وزیر خارجه عمان: اسرائیل و فلسطین باید گذشته را رها کرده و اختلافات را حل کنند

۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۹۸۰۹۶۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه عمان تاکید کرد، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید گذشته را کنار گذاشته و مشکلات خود را با توجه به آینده حل کنند.

به گزارش ایسنا، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در گفتگو با برنامه "این آمریکا و جهان" اظهار کرد: هر کشوری این حق را دارد که بر اساس ساختار متناسب با شرایط خود عمل کند چراکه مرزهایی وجود دارند که هیچ کشوری نمی‌توانند از آنها عبور کنند. ما در امور دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم و همینطور اجازه نمی‌دهیم هیچ کسی در امور ما دخالت کند، ما با دیگران برای آغاز مشارکت‌ها و ایجاد دوستی‌ها تلاش می‌کنیم.

بن علوی درباره سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و موضعگیری دیگر کشورهای عربی نسبت به این سفر تاکید کرد: عمان برای یافتن راه‌حل‌هایی برای این اختلافات تلاش می‌کند. اولویت ما دستیابی به راهکارهایی است که مردم با آنها اصول صلح و همزیستی را بپذیرند، همچنین اولویت ما این است که مسقط نقاط اختلاف دو طرف را بیابد.

وزیر خارجه عمان در پاسخ به سوالی درباره دیدار سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان با نتانیاهو و اینکه آیا این دیدار و گفت‌وگو به صلح منجر می‌شود یا نه، اظهار کرد: این مساله به دلیل سابقه تاریخی به هر دو طرف بستگی دارد، مشکل در این است که بر اساس ابعاد تاریخی این سرزمین، حکم می‌شود، آنها باید این بعد کوچک را گسترش داده و از آن خارج شده و نگاهی به آینده داشته باشند و به گذشته بازنگردند.

این مسئول وزارت خارجه عمان افزود: اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید گذشته را کنار گذاشته و مشکلات خود را حل کنند، در حال حاضر اولویت اصلی تعیین راهکاری برای تحقق اصول صلح و همزیستی است.

نتانیاهو در اکتبر گذشته به عمان سفر کرده و با سلطان قابوس بن سعید دیدار کرد. کنار گذاشته گذشته تاریخی سرزمین فلسطین که در آن اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغال‌گر فلسطینیان را از سرزمینشان بیرون راند، همواره یکی از خواسته‌های صهیونیست‌ها بوده است.

کلید واژه ها: عمان اسرائیل و فلسطین


( ۱ )

نظر شما :