تغییرات کابینه، انتخابات ریاست جمهوری را متحول می کند

تکرار بحران سیاسی سال ۱۹۷۹ در کاخ سفید

۱۲ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۱۰ کد : ۱۹۷۹۸۶۳ اخبار اصلی آمریکا
آخرین باری که یک رییس جمهور تغییراتی در این حد در کابینه اش اعمال کرده است به سال ۱۹۷۹ برمی گردد. این اتفاق پس از آن بود که جیمی کارتر سخنرانی کرد که بعدا به "بی قراری ملی" معروف شد
تکرار بحران سیاسی سال ۱۹۷۹ در کاخ سفید

جاکوب هیلبران 

دیپلماسی ایرانی
: تغییرات بیشتری در انتظار دولت ترامپ هست. در حال حاضر، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، استعفای خودش را اعلام کرده است. به گزارش پولتیکو، پس از انتخابات میان دوره ای، پرزیدنت دونالد ترامپ برنامه دارد تا مقامات بیشتری را از کابینه اش حذف و یا با استعفایشان موافقت کند از جمله این افراد می توان به وزیر دفاع جیمز ماتیس، وزیر بازرگانی، ویلبر راس، وزیر امنیت داخلی، کرستن نیلسن و وزیر کشور، رایان زینک اشاره کرد. مقامات دولت ترامپ معتقد هستند این اقدام نشان دهنده این است که آقای رییس جمهور می خواد با تیم قوی تر پیش به سوی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 برود. 

آخرین باری که یک رییس جمهور تغییراتی در این حد در کابینه اش اعمال کرده است به سال 1979 برمی گردد. این اتفاق پس از آن بود که جیمی کارتر سخنرانی، که بعدا به "بی قراری ملی" معروف شد، ایراد کرد. کارتر می خواست تا ریشه به قول خودش"عدم وفاداری" را بزند به همین جهت استعفا شش عضو کابینه اش را پذیرفت. قرار بود این تغییرات نشان دهنده این باشد که کارتر با قوایی بیشتر و اهدافی منسجم تر خود را برای انتخابات 1980 آماده کرده است. این اتفاق هرگز نیفتاد. رونالد ریگان و حزب جمهوری خواه بر این اقدام کارتر فائق آمدند. 
با این حال، احتمالا این اقدام برای ترامپ، همین نتیجه را نخواهد داشت. به طرز بی سابقه ای ترامپ توانسته است بر چرخه اخبار مسلط شود. او خودش را به عنوان یک رئیس سخت گیر که افرادی توانا را یافته است، نشان خواهد داد. 

همه به یاد دارند که ترامپ در اکتبر سال 2017 گفت: " خیلی ها معتقد هستند که این کابینه متشکل از بهترین افراد است." ولی این حرف مال آن موقع بود. ترامپ در بازیچه کردن اطرافیانش تبحر خاصی دارد. او تا کنون تعداد زیادی از زیردستانش، از مایکل فلین گرفته تا استیو بانون، اوماروسا مانیگالت و آنتونی اسکاراموچی، را از خود رانده است. مهم نیست آن ها از نظر خودشان چفدر آدم ارزشمندی هستند، آن ها فقط چهره هایی حاشیه ای هستند که به دور ریاست جمهوری ترامپ می چرخند. کمپین انتخاباتی ترامپ از لحاظ پیوستگی و وسعت چشمگیر است اما با این حال، همانطور که در چند روز پیش شاهد بودیم، خود رئیس جمهور هم کنترلی بر اتفاقات ندارد و از این حقیقت راضی نیست. 
قطعا اولین اتفاق بسته های پستی انفجاری بود که سزار سایوک مظنون به فرستادن آن ها به شخصیت هایی مانند باراک اوباما و هیلاری کلینتون است. سایوک چنان شیفته ترامپ است که عکس او را بر روی ون سفیدش زده است و همین امر باعث شده است تا انگشت اتهامات به سمت ترامپ برود که او می خواد تنش ها را افزایش دهد.

این اختلاف نظرها بر سر ترامپ، با تیراندازی در کنیسه درخت زندگی واقع در محله اسکوئرل هیل شهر پیتسبرگ، شدت گرفت در این حادثه، یازده یهودی که در حال عبادت بودند به دست یک ناسیونالیست سفید پوست به نام رابرت بوزر کشته شدند. او فریاد می زد: " تمام یهودی ها باید کشته شوند،" او از اقدامات انجمن کمک به مهاجرت یهودیان خشمگین بود. بوزر در یک وبسایت راستگرا نوشته بود :" این انجمن مهاجمانی را به کشور می آورد که مردم مان را می کشند. من نمی توانم کنار بنشینم و کشته شدن مردمم را ببینم. مرده شور نظر شما را ببرد من دست به کار می شوم."

ترامپ دیروز ( 27 اکتبر) در میان خبرنگاران از محکومیت قتل عام اخیر به این موضوع پرید امروز به خاطر باران روز خوبی برای حفظ حالت موهای اش نیست. در همین حین، وزیر مطبوعات او، سارا هوکابی ساندرز، به پوشش اخبار در مورد ترامپ انتقاد کرد و گفت: "آیا اتفاق مصیبت باری خواهد افتاد اگر واشینگتن پست از حمله به صفحه کاربری پرزیدنت دونالد ترامپ در فضای مجازی، سود نبرد؟ اقدام شریرانه ضد یهودیت در پیتسبرگ را یک بزدل انجام داد که از پرزیدنت ترامپ متنفر بود چون رئیس جمهور آمریکا حامی تمام قد جامعه یهود و کشور اسرائیل است."
تنش ها در آمریکا رو به افزایش است. نتایج انتخابات میان دوره ای، ممکن است نقش بسزایی در تعیین اینکه در طول دو سال آینده ترامپ تا چه حد پر انرژی پیش خواهد رفت، داشته باشد.

منبع : نشنال اینترست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33
 

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییرات در کابینه ترامپ بحران سیاسی در آمریکا


( ۲ )

نظر شما :