۲۲ اردیبهشت؛ روز سرنوشت‌ساز خاورمیانه

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۹۷۶۴۷۶ سرخط اخبار

فرارو- در ماه جاری در ایران و عراق اتفاقات مهمی خواهد افتاد که با یکدیگر چندان بی ارتباط نیستند.


به گزارش فرارو، اردیبهشت ماه از چند جهت با ماه های گذشته تفاوت خواهد داشت. در این ماه قرار است اتفاقاتی در منطقه رخ دهد، که در بلند مدت بر ثبات و امنیت آن تاثیر خواهند گذاشت.

در ۲۲ اردیبهشت (۱۲ ماه می)، قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، درباره باقی ماندن یا خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای تصمیم گیری کند. در همان روز انتخابات پارلمانی عراق هم، برگزار می شود.

چند ماه پیش ترامپ، برای اروپا اولتیماتومی برای اصلاح آنچه او "نقص های" برجام خواند، تعیین و تهدید کرد که اگر تا ۲۲ اردیبهشت این نقص ها اصلاح نشوند، او از برجام خارج خواهد شد. اغلب رسانه ها و تحلیلگران معتقدند که ترامپ در این تاریخ از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

سوای بحث های مربوط به توافق هسته ای، در ۲۲ اردیبهشت، انتخابات پارلمانی عراق هم برگزار خواهد شد. انتخاباتی که بر رقابت میان ایران و عربستان در عراق تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش لوبلاگ، زیربنای نمایش ۲۲ اردیبهشت در عراق، تغییر بنیادی تر  در رویکرد مقامات عربستان و سیاست مداران سنی و شیعه عراق در قبال صف بندی های فرقه ای خاورمیانه است. علاوه بر این، اگر ترامپ تصمیم بگیرد فشار بر ایران را به خاطر مسائل موشکی و منطقه ای، بیشتر کند، جنگ قدرت در خاورمیانه ممکن است تشدید شود.

سیاستمداران عراقی، برای بدست آوردن کرسی های پارلمان، ائتلاف های فرا فرقه ای تشکیل داده و تلاش می کنند بدون توجه به تاریخ گذشته و گرایش های مذهبی، رأی مردم را کسب کنند. حزب اسلامی عراق، بزرگ ترین حزب سیاسی اسلامگرای سنی عراق، با حیدر عبادی، نخست وزیر این کشور، ائتلاف کرده است.

هفته گذشته، عبادی اولین رهبر شیعی بود که به یک استان کاملا سنی نشین، انبار، سفر کرد و تبلیغات انتخاباتی انجام داد.

در ماه های اخیر، عربستان برای مقابله با ایران، در عراق اقداماتی انجام داده که ناظران آن ها را از نوع "جنگ نرم" دانسته اند. ستون اصلی این اقدامات، بر مبنای فعالیت های اقتصادی و فرهنگی استوار است. اما اهداف سیاسی را دنبال می کند.

عربستان پس از شکست در مقابل نفوذ ایران در عراق، تلاش می کند از طریق کمک مالی، پروژه های سرمایه گذاری و تجاری، ورزش، رسانه و حتی از طریق شعر در بافت اجتماعی عراق نفوذ کند. این نفوذ ممکن است در انتخابات آینده عراق کمتر یا بیشتر شود. از این لحاظ، افزایش یا کاهش نفوذ نیروهای نزدیک به عربستان یا ایران در انتخابات عراق، می تواند در بلند مدت برای رقابت منطقه ای این دو کشور تبعاتی داشته باشد.

گروه های انتخاباتی شیعی امیدوارند که دستاورد های بی سابقه انتخاباتی در مناطق سنی نشین عراق بدست بیاورند. سیاستمدارن سنی نیز که به دلیل خشونت های فرقه ای از کشور فرار کرده بودند، برای رقابت در انتخابات به عراق بازگشتند.

به گفته لوبلاگ، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، برای اینکه با ایران مقابله کند، روابطش با شیعیان عربستان و عراق را بهبود بخشید و خود را به عنوان یک اصلاح طلب ارائه کرد.

این وبگاه نوشت: "گرایش ها در عراق و عربستان، به نوعی بازتاب دهنده یکدیگر هستند. رهبران دو کشور، به جای فرقه گرایی از ملی گرایی حمایت می کنند... . تاکنون ظاهرا، اقدامات شاهزاده محمد و ابتکارعمل های عبادی و سیاست مداران عراقی نتیجه داده اند. رهبران سنی عراقی خودشان را با این حقیقت که روز های حکمرانی اقلیت فرقه ای تمام شده و آن ها باید در یک چشم انداز سیاسی تحت تسلطِ نیروهایِ سیاسیِ شیعیِ در هم شکسته، فضایی برای خودشان درست کنند، آشتی می ‎دهند ".

بن سلمان در راستای مقابله با ایران، رابطه اش با شیعیان عربستان را بهبود بخشید. بنا به تحلیل لوبلاگ، بروز تحولات در روابط عربستان و عراق، اعمال قدرت ایران در منطقه را به چالش می کشد. هنگامی ترامپ شعله های یک جنجال را با خروج از توافق هسته ای برافروزد، تلاش ها برای کاهش تنش های فرقه ای بین عراق و عربستان، اهمیت مضاعفی می یابد.

بنا به ادعای لوبلاگ، ۲۲ اردیبهشت، بسته به تصمیم ترامپ، در تاریخ خاورمیانه یک نقطه عطف خواهد بود. اگر ترامپ از برجام خارج شود، در این صورت، مسئله این خواهد بود که آیا ترامپ این کار را به خاطر پایگاه اجتماعی داخلی انجام داده یا اینکه او به دنبال افزایش مقابله با جمهوری اسلامی از طریق بازگشت تحریم هاست. علاوه بر این، انتخابات ۲۲ اردیبهشت عراق هم که در آن سنی ها احساس کنند بخشی از فرآیند سیاسی عراق هستند، تاریخی خواهد بود.

کلید واژه ها: ۲۲ اردیبهشت عراق لوبلاگ


نظر شما :