند، یعنی یک جنگ تمام عیار، همچنان اتفاقی است که احتمال وقوع آن وجود دارد.
پس از حمله لغو شده آمریکا علیه ایران چه خواهد شد؟

نویسنده: رابین رایت

دیپلماسی ایرانی: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعات اولیه بامداد پنجشنبه یک موشک به سمت هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده که در نزدیکی تنگه هرمز- مسیر استراتژیک محموله های نفتی جهان- در حرکت بود، شلیک کرد. این هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین که بیش از صد میلیون دلار ارزش داشت، در نتیجه اصابت این موشک منفجر شد. تهران در توئیتی اعلام کرد که این هواپیمای بدون سرنشین حریم هوایی آن را نقض کرده است. دولت ترامپ مدعی شد که این حمله که در آب های بین المللی رخ داده، «تحریک کننده» بوده است. چند ساعت بعد رئیس جمهوری ترامپ به حمله تلافی جویانه به سه هدف دستور داد، اما در لحظات آخر آن را لغو کرد و در توئیتی نوشت که تلفات احتمالی چنین حمله ای نمی توانست با هدف گیری یک هواپیمای بدون سرنشین همخوانی داشته باشد. اما تنش ها بین دو کشور همچنان در بالاترین سطح در سه دهه گذشته است.

این حمله موشکی با دو تحول دیگر همزمان بود. دولت ایالات متحده ایران را به حمله به شبکه حمل و نقل بین المللی نفت، شش نفتکش خارجی از 12 مه تاکنون در منطقه خلیج فارس و دریای عمان، متهم کرده و گروه های تحت حمایت ایران را نیز به دلیل اقدامات خشونت آمیز در عراق، عربستان سعودی و افغانستان مقصر دانسته است. به علاوه، ایران در ماه جولای تهدید کرده که برخی از تعهدات خود طبق توافق هسته ای سال 2015 را نقص خواهد کرد مگر اینکه قدرت های بزرگ به ویژه در اروپا بتوانند مزایای اقتصادی وعده داده شده در برجام را محقق کنند. ترامپ حدود یک سال پیش در اقدامی یک جانبه و بی محابا ایالات متحده را از این توافق خارج و تحریم ها را مجددا علیه ایران اعمال کرد. در نتیجه این تحریم ها، صادرات نفت ایران کاهش یافته و از 3.2 میلیون بشکه در روز به حدود نیم میلیون رسیده است. اکنون تهران اعلام کرده به محدودیت هایی که در توافق بر برنامه هسته ای آن اعمال شده پایبند نخواهد ماند و ذخایر اورانیوم غنی شده را افزایش خواهد داد. اگرچه این تهدید می تواند صرفا یک تهدید باشد، اما از نظر تئوری ذخایر اورانیم در ساخت بمب در بازه زمانی یک ساله قابل استفاده هستند.
پاتریک شاناهان، سرپرست سابق وزارت دفاع آمریکا روز 17 ژوئن تنها ساعاتی پیش از استعفا گفت: «ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست.» با این حال، از ماه مه تا کنون پنتاگون هزاران نیروی جدید در منطقه مستقر کرده است. در حال حاضر ترامپ برای خنثی کردن بحرانی که خودش به وجود آورده، چهار گزینه دارد: اولی این که همچنان به کمپین «اعمال فشار حداکثری» خود علیه ایران ادامه دهد و صادرات نفت ایران را به صفر برساند و موضوعات برای مذاکره را گسترش دهد. جان کربی یک دریادار بازنشسته و سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: «ایران هیچ انگیزه ای برای مذاکره با ما ندارد. ما به اقتصاد این کشور آسیب زده ایم ولی این آسیب به اندازه ای شدید نبوده که آنها را به میز مذاکره بکشاند.» و البته ایران قصد ندارد به آمریکا به دلیل خروجش از توافق هسته ای جایزه بدهد.

گزینه بعدی این است که آمریکا نیروهای بیشتری به منطقه اعزام کند. سناریوی مشابه در سال 1987 و در میانه جنگ ایران و عراق و تحت عنوان عملیات «ارنست ویل» به اجرا گذاشته شد. نتیجه چندان خوبی نداشت و 14 ماه طول کشید و پس از توافق ایران و عراق بر سر آتش بس به پایان رسید.

گزینه سوم واکنش نظامی تلافی جویانه به هر نوع تحریمی است. اتفاقی مشابه حمله دقیق علیه اهدافی در سوریه در سال 2018 و همان اقدامی که کاخ سفید روز پنجشنبه قصد انجام آن را داشت. طبق گزارش های منتشر شده، قرار بود موشک اندازهای ایران و سایت های رادار آن هدف گرفته شوند. اما ایران همانند سوریه تنها پوسته یک کشور سابق نیست و با بیش از نیم میلیون نیرو، هشتمین ارتش بزرگ جهان را دارد. حمله تلافی جویانه شاید برای ارسال پیام مناسب باشد، اما جرقه یک جنگ فاجعه آمیز هم خواهد بود.

بدترین گزینه همانی است که هر دو کشور می گویند می خواهند از آن اجتناب کنند: اولین واکنش ترامپ به حمله سپاه پاسداران به هواپیمای بدون سرنشین آمریکا، غیر عمدی خواندن آن بود. ترامپ گفت این یک اشتباه بزرگ بود. سرلشکر حسین سالامی فرمانده سپاه پاسداران هم در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که ایران خواهان جنگ با هیچ کشوری نیست.

ایلان گلدنبرگ کارشناس پیشین پنتاگون در وزارت امور خارجه که اکنون در مرکز امنیت جدید آمریکایی فعالیت می کند، گفت: «حمله نظامی ایالات متحده در ایران همانند مداخله در عراق یا افغانستان نخواهد بود. دستور این خواهد بود که هر چه را می توانید، از نیروهای قدس گرفته، تا برنامه هسته ای، نیروهای دریایی و قابلیت های غیر متعارف، نابود کنید.» شش سناتور آمریکایی از هر دو حزب برای ممانعت از وقوع هر گونه درگیری این چنینی پیشنهادی را برای بلوکه کردن بودجه ها برای عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده اند. تام یودال سناتور دموکرات از نیومکزیکو گفت: «کنگره هرگز اجازه جنگ با ایران را صادر نخواهد کرد و ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که محاسبات اشتباهی به جرقه ای برای یک درگیری فاجعه آمیزی تبدیل نمی شوند.»

مساله این است که ایالات متحده برای پیشبرد هر یک از گزینه های بالا به متحدان خود نیاز دارد. در عملیات ارنست ویل بلژیک، بریتانیا، فرانسه، هلند و ایتالیا همه با ایالات متحده همکاری کردند. اما بسیج شرکای بین المللی برای ترامپ کار ساده ای نخواهد بود. داگلاس لوت یک سفیر پیشین به ناتو گفت: «فکر می کنم دلیل اینکه هیچ کسی حاضر به پیوستن ما در عملیات نیست، شیوه ایست که با آنها رفتار کرده ایم. دولت کنونی اثبات کرده است که قابل اتکا نیست.»

در ماه گذشته، ژاپن، فرانسه، آلمان، سوئیس، عراق و عمان همگی در خفا و در تلاش برای کاهش تنش ها، حامل پیام هایی بین ایالات متحده و ایران بودند. به نظر می رسد که تهران و واشنگتن هیچ کدام حاضر به پذیرش شرایط طرف مقابل برای گفت و گو نیستند. شاید اگر ترامپ به توافق هسته ای پایبند می ماند و سعی می کرد از آن به عنوان یک پله استفاه کند، بحران کنونی هرگز پیش نمی آمد. اما ترامپ به جای هر گونه تلاش در زمینه دیپلماسی، اکنون به آب هایی نیرو اعزام کرده که 30 درصد از جریان انرژی جهان از آن صورت می گیرد. کنایه ماجرا در این است که ایالات متحده دیگر نیاز چندانی به نفت خلیج فارس ندارد. دو رویی و فریب در این است که ترامپ وعده داده بود نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه به خانه باز می گرداند. و فاجعه غم انگیز این است که هنوز احتمال وقوع یک جنگ دیگر در منطقه وجود دارد.

منبع: نیویورکر / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: تنش های بین ایران و آمریکا تشدید تنش ها در خلیج فارس ناتوانی ترامپ در بسیج کردن متحدان علیه ایران


( ۸ )

نظر شما :

حسین کاظمی ۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۰
لغو حمله تلافی جویانه همانند دونده ای است که برای پرش از مانع چند قدم می بایست عقب برود تا پرش مناسبی داشته باشد . حمله در شریط فعلی برای ترامپ هیچ دستاوردی نمی توانست داشته باشد . او با این به ظاهر عقب نشینی در راند بعدی مخالفان کمتری در بین سناتور ها و افکار عمومی آمریکا و همینطور کشورهای اروپایی خواهد داشت . از آنجایی که ایران هیچ گزینه ای جز برجامی که از آن هیچ چیز باقی نمانده , روی میز ندارد با ادامه این روند تنها هر روز مشکلاتش بیشتر خواهد شد و در عوض در جبهه ترامپ هر روز کفه ترازو بیشتر سنگینتر خواهد شد .
ناشناس ۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۸
حسین کاظمی/ مجموعه پیامهایی که شما میدیدو دنبال میکنم بنظر نمیاد از داخل ایران پیام بدید ممکنه بگید رابطتون با مجاهدین خلق چیه؟ اینو نمیگم چون صرفا نظراتتون مخالف منه،علت سوالم اینه که منطقی پشت حرفاتون نیست وصرفا حرفای نیروهای مجاهدین در فضای مجازی رو تکرار میکنید
احسان ۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۳
آنچه از اعمال آمریکا پس از سقوط پهباد استراتژیک اش توسط ایران میتوان دریافت تنها در یک جمله خلاصه میشود «تلاش در جهت جلوگیری از افزایش ریزش اعتبار» مسلما انجام ندادن واکنش از سوی آمریکا ناشی ازدلسوزی یا تمایل به حقوق بشر نبوده و نیست و این اظهارات تنها برای اغنای افکار عمومی طراحی شده واقعیت آن است پس از سقوط پهباد گزینه های اندک آمریکا در مقابله با ایران محدود تر هم شده است و اساسا در حال حاظر آمریکا توان مقابله ندارد
ابراهیم قدیمی ۰۲ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۲
تصور من این است که حمله ولغو حمله یک بازی سیاسی برای رفع مسئولیت های ناشی از حضور بهپاد در ابهای ایران ورفع مسئولیت از حمله کنندگان به کشتی های نفت کش در بحر عمان است. اتهام های خرابکاری در کشتی های نفتی مقبول جهان وحتی صاحبان کشتی ها عموما نیست. گرچه تبلیغات مورد علاقه امریکا واذناب امریکا در منطقه با دراختیار داشتن توان رسانه ای بین المللی فوقالعاده توانا انرا بدون هیچ دلیل موجهی وبگونه شعاری متوجه ایران میکنند. سری اول حمله به کشتی ها در مسیر بازگشت کشتی ها جهت بارگیری درفاصله بسیار دور از توان عملیاتی قایق های ایرانی بوده ومطمئنا قابل رویت برای ماهواره هائی که پرواز پرندگان در هوا وحرکت مارها در زمین رادر منطقه رانیز توان رویت و ثبت کردن دارند بوده است. اگر مطلبی بیان نمیشود علاقه به بیان واقعیت نیست نه اینکه مدارک نیست. تصور من این است دلایل بی مسئولیتی ایران ومسئول بودن گروه ویا کشور انجام دهنده موجود است. وسری دوم همزمان با حضور نخست وزیر ژاپن در ایران که شکل وشمایل اثر تخریب و بیانات کارکنان کشتی ها حمله را برخلاف نظر امریکا ومتحدان منطقهای ان هوائی عنوان میکنند. در هر دو مورد علاقمندی به بیان واقعیات نیست. چون این حملات به منظور اتهام زنی به ایران انجام شده است.در مورد بهپاد حضوران در ابهای منطقه بایافت شذن قطعات در ابهای ایران جای شک ندارد وعدم پذیرش این مسئولیت توسط امریکا کاملا قابل انتظار است. زمانی که اسرائیل با داشتن صد هاسلاح هستهای ایران را در سازمانهای بین المللی با نقاشی های کودکانه وابلهانه باحضور در ان پی تی و اجرای برجام متهم به ساخت سلاح هسته ای در دهها سال اینده میکند واین همه دیپلمات هم صما بکم مینشیند وگوش میکند وامریکا هم تحریم از امروز اجرا میکند واروپا هم خوش خوشانش میشود مسئله روشن است. مثل معروفی مداریم میگوئیم عیب وایراد داشتی میگویم نداشتی میسازم ومیگویم. امریکا واسرائیل در اتهام زنی به کشورهای دیگر علی رغم عملیات تهاجمی نامقبول فوقالعاد بالادر جهان رتبه اول اند.هیچ کشوری مسئولیت چنین اشتباهی را برعهده نمی گیرد.امریکا رسما مسئولیت حمله ای واضح ومشخص به یک هواپیمای غیرنظامی مسافر بری با بیش از سیصد مسافر را بدون هیچ دلیل که بتوان انرا با درصد فوقالعاده کمی مقبول دانست نکرد.نظامیان امریکا واسرائیل عملیات نظامی فوقالعاده زیادی در منطقه وجهان دارند واشتباهات عمدی وسهوی زیادی هم میکنند ودولت امریکا واسرائیل انها را هم نمی پذیرند. در انتها گرچه شخصیت تعیین شده برای وزارت دفاع جدید امریکاشخصیت تحصیلکرده وهاروارد دیدهای بنظر میرسدوامیدواریم با دانشی که اشان دارند تصمیمات صحیحی دررفع تشنج منطقه بگیرند ایران باید امادگی دفع هر حمله ای دراینده تا بازگشت امریکا به برجام مصوب شورای امنیت و بازگشت این نیروها به پایگاههای خودباشد.این نیروها برای سیزده بدر در اینجا گذران وقت نمی کنند. برای درگیری نظامی حضور دارند که امیدواریم رفع شود.گرچه در گیری نظامی مقبول کشورهای منطقه وحتی عربستان وامارات وسایر کشورهای اروپائی واسیائی بجز اسرائیل نیست.
حسین کاظمی ۰۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۸
ناشناس/من داخل ایران هستم طی 2 سال گذشته در خبر گزاری فارس برداشت هامو مثل اینجا مینوشتم با این فرق که بیشترشون سانسور میشدالانم گه گاه با نام مستعار سنباد نظرمو مینویسم ( از قرار شما بیشتر از من به بسته بودن فضای انقاد باور دارید ) اما اونجا هم به من انگ مجاهد بودن نزدن . قضاوت اینکه برداشت من با مجاهدین یکی رو واگزار میکنم به پا منبری های همان فرقه مسعود و مریم چرا که هرگز پای گزافه گویی ها و حرفهای تکراریشان ننشسته ام . به شما هم توصیه میکنم به هر دلیل وقتتان را برای این فرقه ورشسته تلف نکنید .