روابط تجاری «اکسون موبیل» با ایران در زمان مدیریت رکس تیلرسون

۲۱ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۶۶۱۲۱ سرخط اخبار

روزنامه آمریکایی از مراودات تجاری غول نفتی آمریکا با ایران علیرغم تحریمها و در زمان مدیریت رکس تیلرسون، نامزد پست وزارت خارجه آمریکا، خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی نوشت که شرکت اکسون موبیل در دوره ای که رکس تیلرسون مدیر اجرایی این غول نفتی بود از طریق یک واسطه اروپایی با ایران، سودان و سوریه روابط تجاری و بازرگانی داشته است. 

رکس تیلرسون نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای صدارت بر وزارت خارجه آمریکا است. 

براساس این گزارش، همه این کشورها تحت تحریم آمریکا هستند و تجارت شرکتهای آمریکایی با آنها از نظر واشنگتن ممنوع است.

این گزارش افزود که این مساله در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنا برای تایید رکس تیلرسون به عنوان وزیر خارجه امریکا مطرح خواهد شد.

این روزنامه آمریکایی می گوید که این مراودات، که اسناد آن از سوی یک گروه تحقیقات دموکراتیک استخراج و فاش شده است، در سالهای 2003، 2004 و 2005 و به واسطه شرکت اینفنیوم که 50 درصد سهام آن در اختیار اکسون موبیل است انجام شده بود.

شرکت اکسون موبیل، دومین شرکت نفت و گاز بزرگ جهان است.

اکسون موبیل به یو اس ای تودی گفته است که معاملاتش با ایران قانونی بوده است چرا که شرکت اینفنیوم در اروپا مستقر است و هیچ فرد یا نهاد آمریکایی در زمینه تجارت با ایران با آن درگیر نبوده است.

آمارها نشان می دهد که در طول 3 سال، این غول نفتی آمریکایی 53.2 میلیون دلار با ایران، 600 هزار دلار با سودان و 1.1 میلیون دلار نیز با سوریه تجارت کرده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت؛ با همه اینها، با حساب درآمد 371 میلیارد دلاری اکسون موبیل در سال، این رقمها موضوع خاصی نیست و رقم ناچیزی محسوب می شود.

تیلرسون ۶۴ ساله مدیر اجرایی غول نفتی آمریکا است و روابط بسیار نزدیکی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه دارد. وی پس از چند هفته رایزنی به عنوان نامزد پست وزارت خارجه آمریکا در دولت دونالد ترامپ معرفی شد.

کلید واژه ها: اکسون موبیل تیلرسون غول نفتی اکسون


نظر شما :