فلاحت پیشه: رابطه ایران و آمریکا میانجی‌ناپذیر است

۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۹۸۳۸۶۰ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «ترامپ و تیم تندرو در دولتش به دنبال حقارت ملت ایران هستند»، گفت‌ که رابطه ایران و آمریکا میانجی ناپذیر است و شرایطی برای مذاکره هم فراهم نیست.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی به خصوص رئیس جمهور این کشور علیه ملت ایران، بیان کرد: ترامپ به شدت تحت فشار افراطیون قرار گرفته است و فکر می‌کند که شرایطی برای پیشبرد مناسبات افراطی‌اش علیه ایران فراهم کند. ترامپ و تیم تندروی آن نشان داده‌اند که به دنبال حقارت ملت ایران هستند چیزی که از سوی مردم ما پذیرفتنی نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: نخست وزیر عراق هم در دیدار و گفت‌وگو با مایک پمپئو، تاکید کرد که ایرانی‌ها آمادگی کامل برای دفاع دارند که اگر به این مرحله برسد، آمریکا پیروز نخواهد شد. پس هیچ گاه فضا را به سمت جنگ پیش نبرید. بهتر است که آمریکایی‌ها این توصیه را جدی بگیرند کما اینکه ما هم معتقدیم که این حرف‌ها برای ایجاد فضای روانی است.

فلاحت پیشه تاکید کرد که اظهارات ترامپ در توهین به ملت ایران ناشی از عصبانیتش است و از بسیاری از ضرب‌الاجل‌ها برای ملت ایران می‌گذرد اما ملت ایران تسلیم نشدند و حتی ایرانیان خود را با شرایط جدید وفق دادند و به دستاوردهایی هم دست پیدا کرده‌اند. نمونه آن دو برابر شدن صادرات غیر نفتی ایران و رونق تولید است. البته که ضعف‌هایی نیز وجود دارد، ولی نتیجه نهایی آن است که ترامپ از این شرایط ناراحت است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفت و آمد برخی از مقامات کشورها به ایران، یادآور شد: نمایندگان این کشورها برای میانجی‌گری به ایران می آیند چون در درجه اول نگران منطقه و کشورهای خودشان هستند. آنها می‌دانند که هر گونه تنش فراگیر می‌شود پس به صورت طبیعی سعی در میانجیگری دارند.

وی خاطرنشان کرد: البته معتقد هستم که رابطه ایران و آمریکا میانجی ناپذیر است. بسیاری از مسائل و اختلاف نظرات آمریکا مشخص است و تابویی هم برای مذاکره وجود ندارد، اما شرایط مذاکره فراهم نیست. آمریکایی‌ها در شرایط غیر واقعی حرکت می‌کنند، لذا ایرانیان تصمیم واقعی‌شان را در شرایط کنونی رو نمی‌کنند. پس وقتی این شرایط روانی را رها کنند و وارد فضای واقعی شوند تصمیمات دیگری اتخاذ می‌شود.

فلاحت پیشه در پایان با اشاره به موضع گیری برخی کشورهای اروپایی همچون انگلیس در شرایط فعلی، گفت: این موضع گیری ها از سمت انگلیسی‌ها طبیعی است. آنها در سال ۲۰۰۶ یعنی زمانی که علیه لیبی تقسیم کار صورت گرفت، تضمین دادند که همراه با دولت لیبی باشند اما همزمان در بمباران لیبی شراکت داشتند. البته که در شرایط فعلی ایرانی‌ها پخته‌تر هستند و به رغم نظرات متفاوت اگر شرایط دفاع پیش آید، همه یک دست و با هم دفاع می‌کنند.

کلید واژه ها: حشمت الله فلاحت پیشه ایران و امریکا


( ۲ )

نظر شما :