می: بدون موافقت ساکنان، از جبل‌الطارق دست نمی‌کشیم

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۹۶۸۱۲۳ سرخط اخبار

در حالی که مساله جبل الطارق به مهمترین چالش روزهای ابتدایی بریگزیت تبدیل شده است نخست وزیر انگلیس می گوید هرگز اجازه نمی دهم جبل الطارق بدون موافقت ساکنان آن از کنترل بریتانیا خارج شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترزا می، نخست وزیر انگلیس در گفت وگوی تلفنی با فابیان پیکاردو، وزیر ارشد جبل الطارق در این باره گفت: ما هرگز توافقی را امضا نمی کنیم که طی آن مردم جبل الطارق استقلال خود را به کشور دیگری ببازند.

این اظهارات می در حالی مطرح می شود که اسپانیا متعهد شده مرز خود را با این منطقه نخواهد بست.

اتحادیه اروپا با این حال گفته درخصوص مسائل مبادلاتی اسپانیا باید هرگونه توافق میان این بلوک و بریتانیا را درباره جبل الطارق بپذیرد.

می همچنین در تماس خود با پیکاردو اظهار کرد که دولتش هرگز وارد جریانی نمی شود که جبل الطارق نسبت به آن رضایت نداشته باشد.

با این حال پافشاری اسپانیا بر موضع خود به این معنی است که مادرید می تواند دسترسی جبل الطارق به هرگونه توافق مبادلاتی را مسدود کند و سیاستمداران این منطقه نگرانند که اسپانیا از حق وتوی خود برای تسلط و حاکمیت بر این شبه جزیره استفاده کند.

در بیانیه ای که دفتر نخست وزیری منتشر کرد آمده می به عنوان عالی ترین مقام بریتانیا همچنین عنوان کرده است انگلیس کاملا به حمایت از جبل الطارق، مردم و اقتصاد آن متعهد خواهد بود.

می همچنین خاطر نشان کرد: ما کاملا به همکاری با جبل الطارق برای دسترسی به بهترین نتیجه پس از بریگزیت پایبندیم و به مشارکت کامل آنها در این روند ادامه می دهیم.

پیش از این بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرده بود که این منطقه به هیچ وجه مورد معامله یا گروکشی قرار نمی گیرد.

وی همچنین طی سرمقاله ای در روزنامه "ساندی تلگراف" تشریح کرد: سیاست دولت متبوعش ثابت و پایدار باقی خواهد ماند و حاکمیت جبل الطارق بدون رضایت انگلیس و مردم این کشور ممکن نخواهد بود.

شرایط کشور استراتژیک جبل الطارق از سال ۱۷۱۳ بدون تغییر پایدار بوده است.

کلید واژه ها: جبل الطارق الطارق جبل


نظر شما :