ترامپ مسیر معکوس اوباما را طی می‌کند

جنگ اطلاعاتی تمام عیار امریکا علیه ایران

۲۴ آبان ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۹۹۹۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
این روزها این وبسایت در بردارنده پیام متفاوتی است. به جای اینکه از برقراری روابط دوستانه بین ایران و آمریکا صحبت کند، این وبسایت از مطالبی در مورد تحریم های اخیر علیه ایران، سخنانی تمسخر آمیز در مورد مقامات ایران و آمریکایی هایی که در ایران بازداشت شده بودند، پر شده است.
جنگ اطلاعاتی تمام عیار امریکا علیه ایران

نهال طوسی

دیپلماسی ایرانی: هفت سال پیش، دولت اوباما یک "سفارت مجازی آمریکا" برای ایران راه انداخت، یک پورتال آنلاین دوستانه و جذاب که مجالی برای ایرانیان به منظور دسترسی به دموکراسی و اطلاعات آمریکایی ها درباره تبادلات فرهنگی بود.

اما این روزها این وبسایت در بردارنده پیام متفاوتی است. به جای اینکه از برقراری روابط دوستانه بین ایران و آمریکا صحبت کند، این وبسایت از مطالبی در مورد تحریم های اخیر علیه ایران، سخنانی تمسخرآمیز در مورد مقامات ایران و آمریکایی هایی که در ایران بازداشت شده بودند، پر شده است. وقتی وارد سایت می شوید، پنجره ای ظاهر می شود که به نقل از ترامپ نوشته است: "قربانی اصلی نظام ایران، مردمش هستند." تغییر لحن این وبسایت فقط یکی از مواردی است که نشان می دهد چگونه ترامپ جنگی اطلاعاتی به راه انداخته است.

طبق نظر کارشناسان، این کمپین اطلاعاتی قطعا جامع ترین کمپینی است که آمریکا تا کنون علیه ایران به راه انداخته است.

به عقیده ند پرایس، که در زمان باراک اوباما، سخنگو شورا امنیت ملی بود و اکنون از منتقدان سرسخت ترامپ است، "دقتی که دولت به خرج می دهد، بسیار چشمگیر بوده است. آنها برای تخریب ایران حتی یک فرصت را هم از دست نداده اند. تا جایی که حتی خودشان موقعیت هایی را ایجاد کرده اند."

دولت ایران هم به همین شیوه پاسخ آمریکا را داده است. مقامات ایران اخیرا گفته اند که "حمایت آمریکا" این جرات را به عربستان سعودی داده است تا جمال خاشقجی خبرنگار را به قتل برساند.

ترامپ و پومپئو، ماه گذشته از سالگرد بمباران مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت برای ضربه زدن به ایران، اما به شکلی دیگر استفاده کردند.

ترامپ گفت: "این حمله را حزب الله انجام داد، که ایران یک سال پیش از آن، یکی از عاملان اصلی شکل گیری این گروه بود تا اقدامات رادیکالش را از پیش ببرد و تا امروز حامی اصلی آن باقی مانده است، و اگر تا کنون متوجه نشده اید ما در حال وارد کردن ضربه ای محکم به ایران هستیم."

دولت های قبلی آمریکا – جمهوری خواه و دموکرات – سعی کرده اند تا حکومت ایران را کنار بزنند تا به مردم ایران مستقیما دسترسی داشته باشند، مردمی که بخش زیادی از آنها جوان هستند و در صحبت هایشان خود را طرفدار آمریکا می دانند.

دولت جورج دبلیو بوش، که ایران را یکی از محورهای شرارت می خواند، رادیو فردا را تاسیس کرد. کانال رادیویی که سعی کرد از سد رسانه های حکومتی و ضد آمریکایی بگذرد و تصویری دقیق تر از آمریکا را به مردم نشان دهد.

دولت اوباما هم تلاش کرد به شیوه های مختلف با مردم ایران وارد تعامل شود. به جز از سفارت مجازی، اوباما یک حساب کاربری فارسی زبان در توییتر ایجاد کرده بود که تلاش داشت دموکراسی آمریکا را بدون سرکوب شدید حکومت در تهران به مردم آموزش دهد.

با این حال، در دولت ترامپ، حساب کاربری USAdarFarsi@ پر شده است از اطلاعات و ارقام و حتی کارتون هایی که مقامات ایرانی را سرزنش و مخالفانش را حمایت می کند. دنبال کنندگان این حساب، از  زمان روی کار آمدن ترامپ دو برابر شده اند. اما معلوم نیست چه تعداد از آنها در ایران هستند، جایی که دسترسی به توییتر ممنوع است.

برخی از تحلیلگران معتقد هستند که ادعا های مکرر دولت ترامپ مبنی بر اینکه به دنبال سرنگونی نظام ایران نیست، از دید مردم ایران گیج کننده است. دولت آمریکا می گوید به دنبال تغییر رفتار حکومت ایران است اما اقدامات و درخواست هایش نشان می دهد که تیم ترامپ، دولت دیگری را در تهران می خواهد.

فشارهای آمریکا همزمان شده با نارضایتی مردم از شرایط بد اقتصادی که خود را در تظاهرات نشان می دهد و این به سود ترامپ است.

منبع: پولتیکو / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: سیاست براندازی ترامپ جنگ تبلیغاتی علیه ایران سیاست تبلیغاتی ترامپ


( ۳ )

نظر شما :