بر احساس آخرین نظرسنجی مشخص شد

افزایش احساسات ضدعربی در بریتانیا

۰۵ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۰۸۵ اخبار اصلی اروپا
بر اساس این نظرسنجی تنها 28 درصد رای دهندگان معتقدند که مهاجرت اعراب به بریتانیا مفید بوده در حالی که 64 درصد بر این اعتقادند که عرب ها در ادغام خود با جامعه بریتانیا ناکام بوده اند.
افزایش احساسات ضدعربی در بریتانیا

دیپلماسی ایرانی: احساسات علیه مسلمانان و عرب ها در بریتانیا، بر اساس آخرین نظرسنجی ها، در حال افزایش است. بیشتر بریتانیایی ها بر این اعتقادند که عرب ها به طور خاص، نتوانسته اند در جامعه بریتانیا ادغام شوند، و حضورشان در بریتانیا مفید نیست.  

بر اساس نظرسنجی ای که «شورای تقویت تفاهم عربی بریتانیایی» انجام داده و روزنامه عرب نیوز آن را منتشر کرده است، بیشتر رای دهندگان معتقدند که سیاست های امنیتی باید بر اساس حوادث جنائی ای که در بعضی جوامع مختلف نژادی در بریتانیا وجود دارد، تعریف شود، و قانون «اشتباه بر اساس نژاد» به اجرا درآید در حالی که بسیاری معتقدند تعریف جنایت بر اساس اصول نژادی اشتباه است.

بر اساس این نظرسنجی تنها 28 درصد رای دهندگان معتقدند که مهاجرت اعراب به بریتانیا مفید بوده در حالی که 64 درصد بر این اعتقادند که عرب ها در ادغام خود با جامعه بریتانیا ناکام بوده اند.

بیشتر بریتانیایی ها بر این اعتقادند که شمار پناهندگانی که از سوریه و عراق به بریتانیا آمده اند، بسیار بالا بوده است. در این نظرسنجی روشن شد که سه ویژگی بیش از هر چیزی در اذهان بریتانیایی ها نسبت به جهان عرب نقش بسته است؛ جدایی جنسیتی، ثروت و اسلام. سپس افراط گرایی و تاریخ غنی در رتبه دوم می آید. اما طرفداران این که مقوله اعراب صاحب ابتکار یا اندیشه ای هستند بسیار پایین بوده است.

کریس دویل، رئیس «شورای تقویت تفاهم عربی بریتانیایی» در این باره به روزنامه العرب می گوید: «این نظرسنجی در اوت گذشته، هم زمان با افزایش حملات تروریستی گروه های جهادی متحد با داعش در شهرهای مختلف اروپا انجام شده است.»

وی در ادامه می افزاید: «دلیل دوم چنین رویکردی نسبت به عرب ها، نگاه ضدمهاجرتی ای است که نزد بریتانیایی ها در حال افزایش است. کما این که نتایج همه پرسی که منجر به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ژوئن گذشته شد نیز در این نظرسنجی موثر بوده است.»

بسیاری از تصوراتی که نسبت به اعراب و مسلمانان وجود دارد، به نوع نگاه به ساکنان محلی به خصوص کسانی که در شهرهای اطراف و مناطق فقیرنشین شهرهای بریتانیا زندگی می کنند باز می گردد.

85 درصد از رای دهندگان بر این اعتقادند که ایالات متحده و بریتانیا با تصمیم به جنگ در عراق در سال 2003 مرتکب اشتباه شدند، و همچنان هم اکثر آنها با انجام حملات هوایی بریتانیا علیه عناصر داعش در عراق و سوریه مخالف هستند.

در حالی که بسیاری نسبت به اعمال سیاست نژادی در برخورد با شهروندان بریتانیایی انتقاد دارند و آن را اشتباه می دانند، 55 درصد از رای دهندگان بر این باورند که پلیس حق دارد چنین سیاستی را علیه اعراب و مسلمانان به دلایل امنیتی اتخاذ کند در حالی که 24 درصد مخالف اجرای چنین قانونی هستند.

قانون «اشتباه بر اساس نژاد» به پلیس و دستگاه های امنیتی این اجازه را می دهد که با پیش فرض احتمال ارتکاب بعضی جنایت ها از سوی افرادی که متعلق به اقلیت های نژادی یا دینی یا قومی در بریتانیا هستند، با آنها برخورد شود. رقم حامیان این قانون در میان محافظه کاران در حدود 72 درصد است.

این نظرنسجی همچنین نشان می دهد که 63 درصد رای دهندگان معتقدند که عرب ها در ادغام با جوامع غربی به دلیل زندگی در جوامع منزوی خود ناکام بوده اند.

در پاسخ به این سوال که آیا مهاجرت از جهان عرب برای بریتانیا مفید بوده است، 23 درصد آن را تایید می کنند در حالی که 41 درصد هجرت اعراب به بریتانیا را غیرمفید می دانند.

همچنین 72 درصد تایید کردند که «اسلاموفوبیا» در بریتانیا با سرعت در حال گسترش است.

دویل در این باره می گوید: «بسیاری از عرب هایی که به بریتانیا آمده اند همچنان به نظام حمایت اجتماعی دولت متکی هستند بدون این که دنبال کار باشند، این مساله دلیل اصلی ایجاد احساس تنفر از اعراب است.»

وی در پاسخ به این سوال که این احساس تا چه اندازه می تواند در آینده در حمله به اعراب و مسلمانان و ضدیت با آنها موثر باشد، می گوید: «این بستگی به تعداد حملاتی دارد که اسلام گرایان تندرو در آینده مرتکب می شوند، اگر چنین حملاتی ادامه داشته باشد و تشدید شوند حمله به اعراب و مسلمانان نیز افزایش خواهد یافت.»

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بریتانیا اعراب مسلمانان اسلاموفوبیا


نظر شما :