پیگیری هفته-۲

هانی‌زاده: باید حج را تحریم کنیم

۰۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۹۷۰۵۷۰ اخبار اصلی خاورمیانه
این هفته از کارشناسان پرسیدیم با توجه به روابط با عربستان، شرکت ایرانیان در مناسک حج باید چگونه مدیریت شود؟ حسن هانی‌زاده، کارشناس ارشد مسائل منطقه پاسخ می‌دهد:
هانی‌زاده: باید حج را تحریم کنیم

حسن هانی زاده، کارشناس ارشد مسائل منطقه:
دیپلماسی ایرانی:
به دلیل حوادثی که در سال های گذشته رخ داده، رژیم عربستان نشان داده شرایط پذیرایی از حجاج بیت الله الحرام را ندارد. عربستان سعودی باید در شیوه های مدیریتی حج تغییر ایجاد کند؛ به ویژه باید با کشور های اسلامی از طریق سازمان همکاری های اسلامی بر سر مدیریت حج به توافق برسد تا این کشور ها بتوانند با اتفاق نظر به مدیریت یکجانبه دست یابند.
فاجعه منا و اتفاقاتی که در اطراف کعبه رخ داد، نشان دهنده نا توانی عربستان سعودی برای اداره امور حج است. به هر صورت امسال با توافقی که با عربستان انجام دادیم، حجاج ایرانی در مراسم حج شرکت می کنند اما کرامت و عزت حجاج باید حفظ شود. اگر کرامت انسان ها در این مراسم باشکوه حفظ نشود بهتر است حجاج ما به حج نروند و دستگاه های مسئول مردم را به حج اعزام نکنند.
به هر حال امسال را نیز ما تجربه می کنیم ولی اگر اتفاقی رخ داد قطعا باید در آینده تجدیدنظر شده و اعزام به حج تا مدتی در ایران لغو شود.
موافقت شورای عالی امنیت ملی با اعزام زائران ایرانی و مذاکرات بعثه مقام معظم رهبری با سعودی ها نشان می دهد اگر حج آرام و ایمن برگزار شود دورنمای خوبی در انتظار همه خواهد بود. ولی اگر حادثه ای رخ دهد باید به طور کلی در مسئله حج بازنگری اساسی صورت گیرد.
تحلیل بنده این است که ما حج را تحریم کنیم زیرا اجباری نیست مردم خود را به مراسمی بفرستیم که کرامت آن ها نادیده گرفته شود. باید اظهارنظر جدی در این باره صورت گیرد و اگر امسال هم حادثه ای برای حجاج رخ دهد باید این آخرین حج کاروان ایرانی باشد مگر عکس این قضیه ثابت شود و عربستان با حجاج ایرانی با احترام برخورد کند و امنیت و کرامت آن ها حفظ شود.

بهاره سلطانپور/ دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حجاج حج حسن هانی زاده


نظر شما :