گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

اقدامات برای آزادی دیپلماتمان در اروپا را فاش نمی کنیم / پیش بینی می کردیم لغو روادید میان ایران و صربستان لغو شود

۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۴ کد : ۱۹۷۹۵۳۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی درباره این که آیا ممکن است ایران اقدام متقابلی نسبت به وضعیت دیپلمات ایرانی در اروپا از خود نشان دهد گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به الزامات و با درایت و فهم لازم، اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد
اقدامات برای آزادی دیپلماتمان در اروپا را فاش نمی کنیم / پیش بینی می کردیم لغو روادید میان ایران و صربستان لغو شود

دیپلماسی ایرانی: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با خبرنگاران به سوال آنها پاسخ گفت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور ایران در بازسازی سوریه گفت: «بنا به درخواست دولت سوریه همان طور که در مبارزه با تروریسم در سوریه حضور یافتیم برای بازسازی این کشور نیز حضور خواهیم داشت. حضور ما از طریق بخش خصوصی خواهد بود و امیدواریم زمینه های لازم برای حضور بخش خصوصی فراهم شود تا بتواند به خوبی در بازسازی سوریه شرکت بکند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره احتمال مذاکره میان ایران و عربستان گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران در برابر کشورهای همسایه و پیرامونی روشن است و همیشه این سیاست بیان شده است. این سیاست در صورت ایجاد شرایط لازم می تواند شکل عملی به خود بگیرد. نقلی که از وزیر محترم امور خارجه درباره دعوت از عربستان برای گفت وگو بر سر مسائل منطقه نیز باز تکرار همین مواضع است، در صورتی که زمینه لازم برای گفت وگو با کشورهای همسایه فراهم شود قطعا می تواند گفت وگوها کمک به صلح و ثبات منطقه کند.»

وی درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای آزادی دیپلمات بازداشت شده در اروپا گفت: «در پی بروز این واقعه تلخ و متهم شدن یکی از دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در پی شیطنت های معاندین روابط ایران و اروپا آن هم در این مقطع حساس که امریکا از برجام خارج شده و ایران و اروپا وارد فاز همکاری جدیدی شده اند، به ادعاهایی دروغ، ما تماس های خود را برای آزادی دیپلماتمان برقرار کردیم، جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نکرده است و به پیگیری های خود برای آزادی این دیپلمات ادامه می دهد. البته این مساله باعث نمی شود تا رفتارهای گروه های تروریستی را نادیده بگیریم و از کنار رفتارهای معاندان روابط ایران و اروپا به آسانی بگذریم، در زمان مناسب ما توضیحات لازم را در این زمینه خواهیم داد. معاندانی هستند که می خواهند جزئیات و گام های ما را در این زمینه بدانند تا سوء استفاده های خود را داشته باشند که ما این بهانه را به کسی نمی دهیم و مانند هر کشوری در دنیا از جزئیات اقدامات خود حرفی نخواهیم زد.»

وی درباره این که آیا ممکن است ایران اقدام متقابلی نسبت به وضعیت دیپلمات ایرانی در اروپا از خود نشان دهد گفت: «جمهوری اسلامی ایران با توجه به الزامات و با درایت و فهم لازم، اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد. چه در مورد مساله هلند چه هر جای دیگر ما این حق را داریم که با توجه به منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را به عمل بیاوریم. پنهان کاری یا سکوتی در این رابطه وجود ندارد، ما نسبت به اقدامات خلاف موازین دیپلماتیک از جانب سایر کشورها نسبت به جمهوری اسلامی ایران ساکت نمی نشینیم، لذا در شرایط لازم اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد. آگاهان سیاسی این را خوب می دانند که خبری شدن اقدامات و تحرکات به زمان مناسب خودش موکول می شود. خبر بسیاری از مسائل در روابط بین الملل و مسائل خارجی با فاصله بسیاری بیشتری داده می شود. انتظار نداشته باشید که ما شتاب زده و بدون توجه به ذکاوت های لازم به اقداماتی دست بزنیم که نهایتا سود آن متوجه دیگران بشود و ما متضرر شویم. ما حتما مصالح ملی و منافع مردمی را مد نظر داریم. نهایتا همه کسانی که باید در جریان اقدامات لازم باشند هستند و می دانند در زمان لازم چه اقداماتی را انجام خواهیم داد.»

قاسمی درباره اتفاقات رخ داده در گرجستان برای بعضی صراف های ایرانی گفت: «اتفاق گرجستان یک استثناست. بعد از این که دو کشور لغو روادید داشتند، عده ای از ایران برای سرمایه گذاری به این کشور رفتند. بعد از آن تخلفاتی صورت گرفته که پلیس گرجستان برخورد کرده است. ما این خبر را پیگیری می کنیم و در ارتباط با طرف گرجستانی هستیم تا ابعاد و جزئیات این برخورد را دریابیم و به زودی نتایج این تماس ها را اعلام خواهیم کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دو پرونده ایران در لاهه که ایران در یکی از آنها پیروز شده است و همچنین خروج امریکا از پیمان مودت گفت: «نامه کتبی از سوی امریکا برای خروجش از پیمان مودت به دست ایران رسیده است. اما خروج امریکا از این پیمان زمان بر است و به این زودی انجام نخواهد شد. ما اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد. ما جزئیات اقداماتمان را اعلام نخواهیم کرد. حتی زمانی که رای دیوان صادر شد ما به دلایل خاص سکوت کردیم و اجازه دادیم روند طبیعی آن طی شود. البته دوستانمان برای پیگیری پرونده در لاهه تلاش های بسیاری کرده اند و همچنان به تلاش های خود ادامه می دهند. اما ما نمی توانیم جزئیات اقدامات خود را بگوییم، باید ببینیم امور چگونه پیش خواهد رفت.»

وی درباره تعیین سفرای جدید ایران در چین و هند گفت: «سفرای ما در این دو کشور مشخص شده اند. یکی از آنها امیدوارم خیلی زود، طی چند هفته آینده، به محل ماموریتش اعزام شود که جزئیات بیشتر آن را اعلام خواهیم کرد. درباره کشور دیگر کمی روند کار عقب تر است. موضوع اصلا معطل شدن در دفتر ریاست جمهوری نیست، پایه قرار دادن این موضوع اشتباه است. مشکلی در این زمینه وجود ندارد. اگر چنین چیزی وجود دارد به شدت تکذیب می کنم و ما چنین مشکلی نداریم.»

قاسمی درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار مشهور عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول و این که در پی واکنش جامعه جهانی احتمال تحریم عربستان وجود دارد و عربستان در واکنش گفته است که امکان دارد در تلافی روابطش را با ایران ترمیم کند، گفت: «چنین خبری من نشنیده ام. این خبر را هم ندیدم. ما باید ببینیم این تحولات به کدام سمت سیر می کنند و بعدا نسبت به آنها موضع خواهیم گرفت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد اروپایی ها برای گشایش دفتر در تهران گفت: «این موضوع قبلا از سوی اروپایی ها مطرح شده است. این موضوع در دستور کار است و بررسی های آن ادامه دارد. این مساله موضوع گفت وگوی بسیاری از نمایندگان اروپایی ها بوده است. ما مجددا و جدیدا هیچ پیشنهاد رسمی جدیدی را دریافت نکرده ایم ولی آن چه قبلا مطرح بود در دستور کار طرف ایرانی در این زمینه وجود داشته است کماکان در دستور کار است و بررسی آن ادامه دارد و آن چه نظر نهایی جمهوری اسلامی ایران باشد، بیان خواهد شد.» 

وی درباره خروج صربستان از لغو روادید میان ایران و صربستان گفت: «دو طرف در این باره در ارتباط هستند. از فردا لغو روادید هم از جانب ما و هم از جانب آنها لغو خواهد شد. دلایل متعددی در این زمینه بیان شده است. ما در وزارت امور خارجه این اقدام را پیش بینی می کردیم چرا که صربستان نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست همچنین اندک شماری از ایرانی ها که در آن جا حضور پیدا کردند، قوانین آن کشور را رعایت نکردند از جمله مشکلاتی در فرودگاه های این کشور به وجود آمد، برای همین انتظار می رفت صربستان لغو روادید با ایران را تعلیق کند. اما قرار شده است که سفارت صربستان روادید برای ایرانی ها را ظرف 7 تا 10 روز برای ایرانی های بررسی و برای واجدین شرایط سفر به صربستان صادر کند.»

قاسمی درباره عدم خروج نیروهای مسلح از ادلب و این که آیا نشست سوچی به شکست انجامیده است، گفت: «نشست های آستانه بسیار موفق بوده است. در کنار آن مسائل فراز و نشیب هایی دارد. طبیعت این نوع مسائل پیچیده این است که امکان دارد با مشکلاتی مواجه بشوید. در نتیجه باید گفت نه سوچی و نه روند آستانه به مشکلی برنخورده اند. با یک اتفاق نمی توانیم نسبت به یک توافق یا نشست شک و تردید وارد کنیم.»

وی درباره ساز و کار ویژه 1+4 برای تعاملات مالی با ایران پس از خروج امریکا از برجام گفت: «همه کشورها در جمع 1+4 تلاش های خود را برای ایجاد این ساز و کار داشته اند. ما با چین و روسیه خارج از ساز و کار اروپایی ها تعاملاتی داشته ایم. ما امیدوار هستیم تا قبل از ماه نوامبر آن چه مطلوب همه کارشناسان و مقامات جمهوری اسلامی ایران است حاصل شود. فکر می کنم به زودی تا مقطع آبان ماه بتوانیم مکانیسم ها و ساز و کارها را در حد امکان اعلام کنیم.» 

کلید واژه ها: جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران


نظر شما :