بارزانی با واگذاری اختیاراتش موافقت کرده است

۰۵ آبان ۱۳۹۶ | ۰۰:۵۳ کد : ۱۹۷۲۷۹۰ سرخط اخبار

یک منبع کرد امروز (چهارشنبه) مدعی شد، مسعود بارزانی با انتقال اختیاراتش به دو قوه مقننه و مجریه در کردستان عراق موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، این منبع به خبرگزاری عراقی الغد پرس گفت: پارلمان کردستان عراق روز گذشته به طور محرمانه انتقال اختیارات رئیس اقلیم کردستان را که دوره فعالیتش به لحاظ قانونی خاتمه یافته است، بررسی کرد.

وی افزود: فراکسیون های سیاسی به شرطی با تمدید دوره پارلمان کردستان برای هشت ماه دیگر موافقت کردند که بارزانی بپذیرد اختیاراتش را به دو قوه مقننه و مجریه واگذار کند.

این مقام کرد عراق تاکید کرد: بارزانی گروه های سیاسی اصلی در اقلیم را مطلع کرده که موافق انتقال اختیاراتش به این دو قوه است که پارلمان و دولت کردستان عراق هستند. البته بخش اعظم اختیاراتش به پارلمان این منطقه واگذار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دو روز آینده شاهد تحولات سیاسی غیرمنتظره در اقلیم بوده و پارلمان طی هشت ماه آینده منبع تصمیم گیری در اقلیم خواهد بود.

شروط بارزانی برای استعفا

در عین حال خبری دیگر از شمال عراق حکایت از شرط گذاشتن بارزانی برای استعفایش است.

یک منبع مطلع امروز گفت: مسعود بارزانی با تشکیل دولت نجات و تقدیم استعفایش به این شرط موافقت کرده است که نیچروان بارزانی ریاست دولت را برعهده بگیرد همچنین درخواست کرده پست ریاست اقلیم از داخل پارلمان لغو شود.

این منبع افزود: بخش های مربوطه بر مسعود بارزانی فشار وارد کرده اند که استعفا کند و دولت نجات ملی تشکیل شود و بارزانی هم با تشکیل دولت نجات ملی به این شرط موافقت کرده که برادرزاده اش یعنی نیچروان بارزانی نخست وزیر موقت شود.

وی افزود: تمدید دوره پارلمان اولین گام در جهت اجرای این پیشنهاد بود.

این منبع خاطرنشان کرد، بارزانی از ملک سلمان، پادشاه عربستان خواسته بود برای گشودن باب مذاکره با حیدر العبادی برای حل مشکلات وساطت کند اما العبادی درخواست مذاکره با بارزانی را رد کرده و به ملک سلمان گفته بود تنها در صورت استعفای بارزانی راه حل با اربیل ممکن است.

این منبع تاکید کرد: بارزانی به حزبش گفته تصمیم استعفا یا لغو پستش از داخل پارلمان را اجرایی می کند تا گفته نشود که تحت فشارهای بین المللی و داخلی استعفا کرد.

به گفته این منبع، تمدید دوره پارلمان کردستان برای دو دوره، هر دوره چهار ماهه به منزله تمدید دوره ریاست اقلیم بود اما طرف های بین المللی و منطقه ای به بارزانی گفتند، مشکلات اقلیم با بغداد تا زمانی که او استعفا نکند، حل نمی شود.

این مقام ادامه داد: بارزانی موافقت کرده استعفایش را تقدیم کند و احتمالا ظرف ۴۸ ساعت آینده این مساله اعلام شود.

این در حالی است که یک منبع حزب دموکرات کردستان عراق استعفای بارزانی را از ریاست اقلیم کردستان عراق ظرف ۴۸ ساعته آینده رد کرد و گفت: دوره ریاست بارزانی پایان ماه جاری میلادی خاتمه می یابد.

اشواق جاف، از رهبران حزب مذکور اظهار داشت: اول ماه نوامبر دوره ریاست اقلیم خاتمه می یابد و بارزانی صراحتا گفته تمدید دوره خود با نامزدی مجدد را نمی پذیرد.

وی گفت: تعیین رئیس اقلیم بعد از پایان مدت قانونی ریاست اقلیم از اختیارات پارلمان کردستان عراق است.

کلید واژه ها: بارزانی تمدید دوره ریاست اقلیم پارلمان کردستان اختیاراتش


نظر شما :