تاکنون درباره لغو کامل روادید با مسکو مذاکره نکرده‌ایم

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۹۶۵۴۵۲ سرخط اخبار

سفیر کشورمان در مسکو با اعلام تمایل جمهوری اسلامی برای حضور شرکت های نفتی روس در ایران، گفت: برای لغو کامل روادید بین ایران و روسیه تاکنون مذاکراتی را انجام نداده ایم.

به گزارش فارس، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه 24» در توضیح قرارداد 10 میلیارد دلاری نظامی ایران با روسیه گفت: بزرگترین قدم در این راستا که تحویل اس 300 بود که برداشته شده است، زیرا این مسئله یک بخش ویژه این نوع روابط با روسیه بود.

وی ادامه داد: ایران علاقمند به توسعه روابط خود با روسیه در حوزه های نظامی و دفاعی است، در سال 2015 توافقنامه ای در خصوص همکاری های فنی و نظامی بین دو کشور به امضا رسید و هم اکنون نیروهای نظامی دو کشور در حوزه های مختلف همکاری می کنند و در حوزه های دیگر نیز ایران علاقمند به توسعه روابط خود با روسیه است.

سفیر ایران در روسیه همچنین در بخشی از این گفت وگو با تاکید بر تمایل ایران نسبت به حضور شرکت های نفتی روس در کشور، یادآور شد: بعضی از این شرکت ها تفاهمنامه امضا کردند و بعضی ها نیز به زودی امضا خواهند کرد.

وی افزود: ایران حتی بصورت ویژه قراردادهای جدید خود را به شرکت های روسی در ماه نوامبر معرفی کرد و این معرفی ویژه برای شرکت های روسی نشان از اراده ما برای همکاری با این شرکت ها و حضور سریعتر آنها در بازار انرژی ایران دارد.

وی همچنین به همایش اقتصادی مشترک ایران و روسیه که در حال حاضر در تهران در جریان است اشاره کرد و گفت: در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، نمایندگان شرکت های بزرگ نفتی حضور خواهند داشت و ما این پروسه را تسریع خواهیم کرد و امیدوارم که به زودی شاهد امضای قراردادهای مشخص باشیم.

سفیر ایران در روسیه همچنین به مذاکره تلفنی روسای جمهور ایران و روسیه در آستانه برگزاری اجلاس اوپک اشاره کرد و گفت: این مذاکره بر دستیابی به تفاهم بین اعضای اوپک تاثیر داشت؛ چراکه برای اولین بار کشورهای اوپک تاثیرگذاری خود را نشان دادند.

سنایی در عین حال یادآور شد که ایران و روسیه در حوزه گازی نیز پتانسیل همکاری دارند، در ایران برنامه هایی برای صادرات و ترانزیت گاز وجود دارد که شرکت های روسی می توانند در آن شرکت کنند.

به گزارش فارس، وضعیت لغو روادید بین ایران و روسیه موضوع دیگری بود که سنایی در این گفت وگوی تلوزیونی درباره آن توضیح داد و گفت: برای لغو روادید بین ایران و روسیه سه مرحله داریم؛ در گام نخست در سال 2015 تفاهمنامه ای به امضا رسید با موضوع تسهیل صدور ویزا که در حال اجرا است.

وی ادامه داد: گام دوم در سال 2016 بود که چندی پیش تفاهمنامه ای در خصوص لغو ویزای گروه های توریستی از 5 تا 50 نفر تهیه شد که هنوز به امضا نرسیده است که البته من امیدوارم طی ماه های آتی از دستگاه های مرتبط دو طرف تایید گرفته و به امضا برسد.

سفیر ایران در روسیه تصریح کرد :من خیلی امیدوارم که لغو روادید برای گروه های گردشگران در سال 2017 به اجرا در آید، اما برای لغو کامل روادید ما تاکنون مذاکراتی را انجام نداده ایم و انتظار می رود که بعد از لغو روادید برای گروه های گردشگری این مسئله را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

سنایی با تکرار آمادگی ایران برای لغو روادید با روسیه، گفت: ایران برنامه برای لغو ویزا با چندین کشور جهان را دارد، اما همکاران روس ما پیشنهاد دادند که ابتدا ویزای گروه های گردشگری را لغو کنیم و بعد از آن به صورت مرحله ای پیش برویم. باید گفت که تقاضا بالاست و خیلی ها با درخواست لغو روادید به ما مراجعه می کنند.

سفیر ایران در روسیه همچنین در بخشی از این گفت وگو با تاکید بر اینکه ایران و روسیه همکاری های راهبردی در موضوع سوریه دارند و امروز ما نتیجه این همکاری ها را می بینیم،گفت: مبارزه با تروریسم برای دو کشور تنها در قالب شعار نیست و در عمل به آن می پردازند.

وی یادآور شد: ایران و روسیه برنامه طولانی مدت برای مبارزه با تروریسم دارند و من امیدوارم که سایر قدرت های منطقه ای نیز به این روند گرایش پیدا کنند.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به مذاکرات ایران، روسیه و سوریه برای مبارزه با تروریسم، ابراز امیدواری کرد که چنین مذاکراتی بین ایران، روسیه و ترکیه نیز برقرار شود.

سنایی در این گفت وگوی تلوزیونی با اشاره به قدمت روابط ایران و روسیه اعلام کرد که ماه فوریه 2017 دویست و پانزدهمین سالگرد آغاز روابط دو کشور را جشن خواهیم گرفت، لازم است که ما این روند را در روابط حفظ و تلاش کنیم آن را از تاثیر فاکتورهای سوم رها سازیم.

کلید واژه ها: روادید لغو روادید برای لغو


نظر شما :