احتمال استیضاح وزیر خارجه عراق به دلیل حمایت از طرح دو کشوری درباره مساله فلسطین

۱۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۸۰۹۶۳ سرخط اخبار

در پی اظهارات وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه کشورش از "راهکار تشکیل دو کشوری" برای مساله فلسطین حمایت می‌کند، فراکسیون‌های برجسته عراقی به دنبال استیضاح او بر آمده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق در کنفرانسی مطبوعاتی که روز پنجشنبه در مقر وزارت خارجه این کشور برگزار شد، گفته بود: عراق به ضرورت راهکار تشکیل دو کشوری ایمان دارد و بغداد نقش محوری در بالا بردن پرچم فلسطین در سازمان ملل ایفا کرده است.

در پی این موضع گیری؛ جریان‌های سیاسی عراقی اظهارات وزیر خارجه این کشور را به منزله "به رسمیت شناختن اسرائیل" به حساب آورده و اعلام کردند، موضع الحکیم مغایر با مواضعی است که عراق طی سال‌های گذشته در قبال بحران فلسطین داشته است.

در همین راستا، ائتلاف دولت قانون که ریاست آن را نوری مالکی، نخست‌وزیر اسبق عراق برعهده دارد، امروز (شنبه) خواهان برگزاری نشست فوری پارلمان و استیضاح وزیر خارجه شد.

خلف عبدالصمد، رئیس فراکسیون این ائتلاف در پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از موضع وزیر خارجه در قبال پرونده فلسطین بسیار متعجب شدیم؛ عراق از دهه‌ها قبل مساله فلسطین را مساله محوری عربی به شمار می‌آورد و ما اعلام می‌داریم که این موضع وزیر خارجه به نمایندگی از ملت عراق و گروه‌های سیاسی کشور نبوده است.

وی در ادامه افزود: موضع وزیر خارجه عراق محکوم است و نوعی اهانت به تمامی تلاش‌های عراق برای رعایت انصاف در حق ملت فلسطین است.

عبدالصمد اظهار داشت: اگر این اظهارات شخصی باشد باید این وزیر برکنار شود و اگر این اظهارات به نمایندگی از سوی دولت عراق باشد، باید نشست اضطراری فراکسیون‌های سیاسی برای اتخاذ موضعی یکپارچه در قبال این رویکرد خطرناک برگزار شود.

از سوی دیگر، وجیه عباس، از نمایندگان عراقی از ائتلاف سازندگی در مصاحبه با روزنامه نگاران گفت که امضاهایی برای استیضاح الحکیم در پارلمان جمع آوری شده است.

کلید واژه ها: محمد علی الحکیم عراق


نظر شما :