پیشنهاد ۳ میلیارد دلاری بزرگترین پالایشگر نفت چین به ایران

۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۱ کد : ۱۹۸۱۲۰۶ سرخط اخبار

شرکت سینوپک که بزرگترین پالایشگر نفت چین است، به شرکت ملی نفت ایران ۳ میلیارد دلار برای توسعه مشترک یک میدان نفتی بزرگ پیشنهاد کرده است.

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: این شرکت چینی مطمئن است که پیشنهاد مذکور هدف تحریم‌های جدید آمریکا قرار نمی‌گیرد زیرا توافق اولیه برای توسعه میدان یادآوران در سال ۲۰۰۷ امضا شده بود.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، این پیشنهاد ماه گذشته مطرح شده بود اما اکنون که رسانه‌ها و تحلیلگران درباره تمدید معافیت هشت خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌های واشنگتن گمانه‌زنی می‌کنند، علنی شده است.

سه کشور تایوان، ایتالیا و یونان که در میان هشت کشور دریافت کننده معافیت آمریکا هستند، خرید نفت ایران را به طور کامل متوقف کرده‌اند اما این کشورها خریداران بزرگی نبوده‌اند و برخی از تحلیلگران معتقدند پنج کشور دیگر شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه ممکن است معافیتشان را تمدید کنند که البته بدون هزینه نخواهد بود.

شرکت سینوپک به همراه غول نفتی دولتی CNPC‌ چین، سرمایه‌گذاری بالایی در صنعت نفت ایران داشته است زیرا تولید داخلی آنها به دلیل فرسودگی میادین کاهش پیدا کرده و عطش چین را برای واردات نفت تقویت کرده است.

یادآوران و همچنین یک میدان نفتی دیگر در مرز ایران با عراق از جمله پروژه‌های بزرگ به شمار می‌روند. یادآوران ۳.۱ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارد که این میدان را به یکی از بزرگترین میادین توسعه نیافته جهان تبدیل ساخته است. میزان ذخایر نفت میدان آزادگان شمالی نیز ۵.۷ میلیارد بشکه برآورد شده است.

سینوپک پیش از این در توسعه میدان یادآوران ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و تولید این میدان به ۱۱۵ هزار بشکه در روز می‌رسد در حالیکه میدان آزادگان شمالی که توسط شرکت ملی نفت ایران و شرکت CNPC اداره می‌شود، دو سال پیش تولیدش را به میزان ۷۵ هزار بشکه در روز آغاز کرد.

کلید واژه ها: ایران و چین


نظر شما :